Emne Hyppighed og metode Ansvarlig Dokumentation Patient-nært og/eller søljehængt udstyr Søjle og søjlehængt udstyr - Selve søjlens (vandrette og lodrette) overflader samt stænger mv. rengøres dagligt. - Teknisk udstyr som hænger på søjlen rengøres jf. nedenstående oversigt. - Efter udskrivelse af patient og inden modtagelse af ny patient foretages grundig rengøring af sengplads/udstyr på søjlen. - Søjlen hovedrengøres desuden en gang årligt, hvor alt udstyr nedtages for grundig rengøring. - Rengøringsansvarlig hospitals-medhjælper - Patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper og plejepersonale - Ingen - jf. nedenstående - Logbog for sengepladsen - ligger i venstre skuffe på søjlen - Logbog for hovedrengøring IT-udstyr: Overvågningsskærm PC skærm - Daglig aftørring samt ved synlig forurening. - Grundig rengøring mellem pt. - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Ledninger og kabler: EKG SAT TRYK TP - Daglig aftørring samt ved synlig forurening. - Grundig rengøring mellem pt. - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Non Invasiv BT -måling - Manchet er en-patients - aftørres ved synlig forurening. Kasseres når patient udskrives. Nye manchetter - i ubrudt emballage - opbevares i skuffe på søjlen. - Forbindelsesslange - fleregangs - aftørres ved synlig forurening. Aftørres og opbevares i pose i skuffe på søjlen når patienten udskrives. - Den som klargør plads - Den som klargør plads - Logbog for plads - Logbog for plads Pumper: Ernæring IV-infusion - Daglig aftørring samt ved synlig forurening. - Dagvagt - Ingen Ventilationspose m. vinkelventil og ventilationsmaske samt holder til vinkel ventil - Udstyret er en-patients - aftørres ved synlig forurening. - Kasseres når patient udskrives. - Holder vaskes i maskine. - Patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Ilt-/atmosfærisk agregater incl. forsyningsslanger (hvide plast) - Aftørres dagligt. - Slanger skiftes / kasseres når patienten udskrives. - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Iltbrille - Skiftes/ kasseres ved synlig forurening. - Kasseres efter endt patientbehandling. - Patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Tracheostomy-Maske - ”Banan” - Skiftes / kasseres ved synlig forurening - efter behov. - Kasseres efter endt patientbehandling. - Dagvagt - Den som klargør plads - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA (tracheostomi), Skift af respiratorudstyr, andet - Ingen Taleventil - Er en-patients, skift ved synlig forurening. - Patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA (tracheostomi), Skift af respiratorudstyr, andet Inderkanyle - Er engangs, skift daglig eller hyppigere ved synlig foruerening - Patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under LDA'en: Tracheostomi, Inderkanyle Sugeaggregat - Aftørres dagligt. - Slanger skiftes / kasseres når patienten udskrives. - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Cannister til sugekatetre - Cannister aftørres dagligt. - Når patienten udskrives kasseres overskydende sugekatetre og cannister skiftes - Cannister vaskes i maskine. - Undlad at have flere sugekatetre fremme end der forventes anvendt. - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Suge-udstyr Sugekande med postevand (fra filter-hane) SugePose til opsamling + SugeSlange incl. rød holder - Sugekande skiftes en gang i hver vagt - kl. 06, 14 og 22. - Kl. 06 skiftes sugeslange og rød slangeholder = dagligt. - Sugepose skiftes efter behov. - Alt skiftes inden ny pt. - Vand fra sugekande kasseres i bækkenkoger / udslagskumme i skyllerummet. Må ikke kasseres i håndvask! - Kanden vaskes i maskine. - Rød slangeholder vaskes i maskine. - Sugeslange og y-rør kasseres. - Opsamlingspose med indhold kassers. - Holder til pose vaskes i maskine inden ny patient. - Patientansvarlig spl. - Nattevagt - Patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema" og under pågældende LDA, Sug, sugekande og vand til fugter. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema" og under pågældende LDA, Sug, sugekande og vand til fugter. - Logbog for plads Fisher og Paykel - VarmtvandsFugter Til anvendelse med eller uden respirator. - Slanger, vandkammer og tilhørende temperaturkabler skiftes hver 14. dag, eller hyppigere, hvis der er synlig forurening indvendigt i slangerne – feks. ophost af sekret som er kommet helt ned i slangerne. Skift da hele sættet, inkl fugter. - Grundig rengøring med gule WetWipe klude inden ny patient. - Løsdele fjernes fra fugter efter endt patientbehandling. - Vandkammer, slanger og vandforsyning er engangs. - Kabler og varmedel er flergangs, aftørres og pakkes herefter sætvis i en plastpose. - Dagvagt eller patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr. - Logbog for plads Respirator-udvendig Stationær - Daglig aftørring, samt ved synlig forurening. - Grundig aftørring med gule WetWipe klude inden ny patient - Dagvagt - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Respirator-dele Ekspirationsventil, flowsensor og CO2-cuvette og -sensor. - Skiftes hver 14. dag sammen med slange-fugter-systemet samt efter endt patient-forløb. - Ekspirationsventil og CO2-cuvette vaskes i slange-maskinen, flowsensor lægges i sprit i 10 min. og CO2-sensor aftørres med gule WetWipe klude. - Patientansvarlig spl. - Den som klargør plads - Ingen - Logbog for plads Respirator-slanger - uden fugter - Skiftes ugentligt, samt ved synlig forurening - Engangs, kasseres efter endt behandling. - Dagvagt eller den patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr. Befugterfilter (HME-filter) - Skiftes dagtligt eller hyppigere ved synlig forurening - Engangs, kasseres efter brug. - Dagvagt eller den patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr. Bakteriefilter - ekspirationsfilter - Skiftes dagligt eller hyppigere, hvis der ophobes væske i filteret. - Engangs, kasseres efter brug. - Dagvagt eller den patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr. Swivel - Skiftes dagligt eller hyppigere ved synlig forurening samt efter endt behandling. - Engangs, kasseres efter brug. - Dagvagt eller den patientansvarlig spl. - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af svivel. Transducerplade og trykpose (til trykudstyr) - Skiftes samtidig med klargøring af nyt trykudstyr hvert 4. døgn. Skiftes eller aftørres ved synlig forurening. - Vaskes i sæbevand (ikke maskine) efter brug. - Patientansvarlig - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Nyt transducersæt og nye trykslanger. Urimeter - Skiftes hver 7. dag - Patientansvarlig - SP i Vurderingsskema "Indgift/udgift" under LDA, Kateter tilbehør. Sengebord Plejansvarlig skal sikre at bordet et ryddeligt. - Daglig aftørrring. - Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper - Ingen Sengen - Sengehest samt hoved- og bengærde aftørrres dagligt - Når patient udskrives sendes seng m. madras til sengeredning for grundig rengøring. - Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper - Den som klargør plads - Ingen - Ingen Loftlift - Aftørres umiddelbart efter brug - Patientansvarlig spl. - Ingen Ventilationsudstyr - som kun anvendes lejlighedsvis Ventilationsmaske til NIV-behandling Flergangsmaske - Ved behov kan masken aftørres når patienten holder kortere pauser i behandlingen. - Både headgear og maskinen vaskes i maskine efter afsluttet behandling. - Maske skilles i tre dele inden den vaskes. - Headgear kasseres evt. hvis der sidder hår eller lignende som ikke kan fjernes fra velcrobånd. - Efter vask og tørring samles maske og headgear og pakkes i plastpose inden den lægges i procedurebakke. Engangsmaske - Ved behov kan masken aftørres når patienten holder kortere pauser i behandlingen. - Kasseres efter brug - Patientansvarlig spl. - Den som rydder op og rengør efter afsluttet behandling /fylder bakke op. - Ingen - Ingen Inhalator - forstøver med maske - Skilles ad, tømmes for medicin / væske, skylles med sterilt vand og tørrer mellem hver inhalationsbehandling. - Engangs - Kasseres efter et døgn - Dagvagt - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under rækkenavn "Medicinforstøver" (hentes evt ind i Tilføj rækker) Inhalator- forstøver til respirator (Aerogen®Solo) - Hele systemet skiftes hver 14. dag eller når respiratorslangerne skiftes samt ved synlig (indvendig) forurening. - T-stykke og forstøverenhed er engangs, kasseres efter brug. Kabel og betjeningspanel er flergangs og aftørres grundigt, inden det lægges i bakke i rent depot. - Dagvagt - Den som rydder op og rengør efter afsluttet behandling - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr. - Ingen Lukket sug - Systemet skiftes / kasseres dagligt. - Dagvagt - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema", Lukket sugesystem skiftet CPAP-system uden fugter (intermiterende beh) - Masken aftørres efter hver behandling. - Hele systemet skiftes en gang om ugen, hyppigere ved synlig forurening. - Engangs - Kasseres efter endt patient-forløb - Patientansvarlig spl. - Patientansvarlig spl. - Ingen - SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema", CPAP system skiftet Andet IKKE søjlehængt udstyr og apperatur - som kun anvendes lejlighedsvis Termometer Rectal (Terumo) Der anvendes engangs-plastovertræk ved brug. - Aftørres eller sprittes umiddelbart efter brug. Opbevares i skab på stue eller i skyllerum. - Patientansvarlig spl. - Ingen Termometer Axil (Terumo eller Omron) - Aftørres umiddelbart efter brug. Opbevares i skab i skyllerum. - Patientansvarlig spl. - Ingen Dialyse-apparat - Når apparatet er i brug af tørres det dagligt. - Efter afsluttet behandling aftørres det og overdækkes med stiklagen inden det sættes i depot til opladning. - Dagvagt - Den som rydder op efter afsluttet patientbehandling - Ingen - Logbog EKG-apparat - Aftørres umiddelbart efter brug og sættes i depot til opladning. Kontroller at der pose med elektroder. - Grundig rengøring hver 3. måned. - Patientansvarlig spl. - Servicemedarbejder - Ingen - Logbog Ultralyds-apparat - Aftørres umiddelbart efter brug og sættes i depot til opladning. - Grundig rengøring hver 3. måned. - Patientansvarlig spl. - Servicemedarbejder - Ingen - Logbog Køle-apparat - Aftørres dagligt. - Efter afsluttet patientbehandling aftørres apparatet, overdækkes med stiklagen og sættes i depot. - Dagvagt - Den som rydder op efter afsluttet patientbehandling - Ingen - Logbog Laryngoscop - Rengøres umiddelbart efter brug. - Blad vaskes i maskine. - Håndtag aftørres. - Den som rydder op efter brug - Ingen Magills-tang - Rengøres umiddelbart efter brug. - Den som rydder op efter brug - Ingen Procedurebakker - Bakke genfyldes umiddelbart efter brug. - Bakke tømmes og aftørres og genfyldes hver 3. måned. - Den som rydder op efter brug - Servicemedarbejder - Logseddel i bakke - Logseddel for rengøring Defibrillator Zoll - Aftørres umiddelbart efter endt brug. - Kontrolleres og aftørres en gang ugenligt (mandagsopgaver). - Den som rydder op efter brug. - Den som udførrer mandagsopgaver - Ingen - Logbog TOF - Aftørres efter endt brug. Pakkes i pose og lægge på plads i skab i printerrum. - Den som rydder op efter brug. - Logbog Doppler - Aftørres efter endt brug. Pakkes i taske og lægges på plads i skab i printerrum. - Den som rydder op efter brug. - Logbog Bairhugger - Aftørre efter endt brug. Pakke i pose og sættes i depot. - Den som rydder op efter brug. - Logbog