Hygiejniske forholdsregler - udstyr, apparatur og møbler (Målgrupper og anvendelsesområde) Definitioner Rengøring Manuel vask med vand og sæbe, som fjerner støv, smuds og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering. Ønskes desinfektion skal dette gøres efterfølgende. Desinfektion Generelt henvises til NIR (Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer) vedr. desinfektion. - Varmedesinfektion Vask, gerne i opvaskemaskine med tilsætning af sæbe og afkalkningsmiddel: 10 minutter ved 80 °C, 3 minutter ved 85 °C eller 1 minut ved 90 °C, efterfulgt af tørring. - Kemisk desinfektion (desinfektionsvæsker) Hospitalssprit 70 % fjerner mikroorganismer. Afspritning har kun tilfredsstillende effekt på tørre og rene overflader. Er der synlig forurening vaskes først af i sæbevand og tørres. Herefter kan overflader tørres af, så de er våde af spritten og indgnidningen fortsættes, indtil alt er fordampet. Er billigt, hvis der bruges papirhåndklæder/servietter til aftørringen. - Wet Wipe (grøn) Indeholder vand og sæbe. Anvendes ved almindelig rengøring. - Wet Wipe (gul) Indeholder både sæbe og desinfektionsmiddel, der fjerner mikroorganismer. Det kan bruges til alle rene overflader, apparater og tastaturer der tåler vand. Pakningerne skal ved åbning mærkes med dato for åbning. Er efter åbning holdbar i 30 døgn. - Wet Wipe (mørkeblå) Indeholder sprit og kan bruges i stedet for Hospitalssprit 70%. - Wet Wipe (tyrkis) Indeholder klor og anvendes til desinfektion af inventar og overflader ved maveinfektioner og efter enhver isolation. Anvendes inden 48 timer efter åbning. Håndhygiejne: Vask og hånddesinfektion Sterilisation - Autoklavering - foregår på sterilcentral. Fremgangsmåde Ammebrik Ammebrikken er patientbunden og rengøres med vand og sæbe og varmedesinficeres efter hver brug (se under sutter). Opbevares tørt i særskilt beholder med låg hos patienten. Kasseres ved udskrivelse eller gives med hjem. Ammepude Ammepuden er patientbunden. Ved udskrivelse desinficeres ammepuden med Wet Wipe (gul). Ammestol Ammestolen rengøres dagligt af rengøringspersonalet og aftørres med Wet Wipe (gul) (evt. Wet Wipe (Tyrkis) ved forurening af rengøringspersonalet. Apparater Hele apparatet rengøres og desinficeres efter endt brug Wet Wipe (gul). I brug hos samme patient desinficeres apparatets kontaktflader dagligt med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe (gul). Badekar Større badekar tørres af med Wet Wipe (gul). NEO: Badekar desinficeres mellem hvert brug i instrumentvaskemaskinen. Barnevogn/klapvogn Er patientbunden under brug. Desinficeres efter endt brug/mellem hvert barn med Wet Wipe (gul). NEO: Efter brug rengøres vognen grundigt af rengøringspersonalet. Beneveniste-ventil Beneveniste-ventilen er til flergangsbrug rengøres dagligt i instrumentvaskemaskinen. Ved CPAP-behandling i mere end 24 timer skal der være 1 ekstra ventil som opbevares tørt i særskilt beholder med låg ved patienten. Ved seponering af CPAP rengøres og varmedesinficeres ventilerne i instrumentvaskemaskine på afdelingen. Blodtryksapparat og manchet Blodtryksapparat desinficeres efter endt brug/mellem hvert barn med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe (gul). Blodtryksmanchetten kan være patientbunden og desinficeres med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe, når blodtryksmålingen seponeres. Ved genbrug desinficeres manchetten mellem hvert barn med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe. Er funktionen af blodtryksmanchetten usikker, kasseres den. Brystpumpemaskine Hele apparatet inkl. slanger aftørres efter endt brug med Wet Wipe (gul) af mødrene. Rengøres 1 gang ugentligt af personalet hvor slangerne skiftes Dokumenteres på særligt skema, se under Bilag. Brystpumpesæt Brystpumpesæt er genbrug og skal rengøres og desinficeres mellem hver brug. Udleveres samlet i en plastikpose. - Moderen instrueres i at skylle sættet grundigt af i koldt vand, rengøre med vand og sæbe og skylles i rent vand efter brug og aflevere delene til varmedesinfektion. - Sættet varmedesinficeres i opvaskemaskine ved minimum 85 °C i 3 minutter, tørres, samles og lægges i en ren plastpose. Børster og flaskerensere opbevares rent og tørt og anvendes udelukkende til rengøring af brystpumpesæt – Børster vaskes i instrumentvaskemaskine dagligt. CPAP-system CPAP-systemet skiftes 1 gang ugentligt. Det sterile vand skiftes ved behov (er et lukket system). Siliconeslangen skiftes dagligt sammen med Beneveniste-ventilen. Dokumenteres i sygeplejejournalen eller på observationsskemaet. CPAP-systemet må gerne slukkes og genstartes indenfor holdbarhedsperioden på 1 uge. Dyne og pude Dyne og pude rulles sammen i benenden af sengen med plastic over. NEO: Dyne lægges på en voksenseng der skal sendes til vask og opredning. Grisetryne Grisetrynen er patientbunden. Rengøres dagligt med vand og sæbe. Ved CPAP-behandling i mere end 24 timer skal patienten have 2 grisetryner, så beskyttelsespladen kan nå at tørre. Rengjorte grisetryner opbevares tørt i beholder med låg ved patienten. Ved eventuel infektion skiftes grisetrynen efter behov. Ved langvarig CPAP-behandling kasseres og skiftes grisetrynerne samtidig med CPAP-systemsættet. Ved seponering af CPAP-behandlingen kasseres grisetrynerne. Højdemåler Væghængte og flytbare målere rengøres og desinficeres efter endt brug med hospitalssprit 70 %, eller Wet Wipe (gul). Huer til præmature børn (strikkede) Lægges i net til specialvask og sendes til vask. Kam Kammen er patientbunden. Når patienten udskrives kasseres den eller gives med hjem. Klapvogn – se under barnevogn Kuvøse - Dagligt rengøres kuvøsen på stuen af plejepersonalet - alle flader og kontaktpunkter desinficeres med Wet Wipe - alt sengetøj skiftes - Minimum 1 gang ugentligt og ved synlig forurening skiftes kuvøsen af plejepersonalet - alle gummipakninger og fugtkammeret afmonteres og lægges indeni kuvøsen, som placeres i skyllerummet - Kuvøser i skyllerummet rengøres og desinficeres af rengøringspersonalet - alt vaskbart vaskes i kogeren i skyllerummet - resten desinficeres med Wet Wipe (gul). Hvis barnet har været isoleret rengøres kuvøsen med klorklude (Wet Wipe (tyrkis)). Legetøj Alt legetøj - inkl. fabriksnyt - skal vaskes inden det tages i brug. Rengøring af legetøj udføres ugentlig og vaskes i vaskemaskine, se Legetøj - rengøring, desinfektion - og sikkerhed ved Lift, boxette mv. Efter brug lægges alt vaskbart til vask og liften/boxetten desinficeres med Wet Wipe (gul). Efter desinficering, indpakkes liften/boxetten i plastik til opbevaring (på E110N: i Kernen). Madras Urene madrasser (vugge- varme- og vandmadrasser) med vaskbart overtræk placeres i skyllerummet. Rengøres og desinficeres med Wet Wipe (gul) af rengøringspersonalet. Møbler - Sengeborde og andre bordflader på sengestuerne aftørres dagligt af rengøringspersonalet - Stole, se under ammestole. Målebånd Målebåndet er patientbundet (afsnit E110N).Ved genbrug desinficeres båndet mellem hvert barn samt ved udskrivelse med hospitalssprit 70 %, eller Wet Wipe (gul). Olivenknop Olivenknoppen er patientbunden i det pågældende døgn og skiftes dagligt. Efter hvert brug gennemskylles den med vand og aftørres med spritswabs. Engangsknop kasseres efter endt brug. Puslemadras v. bleskift Madrassen desinficeres rutinemæssigt efter hver pusling/bleskift med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe (gul). Ved synlig forurening fjernes dette først ved almindelig rengøring. Senge Voksen- og tremmesenge Sendes til sengeredningscentralen. Plasticovertræk lægges over inden afhentning Stole (se ammestole) Sug Brugt Y-rør og plastikslange skylles igennem efter hvert brug til alt synligt sekret er væk. Skiftes samtidig med sugebeholderen (mellem hver patient og når beholderen er fuld) Sugebeholder Skiftes mellem hver patient, og når den er fuld. Flergangsbeholderen vaskes mellem hver patient i instrumentvaskemaskinen. Sut (flaskesut og narresut) Alle slags sutter er patientbundne. Ved udskrivelse kasseres de eller gives med hjem. Sutter af silikone må ikke gnides med salt. ###TABEL_1### Lact-aid sonder Engangssonder må under ingen omstændigheder rengøres og genbruges. Flergangssonder rengøres og desinficeres efter forhandlerens anvisning. Sutteflaske (se ovenfor) Alle slags sutteflasker er patientbundne eller engangsmateriale. Ved genbrug rengøres og varmedesinficeres flasken mellem hver brug som ovenfor beskrevet. Opbevares tørt og tildækket ved patienten eller i køkkenet. Flaskerensere og flaskebørster må kun anvendes til rengøring af sutter og flasker. De skal vaskes dagligt i vaskemaskine og herefter opbevares tørt. Termometer Er patientbundet under indlæggelsen. Ved brug beskyttes termometret med engangshylster, og termometret aftørres med spritswab, inden det placeres i holderen igen. Ved udskrivelsen desinficeres termometret med klorklud. Vaskefad (engangs) Er patientbundet. Aftørres efter hver brug med serviet og efterfølgende med Wet Wipe (gul). Kasseres og skiftes ved behov og ved udskrivelsen. Vugge Plejepersonalet har dagligt ansvaret for at - alle flader og kontaktpunkter desinficeres med Wet Wipe (gul) - sengetøj skiftes dagligt. Ved udskrivelse og ved synlig forurening udskiftes vuggen. Den placeres i skyllerummet og rengøres af rengøringspersonalet. Vægt Desinficeres efter hver brug med hospitalssprit 70 % eller Wet Wipe (gul). Ved synlig forurening fjernes dette først ved almindelig rengøring. Stå-vægte rengøres ligeledes efter brug med Wet Wipe (gul). Ansvar og organisering Hvilke opgaver der bliver varetaget af hvilket personale, vil fremgå under det enkelte punkt. Er personalegruppen ikke nævnt, varetages opgaven af. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. 5. udgave. Sundhedsstyrelsen, 2013 (opdateret 16.1.2014). Der henvises til Hygiejnehåndbogen (Herlev VIP-dokumentsamling). Bilag Desinfektion af pusleplads ved bleskift - opslag 2015.pdf Desinfektion af sutter og flasker - opslag 2015.pdf Dokumentation for rengøring.pdf