Aktivitet Organisatorisk kvalitet Fysisk rehabilitering Fysioterapi Selvtrænings-program til alle patienter Patienterne får udleveret pjecen "Information & øvelser til brystopererede" af sygeplejersken ved udskrivelsessamtalen. Patienterne informeres om at læse pjecen og påbegynde øvelser/træning ud fra instruktionerne. DBCG´s anbefalinger Patienterne opfordres desuden også til at benytte "Mit forløb", hvor animationsfilm viser hvornår og hvordan øvelserne udføres. Patienterne som er berettiget genoptræning vil modtage brev fra kommunen max. 5 hverdage efter, kommunen har modtaget genoptræningsplanen, med opstart af træning max. 10 hverdage efter genoptræningsplanen er modtaget. Endvidere udleveres hjertepude til armstøtte til patienter, der er opereret med mastektomi og/eller fuld aksildissektion. Genoptræningsplan (GOP) ved mastektomi uanset aksilindgreb og ved aksilrømning Alle patienter der er mastektomeret uanset aksilindgreb og aksilrømmet skal have en GOP ved udskrivelsen efter operation Brystkirurg vurderer ved operationen, om der skal sendes GOP. Hvis det er tilfældet sættes kryds i "ja" på epikrisen ud for "genoptræningsplan" Sekretærer i Afdeling for brystkirurgi undersøger, udfærdiger GOP, på baggrund af ovenstående og sender den til kommunen og besked til patienterne via e-boks. Genoptræningsplan (GOP) til øvrige patienter i umiddelbar relation til operation Ved øvrige operationer er det en individuel vurdering om patienten skal tilbydes en GOP (ex smerter, stramning ved ar) Der sendes en Genoptræningsplan til kommunen, uden at fysioterapien tilser patienten. Lægen laver oplæg i SP og skal huske at informere sekretæren om at sende en Genoptræningsplan. Genoptræningsplan (GOP)og fysioterapi ved kontrolbesøg Hvis Patienter har armmorbiditet eller stramninger længe efter operationen (ex. patient set til 1 års kontrol), skal man som hovedregel sende en ny GOP, uanset om de har været til genoptræning tidligere. Præoperativ fysioterapi vurdering Patienter, der har svære arm / skulder problemer forud for operationen, med fx smerter eller bevægeindskrænkning, kan ved behov henvises til vurdering i hospitalsregi Patienter til Herlev skrives "fysio" i "Best./ord." - søg herefter i instalationslisten efter henvisning/tilsyn. Afdelingen hedder afdeling for ergoterapi og fysioterapi HGH 447. Patienter til Hillerød laves en "Best./ord." på en ekstern henvisning til "NOH neurologisk overafdeling". Lymfødembehandling Læge sender henvisning "Best./Ord." farvoritter er fortrykt til forskellige hospitaler afhængig af optagerområde. Mål på håndled, albue og overarm skal noteres i kommentarfeltet. Lymfødem - henvisning til ambulant fysioterapeutisk behandling af sekundært lymfødem hos voksne patienter Ved forværing tilbydes genbehandling. Der tilbydes ikke vedligeholdelsesbehandling Scapula alatae (engle-vinge) Disse patienter kan henvises til Glostrup/RH VRR (videnscenter for reumatologi og rygsygdomme) Henvisningen sendes til Læge Gorm Thamsborg. På henvisningen skal det fremgå at det drejer sig om Scapula alatae. Kræft og motion Onkologisk afdeling tilbyder træningsprogrammet " Krop og Kræft". Det er de onkologiske sygeplejersker, der henviser til programmet som foregår i onkologisk regi. Brystkirurgisk sygeplejerske informerer om mulighed for fysisk træning i kommunalt regi. De kommunale tilbud varierer fra kommune til kommune og sygeplejerske kan efter aftale med patient sende henvisning hertil via en best/ord XREF15, hvorefter kommunen kontakter patienten telefonisk mhp. Information om hvilke træningsmuligheder der foreligger. Ansøgning om Protese Alle patienter kan ansøge digitalt om protese og evt. brystvortesæt. Sygeplejerske der udskriver patieten sørger for at guide til dia´gital ansøgning bliver udleveret til patienten. Alternativt ansøges analogt på følgende måde: Ansøgning udfyldes med følgende data - Stor patient label + patient tlf. nr. - Patientens kommunes navn - OBS kommunekode - Hvilket hjælpemiddel - evt. tidligere ansøgning - Husk at påføre hvorfor der ansøges om nipples " Der ansøges om nipples for pateintens velbefinende og for at der opnås symmetri" - Funktionsnedsættelse (mastektomi) - Dato for operation og afd. stempel + underskrift af sygeplejerske. Når ansøgningen er udfyldt scannes henvisningen til Afd. for brystkirurgis postkasse. Visitationssekretæren vil herefter sende ansøgningen til kommunen. Ved bilateral mastektomi og ved tidligere mastektomi på modsatte side udfyldes ansøgning til både højre og venstre side. Patienten orienteres om, at der er ca. 2 ugers behandlingstid i kommunen og de vil herefter modtage en rekvisition. Rekvisitionen er gyldig i 3 mdr. og giver mulighed for at få udleveret 2 proteser det første år. Derefter kan der ansøges om 1 protese årligt. Ansøgning til københavns kommune: Sygeplejerske går i Borger.dk og bruger sin digitale signatur.Udfylder ansøgningen under "Hjælpemidler og forbrugsgoder og boligindretning". Ansøgning til Bornholmske patienter: Alle Bornholmere skal selv ansøge kommunen om protese. Sygeplejerske udleverer klistermærke med information om ansøgning. Sekundær rekonstruktion Der henvisning til vip Plastikkirurgi HEH - patientforløbsaftale mellem afd. for brystkirurgi og plastikkirurgisk afd HEH Psykisk rehabilitering Rehabiliterende samtaler til patienten i lav-risiko og DCIS Alle patienter i lav-risikogruppen eller med in situ forandringer følges i Brystkirurgisk afd. Ved afsluttende patologisvar medgiver sygeplejersken tid til opfølgende rehabiliteringssamtaler 6 måneder efter patologisvaret, samt skemaet ”Tilbage til hverdagen efter brystkirurgi”. Samtalen planlægges ved et fremmøde i sygeplejeambulatoriet (Rehab. samtale 40 min). Behovsvurdering Samtalen tager udgangspunkt i det udleverede skema. Har pt ikke gennemgået dette, må spl vurdere om samtalen alligevel kan tage udgangspunkt i dets spørgsmål. Tager pt specifikke problemstillinger op fx smerter, psykiske reaktioner eller søvnbesvær udforskes disse og pt vejledes ift. mulige tiltag og støttemuligheder. Er der behov for klinisk kontrol ved brystkirurg? Behov for en genoptræningsplan? Kan det være relevant at inddrage egen læge? Eller andre tiltag. Ifm. med fremmødet spørges der desuden ind til det kosmetiske resultat, udfordringer ift. protese, ønske om rekonstruktion, behov for delprotese og evt. problemer ift. bevægelsesindskrænkning. Det vurderes individuelt, hvorvidt der er behov for at ”undersøge” pt og der træffes aftaler om evt. tiltag fx proteseansøgning, klinisk kontrol ved kirurg, genoptræningsplan. Samtalen dokumenteres i SP som et samtalenotat. Brug smartphrasen .mamrehab, hvor du i drop-down-menuen finder alle punkterne fra ”Tilbage til hverdagen efter brystkirurgi” og ved behov desuden kan supplere med fritekst. Rehabiliterende samtaler til patienten i høj-risiko Patienterne tilbydes rehabiliterende samtaler i onkologisk regi Sygeplejerske udlever skemat "støtte til livet med kræft", som patienten kan bruge som udgangspunkt for rehabiliterende samtale i onkologisk regi Andre mulige tilbud til patienter. Formålet er at patienten hjælpes til at håndtere sin situation, samt finde ressourcer og mestringsstrategier til at få et meningsfuldt liv. 1.Tilbud om samtaler med BAL og kontaktsygeplejerske gennem hele forløbet. 2.Orientering om muligheden for samtale forløb hos praktiserende læge. 3. Kræftens bekæmpelse Kræftens bekæmpelse - Orientering om KB´s tilbud i form af telefon rådgivning, individuelle samtaler eller i gruppe. KB´s pjecer er tilgængelige i afdelingen og ambulatorie 4. Støtte og vejledning af børn Pjecer til forskellige aldre er tilgængelige i afdelingen. - ”Buddy- ordningen” under Københavns professionshøjskole. E-mail: ###EMAIL### Tlf.: ###TELEFON### BørneBuddies er et tilbud til raske børn og unge, som trænger til et frirum, fordi sygdom eller død fylder i deres hverdag. Sammen med en børnebuddy kan barnet fx spille spil, følges til fritidsaktiviteter. Aktiviteterne foregår på barnets præmisser og ud fra barnets egne ønsker. 5. Støtte til unge mellem 18 og 39 år - "Ung kræft" er en forening under Kræftens Bekæmpelse. Deres formål er at støtte og oplyse unge med kræft i alderen 18-39 år Kontaktes på ###TELEFON### Eller skriv til ###EMAIL### Sygeplejerske udleverer evt. mulepose med diverse informationspjecer mv. fra "Ungkræft". 6. Psykolog - Rådgivning om psykologbistand kan fås ved henvendelse til Kræftens Bekæmpelse eller ved henvisning fra praktiserende læge til praktiserende psykolog indenfor ½ år efter operationen. Sygesikringen giver tilskud til 12 samtaler. 7. Hospitalspræst - Tilbud om samtale med hospitalspræst eller - imam, hvor tro, åndelige og eksistentielle spørgsmål kan drøftes. Social rehabilitering Formålet er at patienten opnår større viden om sygdom og behandling og derved øger sine egen handlekompetence. Følgende muligheder er der: 1. Sum ved kritisk sygdom - Patienten rekvirerer ansøgning fra forsikring, pensionskasse eller fagforening. Patienten udfylder første del. Kontaktlægen udfylder den resterende del og indsender ansøgningen. 2. Legat fra KB. - Ansøgning om legat fra Kræftens Bekæmpelse udleveres til patienten. 3. Sygehushenvisning til kommunen. - Ved behov for fysisk, psykisk eller social rehabilitering, sendes henvisning (XREF15) til kommunen. De enkelte kommuner har forskellige tilbud og patienten informeres om, at de vil blive kontaktet telefonisk til afklarende samtale. Der laves en "best./ord." på "henvisning til kommunal forebyggelse" udfyld "lokation/position" - "kom" efterfuldt af kommunekode ex. kom230. Under "kommentarer" udfyldes patientens henvisningsårsag og under "yderligere kommentarer" udfyldes patientens telefon nummer og afsenders kontaktoplysninger. Sign. "best./ord." som vanligt 4. Navigator ordning via Kræftens bekæmpelse. Patienter som er socialt sårbare kan deltage i Navigator-ordningen. En navigator kan ud over at yde psykisk støtte også hjælpe med at skabe overblik i kræftforløbet samt deltage i samtaler på hospital og kommune. Sygeplejersken kontakter Kræftens bekæmpelse i deres Kræftrådgivning. Kræftrådgivning i København: ###TELEFON### Kræftrådgivning i Herlev: ###TELEFON### Kræftrådgivning i Hillerød: ###TELEFON### Kræftrådgivning i Brøndby: ###TELEFON### Rådgivningstilbud i Rønne: ###TELEFON### 5. Region H har en Socialsygeplejerskeordning til socialt udsatte patienter Socialt udsatte patienter har ofte flere komplekse problemstillinger. Socialsygeplejersken kan bruges til: - at støtte socialt udsatte under indlæggelse og ambulante forløb - at formidle kontakt til eksterne samarbejdspartnere ved udskrivelse - at oplyse om de tilbud, som er målrettet stofmisbrugere, hjemløse, alkoholmisbrugere of psykisk syge - at bygge bro mellem udsatte patienters problemstillinger og hospitalets personale. Kontakt: Herlev og Gentofte Hospital Socialsygeplejerske ###NAVN### Mobil: ###TELEFON### Skriv til ###NAVN### Socialsygeplejerske ###NAVN### Mobil ###TELEFON### Skriv til ###NAVN### Socialsygeplejerske ###NAVN###, Mobil: ###TELEFON### Skriv til ###NAVN### Socialsygeplejerske ###NAVN###, Mobil: ###TELEFON### Skriv til ###NAVN### Socialsygeplejerske ###NAVN###, Mobil: ###TELEFON### Skriv til ###NAVN### Arbejdsliv Formålet er - at patienten støttes i at kunne få et meningsfuldt arbejdsliv under og efter sygdom og behandling. - rådgivning og støtte af patienten om muligheden for at bevare kontakten til arbejdspladsen under sygdom og behandling - sikre, at patienten tilbydes hjælp og vejledning om økonomiske og sociale spørgsmål i forhold til arbejdspladsen. Følgende muligheder er der: 1. Sygemelding - Sygemelding udfærdiges af praktiserende læge. Afdelingen kan udfærdige et indlæggelsesbevis. Brystkræftpatienter - udskrivningssamtale - sygepleje 2. Socialrådgiver - Hospitalet råder ikke over socialrådgivere Sygeplejersken har mulighed for at sende en henvisning (XREF15) til kommunen for videre hjælp der.