Beskyttelsesisolation Formål Generelle retningslinjer for at undgå smittespredning af virale og bakterielle infektioner til risikobørn. (Målgrupper og anvendelsesområde) Definitioner Risikobørn: Børn under 3 mdr. (for tidligt fødte børn: perioden forlænges med reduktion i gestationsalder f.eks. GA 30 uger – 3 mdr. + 10 uger), børn med morbus cordis, børn med kroniske lungelidelser samt børn med svækket immunforsvar. Beskyttelsesisolation: Isolation af risikobørn. Barnet placeres på en enestue og må ikke forlade stuen. Fremgangsmåde Hygiejne Udfør omhyggelig håndhygiejne. Håndhygiejne før og efter patientkontakt er den væsentligste faktor til afbrydelse af smitteveje. Ved direkte patientkontakt Anvend væskeafvisende éngangsovertrækskittel, der kasseres efter brug. Sørg så vidt muligt for ikke at alternere mellem inficerede og ikke-inficerede børn. Personale, der er kataralske/ syge bør begrænse deres kontakt med risikobørn. Besøg Besøg af mindre børn og kataralske/ syge bør begrænses. Rengøring Almindelig daglig rengøring af sengestuer, samt almindelig slutrengøring. Informationsmateriale Der skal være synlig skiltning ved beskyttelsesisolation på døren (se opslag under Bilag). Forældre informeres mundtligt og skriftligt om de hygiejniske forholdsregler. God håndhygiejne er tilstrækkelig. Ansvar og organisering Alle overholder de hygiejniske principper. Læge - Ordinerer og ophæver isolation i journalen. Plejepersonale - Informerer og vejleder forældre om infektions-hygiejniske retningslinjer. - Sørger for skiltning og tilgængelige remedier til overholdelse af de hygiejniske retningslinjer. - Henviser forældre til at læse pjecen om hygiejniske forholdsregler, der sidder i "flip-flap'en" på stuen. Hospitalsmedarbejdere - Sørger for den daglige rengøring og slutrengøringen af stuen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Regional VIP-vejledning: Håndhygiejne for sundhedspersonale Bilag Opslag ved beskyttelsesisolation af børn med RS-virus.pdf Opslag ved beskyttelsesisolation af ikke-inficerede børn.pdf