Invasiv procedure & time out i Akutmodtagelsen Herlev Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål Målgrupper og anvendelsesområde Alle plejepersonaler i Akutmodtagelsen Herlev der medvirker ved invasive procedure , skal sikre at tjeklisten følges og at Tjek ind- time out- tjek ud afholdes. Time out skal afholdes i Akutmodtagelsen ved risikoydelser: Anlæggelse af pleuradræn, lumbalpunktur og ascitespunktur. Definitioner Invasiv procedure - Tjekliste: Tjeklisten understøtter systematisk forebyggelse af forvekslinger, komplikationer, korrekt mærkning af prøver samt en plan for patientens postoperative forløb. Tjeklisten anvendes for at alle punkter overvejes og gennemføres. Risikoydelser: Procedure og behandlinger ved hvilke der optræder mindre alvorlige og ofte forekomne komplikationer, eller ved hvilke der optræder alvorlige men sjældne forekomne komplikationer. Fremgangsmåde Teammedlemmerne der udfører proceduren er ansvarlige for at TJEK ind-Time out-TJEK ud afholds umiddelbart før proceduren påbegyndes. Lægen er ansvarlig for at indhente patientens samtykke til den invasive procedure/behandling og sikre at samtykke samt beskrivelse af den udførte invasive procedure bliver dokumenteret i patientens journal. Sygeplejersken er ansvarlig for at udfylde tjeklistens punkter undervejs i TJEK ind-Time out-TJEK ud processen, som dokumentation for afholdelsen. Sygeplejersken skal sikre at tjeklisten følger patientens papirer til scanning i on-base. TJEKLISTE - Time-out i AMK, April 2015.pdf TJEK ind - Patienten har tilkendegivet: Sin identitet, Procedure/indgrebstype, "Operationssted", sit samtykke - Har patienten kendte allergier - Risiko for blodtab - Ved pleurdræn anlæggelse: fungrende pulsoximeter og overvågning af vitale parametre (Nihon Kohden) Time Out Time Out afholdes umiddelbart før proceduren påbegyndes, og når teamet er til stede i rummet, hvor proceduren skal foretages Time Out omfatter: - Alle tilstedeværende præsenterer sig eller konstaterer, at de kender hinanden - Alle tilstedeværende bekræfter patientens identitet, stedet for indgreb/procedure og - type samt lejring - Evt. forventede kritiske faser gennemgås mellem lægen, der foretager proceduren og sygeplejepersonale mhp. håndtering heraf - Lægen, der skal foretage proceduren, gennemgår procedurens varighed og forventet blodtab, hvis dette er relevant - Hvis relevant for proceduren, at antibiotika er givet efter lokale retningslinjer - Hvis relevant for proceduren, at tromboseprofylakse er givet. Ved procedurer, der involverer læger fra flere specialer eller ved vagtskifte, eller hvis anden kirurg skal overtage indgrebet, gennemføres og dokumenteres ny Time Out. TJEK ud Teammedlemmerne opsummerer: - Hvilket indgreb der er udført - Mærkning af udtagne prøver er i orden - Gennemgår plan og væsentlige forhold af betydning for patientens postoperative forløb. Ansvar og organisering Afdelingsledelser i Afdeling T/N/O/D er ansvarlige for, at personalet er bekendt med indholdet i instruksen. Sygeplejeresken, der medvirker ved en af ovenstående procedure, skal sikre at tjek ind /time out / tjek ud afholdes. Journalarkivet er ansvarlig for at tjeklisten bliver indscannet i on-base: Skade-forløb arkiveres under fanen "skade" og Indlæggelses-forløb arkiveres under fanen "sygepleje". Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Regional VIP: Sikkerhed ved invasive og kirurgiske procedurer herunder operation Herlev Hospital VIP: Risikoydelser - skærpet informationspligt - gældende for Herlev matriklen Herlev Hospital VIP: Sikker kirurgi tjekliste, brug af - gældende for Herlev matriklen Akkrediteringsstandarder DDKM 2.11.5 - sikker kirurgi, Invasiv behandling. Bilag TJEKLISTE - Time-out i AMK, April 2015.pdf