Fysioterapi til børn Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål At kvalitetssikre den fysioterapeutiske behandling af børn henvist fra afdeling E ved at tilbyde patienterne en målrettet fysioterapeutiske vurdering og behandling koordineret med tværfaglige samarbejdspartnere indenfor de givne rammer og baseret på den foreliggende evidens og bedste kliniske praksis. Målgrupper og anvendelsesområde Læger og plejepersonale på afdeling E samt fysioterapeuter i børnegruppen. Relevant i forhold til de børn, der henvises til fysioterapi fra afdeling E. Definitioner Børn og unge til udredning for eller med følgende problemer: -Cerebral Parese, herunder spasticitet i underekstremiteterne -Syndrom med motoriske-perceptuelle vanskeligheder -Neuromuskulær sygdom -Unormal tonus (hypotoni, hypertoni, vekslende tonus) -Påvist periventrikulær leucomalaci (PVL) eller intraventrikulær hæmoragi (IVH) -Hydrocephalus/microcephalus -Perinatal asfyksi -Født med kontrakturer eller misdannelser, der påvirker bevægeapparatet Forsinket udvikling: Barnets motoriske og/eller perceptuelle udvikling er forsinket i forhold til jævnaldrende Funktionsevnetab: tab af mobilitet og færdigheder i forhold til den habituelle funktionsevne Habituel funktionsevne: den normale funktionsevne før aktuelle sygdomsperiode ICF: International Klassifikation af Funktionsevne, Funktionsnedsættelse og Helbredstilstand Tværfagligt team: Team bestående af læger, sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter GOP: Genoptræningsplan. AIMS test: Alberta Infant Motor Scale er en skala, der bruges til at undersøge motorisk kompetence hos såvel normalt udviklede som risikobørn. Den måler motorisk modning fra fødslen og frem til der etables en selvstændig gangfunktion (0-18måneder). AIMS er udviklet af en gruppe canadiske fysioterapeuter. TIMP: The Test of Infant Motor Performance er en standardiseret skala udviklet til spædbørn fra GA 34 til og med 4 måneder. TIMP er udviklet til at identificere børn med en forsinket motorisk udvikling. Bayley Motor Scale: Bayley Motor Scale er et valideret og reliabelt måleredskab til børn mellem 1 og 42 måneder med lette motoriske problemer. GMFM test: Gross Motor Function Measure er en international valideret grovmotorisk test, der er udarbejdet til at vurderer grovmotoriske færdigheder i forskellige udgangstillinger hos et barn med cerebral parese. Movement ABC-2: Movement Assessemnt Battery for Children-2 er et standardiseret måleredskab til vurdering af motoriske vanskeligheder hos børn i alderen 3-16 år. GMFCS - E&R: Gross Motor Function Classification System, Expanded and Revised: Canadisk klassifikationssystem, som bruges til at beskrive børn og unge med Cerebral parese i forhold til aktuelle evner og begrænsninger i den grovmotoriske funktion. GMFM test: Gross Motor Function Measure er en internationalt valideret grovmotorisk test, der er udarbejdet til at vurdere grovmotoriske færdigheder i forskellige udgangsstillinger hos et barn med cerbral parese. Ledmåling: i følge CPOP protokollen (Cerebral Parese Opfølgnings Program) Catch: Vurdering af tonus ved hurtig bevægelse af et led Modificeret Asworth Scale: Vurdering af spasticitet VAS: Visuel analog skala Ganganalyse: Digitaliseret analyse af gangen med 6 videokameraer og kraftplatform i gulv. Foregår i ganglaboratoriet på Hvidovre Hospital. Fremgangsmåde Henvisning Ved henvisning fra alle andre afdelinger end Børneneurocentret (BNC) henvises barnet/den unge til fysioterapi via indlagt eller ambulant best.ord. og hvis der ønskes tilsyn samme dag kontaktes fysioterapeuterne også telefonisk. Barnet skal være tilknyttet et ambulatorium, hvor lægen skal sikre, at det er et åbnet ambulant forløb samt opfølgende lægekontrol. Første gang barnet/den unge, med motoriske problemstillinger, kommer i BNC ses det af fysioterapeut og børnelæge på samme tid. Hvis barnet fortsætter i et fysioterapeutisk forløb aftales en opfølgende tid med forældrene. Neonatale børn Vurdering Barnet gennemgår en vurdering ved fysioterapeuten. Vurderingen er afhængig af barnets problematik og alder og kan bestå af: Beskrivelse af spontanmotorik, vurdering af muskeltonus, muskelstyrke og ledbevægelighed, vurdering af spontanlejring, vurdering af den sansemotoriske udvikling, vurdering af sensitivitet,TIMP, AIMS test. På baggrund af vurderingen udarbejdes notat i patientens SP-journal ICF-klassificering med forslag til mål og plan. Fysioterapeutisk behandling Den fysioterapeutiske behandling planlægges på basis af vurderingen og barnets problemer. Behandlingen kan bestå af: Udspænding af kontrakte led og muskler, stimulation til bevægelse og hovedkontrol i forskellige udgangsstillinger. Vejledning og instruktion til forældre i udspænding, aktive øvelser, lejring og håndtering. Alt under hensyn til barnets sansesystem og evne til at deltage uden at blive overstimuleret. Et indlagt barn får fysioterapi under indlæggelse 2-3 gange ugentligt. Et ambulant barn tilbydes fysioterapi afhængigt af behov 1-4 gange om måneden. Afslutning Barnet afsluttes i samråd med kontaktlægen, og fysioterapeuten skriver en afsluttende status i SP. Ved udskrivelse vurderes, om barnet har behov for fortsat fysioterapi. Hvis ja, så vurderes, 1: om barnet skal fortsætte med specialiseret fysioterapi på Herlev Hospital, dette sker i dialog mellem fysioterapeuten og kontaktlægen. Herefter udfylder fysioterapeuten en specialiseret GOP. 2: om barnet skal fortsætte med almindelig fysioterapi i kommunalt regi, hvorefter fysioterapeuten udfylder en almen GOP. Forsinket motorisk udvikling - indlagte og ambulante børn med Vurdering Barnet gennemgår en vurdering ved fysioterapeuten. Vurderingen er afhængig af barnets problematik og alder og kan bestå af: AIMS test, Bayley Motor Scale eller Movement ABC-2 test, beskrivelse af barnets motorik og funktioner samt vurdering af balance, koordination, muskeltonus, muskelstyrke og ledbevægelighed. Ud fra resultatet af undersøgelsen vurderer fysioterapeuten, om barnet har behov for yderligere fysioterapi. På baggrund af vurderingen udarbejdes et notat i patientjournalen efter ICF klassificering med forslag til mål og plan opsat i samarbejde med barnet og forældre. Fysioterapeutisk behandling Den fysioterapeutiske behandling planlægges på basis af vurderingen og barnets problemer. Behandlingen kan bestå af: Stimulation af den motoriske og sansemotoriske udvikling på basis af barnets vanskeligheder, bevægelighedstræning og udspænding af stramme strukturer, funktionstræning, styrketræning, koordinationstræning og balancetræning. Vejledning omkring stimulation, lejring og håndtering af barnet samt omkring fodtøj. Vurdering af behov for eventuelle hjælpemidler. Behandlingen planlægges i samarbejde med barnet, forældre og eventuelle øvrige samarbejdspartnere samt øvrige personalegrupper på afdelingen for det indlagte barn. Forældrene vejledes og inddrages i behandlingen af barnet. Et indlagt barn tilbydes fysioterapi under indlæggelse 2-3 gange ugentligt under indlæggelsen. Et ambulant barn tilbydes fysioterapi op til 6 gang, alt efter barnets behov og problematik. Er der herefter behov for yderligere fysioterapi skal dette foregå i kommunalt regi. Afslutning Barnet afsluttes i samråd med kontaktlægen, og fysioterapeuten skriver en afsluttende status i SP. Ved udskrivelse vurderes, om barnet har behov for fortsat fysioterapi. Hvis ja, så vurderes, 1: om barnet skal fortsætte med specialiseret fysioterapi på Herlev Hospital, dette sker i dialog mellem fysioterapeuten og kontaktlægen. Herefter udfylder fysioterapeuten en specialiseret GOP. 2: om barnet skal fortsætte med almindelig fysioterapi i kommunalt regi, hvorefter fysioterapeuten udfylder en almen GOP. Cerebral parese - fysioterapi til børn og unge med Til børn med obs CP/CP omfatter fysioterapi følgende: Efter 1. ambulante besøg fortsætter barnet i et udrednings-/ behandlingsforløb, som varierer i forhold til barnets alder og sværhedsgrad. (GMFCS-niveau) Ved mistanke om CP udføres en GMFM-test Nogle af de små børn, der har GMFCS-niveau IV-V fortsætter i et forløb på en specialiseret GOP. Fysioterapeuten udarbejder GOP. Børn med diagnosen CP følger programmet CPOP. Inden første CPOP-konsultation udføres den fysioterapeutiske og ergoterapeutiske CPOP-protokol på hospitalet, medmindre andet er aftalt med kommunale terapeuter. Efter første CPOP-konsultation overgår barnet til videre genoptræning i kommunalt regi, hvis ikke barnet allerede er opstartet hos kommunale terapeuter. Terapeuterne udarbejder GOP eller der udarbejdes en korrespondancemeddelelse ved delte forløb med henblik på almen genoptræning. Barnet følges i CPOP - Cerebral Parese Opfølgningsprogram Ansvar og organisering Kontakt fysioterapeuten, som er tilknyttet børneafdelingen samt ambulatoriet, de har det overordnede ansvar for at varetage den fysioterapeutiske behandling og koordinere med det tværfaglige team samt sikre overlevering, hvis barnet afsluttes fysioterapeutisk herfra og overgår til genoptræning kommunalt eller fysioterapi efter Serviceloven. Overterapeuten har ansvaret for, at fysioterapeuterne er bekendt med de gældende procedurer for fysioterapeutisk vurdering og behandling af børn tilknyttet afdeling E. Teamkoordinatoren har i samarbejde med overterapeuten ansvar for implementering af denne kliniske vejledning. Chefterapeuten har det overordnede ansvar for, at de gældende procedurer for den fysioterapeutiske vurdering og behandling følges. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Neonatale børn Ola Didrik Saugstad: Når barnet er født for tidligt. Munksgård 2010 Roberta B. Shepherd: Physiotherapy in Paediatrics Hanne Agerholm: Stimulationsforslag til børn 0-3 år, Special-pædagogisk forlag Forsinket motorisk udvikling - indlagte og ambulante børn med M. Woollacott og Shumway-Cook: Motor Control - Translating Researc into Clinical Pratice, Lippincott, Williams og Wilkins, 3 edition, 2007. Helle Østergaard: Motorisk usikre børn, Muncksgaards Forlag 2008. ###NAVN### B. Shepherd: Physiotherapy in Paediatrics, 3 edition, 1995. Lise Ahlmann: Bevægelse og udvikling, Christian Ejlers Forlag, 2. udgave, 1995. Hanne Agerholm: Stimulationsforslag til børn 0-3 år - vejledning og billede CD, Specialpædagogiske Forlag, 2010. Helle Stegger og Hanna Harboe: Pædiatrisk Fysioterapi, Muncksgaards Forlag, 1. udgave, 1.oplag, 2013. Bilag Genoptræningsplaner Fysio- og ergoterapeutfaglig journalføring Snitfladekatalog for genoptræning af børn og unge, Region H