Sygeplejerske med klinisk specialfunktion Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Stillingsbetegnelse Sygeplejerske med klinisk specialfunktion Organisatoriske placering Stabsfunktion til afdelingssygeplejersken Kvalifikationer Dansk autorisation som sygeplejerske Klinisk viden og erfaring indenfor ortopædkirurgi og ortopædkirurgisk sygepleje på kyndigt niveau Videreuddannelse indenfor sygepleje, pædagogik og / eller kommunikation på diplomniveau forventet gennemført inden for en aftalt tidsramme Erfaring med vejledning, undervisning samt klinisk udviklingsarbejde - herunder viden om ændringsstrategier og kvalitetsudviklingsmetoder Ansvar Sygeplejersker med klinisk specialistfunktion er medansvarlig for at sikre, at patienterne tilbydes sygepleje på et højt fagligt niveau, ud fra: - praksisnær, målrettet læring og uddannelse af plejepersonalet tilrettelagt ud fra det enkelte plejepersonales kompetenceniveau og behov - afdække behov for kvalitetsudviklingstiltag i sygeplejen samt deltage i udarbejdelse og implementering af disse - god indsigt i gældende retningslinier såvel tværgående som lokale - kende til strategier i RegionH, Bispebjerg Hospital og afdeling M samt deltage i formidlingen af dette Konkrete arbejdsopgaver Ad 1) - deltager i den overordnede introduktion til afdeling M - tilrettelægger og gennemfører introduktionen i eget afsnit i henhold til afd. M’s introduktionsprogram og under hensyntagen til den enkeltes behov - deltager i opfølgningssamtaler med nyansatte med henblik på planlægning af den fortsatte kompetenceudvikling af personen - superviserer og vejleder i varetagelsen af funktionen som personlig sygeplejerske og kontaktperson - gennemgår afsnittets dokumentation med henblik på at vejlede personalet i systematisk dataindsamling og planlægning af plejen, herunder sygeplejediagnoser - afdækker behovet for og tilrettelægge undervisningen i eget afsnit (eksempelvis refleksion over komplicerede patientforløb, undervisning i ortopædkirurgi, specielle sygeplejeproblemstillinger som fx konfusion) - agerer som rollemodel for god sygeplejepraksis, idet sygeplejerske med klinisk specialistfunktion deltager i patientplejen med målrette praksisnær læring for øje Ad 2) - afvikler prævalensundersøgelser samt deltage i resultatopgørelse og formidling af resultater - deltager i konkrete udviklingsopgaver ved deltagelse i månedlige møder i den kliniske gruppe samt ad hoc (fx introduktionsprogram, modelprogram, kliniske retningslinier, patientforløbsbeskrivelser og patientvejledninger) - deltager i implementering af udviklingsopgaver (metoden defineres ud fra opgavens art) Ad 3 4) - holder sig ajour med nye tværgående og lokale retningslinier (relevante nye retningslinier og ændringer af eksisterende mailes til sygeplejerskerne med klinisk specialfunktion) - inddrager målrettet tværgående og lokale retningslinier i introduktionen og den daglige læring (herunder bevidst brug af grønt system, intranet og internet) - deltager i ledertemadage og afsnitstemadage to gange årligt Delegerede opgaver - fungerer som ansvarshavende i søgne- helligedage samt aften – og nattevagt Kvalificering til stillingen - deltage i afdelingens overordnede introduktion med det sigte at kunne følge op i afsnittet - gå sammen med sygeplejerske med klinisk specialfunktion – kyndigt niveau i to gange én uge med en måneds mellemrum med henblik på erfaringsdannelse i den daglige funktion som sygeplejerske med klinisk specialfunktion. I løbet af disse 2 uger skal der indgå en weekend med funktion som ansvarshavende sygeplejerske - gå sammen med ledende oversygeplejerske en dag mhp. dennes funktion samt ansvarshavendes funktion - gå sammen med afdelingssygeplejersken mhp. gensidig indblik i hinandens arbejdsområder samt aftaler om samarbejdet - gå sammen med den kliniske sygeplejespecialist i 3 dage med henblik på indføring i overordnede strategier, i kvalitetsudviklingsarbejde, sygeplejedokumentation m.v. - 3 dage til egen disposition ud fra ønsker og behov (eksempelvis en dag med IT ansvarlig, ambulatoriearbejde, orientering på intranettet, en dag med oversygeplejersken ). - ved manglende pædagogisk teoretisk baggrund, bør man hurtigst muligt deltage i 6 ugers kursus ( kursus i pædagogik og vejledning). - til MUS samtaler planlægges videre kompetenceudvikling, herunder videreuddannelse ud fra individuelle og afdelingens behov ( Deltagere i samtalen er afdelingssygeplejersken, evt. oversygeplejersken ) Kompetenceniveauer ###TABEL_1### Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag