Graviditetsvejledning for Afdeling for Børn og Unge Værdigrundlag Formål Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Værdigrundlag Denne vejledning er baseret på den grundlæggende holdning, at graviditet er en glædelig begivenhed, som ikke skal opfattes som en sygdom. Det at være gravid skal være foreneligt med det daglige arbejde. Det betyder, at arbejdet skal planlægges og tilpasses, så det for den gravide medarbejder kan udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Der skal skabes en god arbejdsplads for både den gravide og kollegerne således, at der tages højde for hele personalesituationen. Det er medvirkende til at skabe større bevidsthed om arbejdsmiljøforhold på afdelingen. Det er økonomisk besparende såvel for arbejdspladsen som samfundet. Formål - At sikre trygge arbejdsforhold for afdelingens gravide medarbejdere. - At den gravide kan blive længst muligt på arbejdspladsen og frem til planlagt orlov. - At forebygge, at den gravide medarbejder udsættes for belastninger, der kan føre til komplikationer for hende eller fosteret. - At afdelingen fastholder kompetent arbejdskraft. - At afdelingen sender et positivt signal til omverdenen om, at ”vi passer på vores medarbejdere”. - At spare den gravide for unødige bekymringer og fastholde kontakt til kolleger og afdelingen. - At præcisere kravene til leder og medarbejder omkring vurdering af arbejdspladsen og miljøet i graviditeten. Fremgangsmåde Den daglige leder tilbyder graviditetssamtaler og udarbejder en plan for perioden frem til orlov, se under Bilag Ansvar og organisering Ledelses ansvar Ledelsen har i følge lovgivningen ansvaret for: - At vurdere, om den ansatte er udsat for påvirkninger, der kan indebære en fare for graviditeten. - At sørge for, at påvirkningerne fjernes eller mindskes således, at den gravide kan være i arbejde. - At vurdere om den gravide kan omplaceres til andet arbejde, hvis der er behov for det. Graviditetsskemaet skal anvendes som handleplan og som hjælp til: - At identificere mulige risici. - At beskrive og vurdere årsager til div. problemstillinger. Medarbejderens ansvar Medarbejderen har ansvar for: - At udarbejde plan for perioden frem til orloven sammen med den nærmeste leder. Graviditetsskemaet er udarbejdet, så alle områder gennemgås. Undervejs i graviditeten afholder medarbejder og nærmeste leder møder efter behov, hvor det afgøres, om der skal ændres i det planlagt forløb, arbejdsopgaver og arbejdstid. Der henstilles til medarbejderen at henvende sig til nærmeste leder, såfremt handleplanen ikke kan overholdes og derfor bør justeres. Kontakt til arbejdspladsen under fraværsperioden drøftes, og der laves en aftale om, hvordan den skal foregå. Under barsels-, forældre- og graviditetsbetinget fravær kan det være en fordel, at medarbejderen holder sig a jour omkring de væsentligste aktiviteter i afdelingen evt. via intranettet eller deltage i personalemøder og sociale arrangementer. Kontakten mellem medarbejder og afdeling fungerer som et tilbud til den enkelte og udløser hverken løn, afspadsering eller anden form for godtgørelse. Medarbejderen skal på linje med andre medarbejdere orienteres om frister for ferieplanlægning. Ved behov kan man kontakte sin arbejdsmiljørepræsentant i afdelingen, se oversigt over arbejdsmiljørepræsentanter på afdelingens intranet. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Herlev Hospital: Graviditet, barsel og adoption Arbejdstilsynet.dk: - Arbejdstilsynets AT-vejledning A.1.8: Gravide og ammendes arbejdsmiljø - Arbejdstilsynets AT-vejledning D.3.3: Forflytning, løft og anden manuel håndtering af personer www.gravidmedjob.dk www.foa.dk www.dsr.dk www.laeger.dk www.hk.dk www.borger.dk Bilag Graviditetsskema for Afdeling for Børn og Unge nov. 2019.docx