Hjertesvigt - telemedicin og arbejdsgange hertil Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Formålet med denne vejledning er, at beskrive et IT-baseret alternativ til den konventionelle efterbehandling af hjertesvigt. Ved det IT-baserede alternativ, kaldet telemedicin, får patienten muligheden for at afvikle sine konsultationer fra hjemmet i stedet for at skulle møde op i Hjertesvigtsklinikken, Hjerteambulatorium Y3. Der er klare og veldefinerede rammer for, hvordan telemedicin praktiseres i Hjerteafdelingen. I denne vejledning vil disse rammer derfor også blive beskrevet. Målgrupper og anvendelsesområde Vejledningen henvender sig til sygeplejersker, lægesekretærer og læger, som benytter telemedicin eller yder telemedicinsk bistand. Definitioner - Telemedicin kan defineres som digitalt understøttende sundhedsydelser. I telemedicin anvendes der blandt andet video, lyd og måleresultater, hvilket betyder, at sygeplejersker og læger kan afholde ambulante videokonsultationer med patienter over afstand. Patienten kan derfor sidde hjemme, i sommerhuset, på arbejdspladsen eller lignende og samtidig afholde videokonsultation med sundhedspersonalet (patienten skal dog være inden for Danmarks grænser). - I Hjerteafdelingen giver telemedicin mulighed for, at patienter med ny-diagnostiseret- eller kronisk hjertesvigt kan indgå i et ambulant telemedicinsk efterforløb ved sygeplejerske og læge. Forløbet indeholder undervisning om sygdom og symptomer, og vil især fokusere på, hvordan det er at leve med en kronisk sygdom. Herudover gennemføres et optitreringsforløb af patientens hjertesvigtsmedicin via videokonsultationer.. Den kronisk ustabile patient med hjertesvigt kan ligeledes monitoreres tæt i hjemmet via indsendte måleresultater og tilhørende videokonsultationer. - HIK er forkortelse for Hjerteinsufficiensklinik. Hjerteinsufficiensklinikken er en klinik under Hjerteambulatoriet. - En HIK sygeplejerske er en sygeplejerske med specialkundskaber i hjertesvigt, og som har delegeret ordinationsret på området. - En HIK læge er en overlæge med speciale i hjertesvigt. Fremgangsmåde og opgavefordeling ved henvisning til telemedicin A. Fremgangsmåde ved udskrivelse fra sengeafsnit i Hjerteafdelingen: - Den udskrivende læge vurderer, om patienten med hjertesvigt er motiveret til at indgå i telemedicinsk efterbehandling, og om patienten har IT-kundskaber svarende til at kunne benytte en smartphone. Hvis det vurderes, at patienten er motiveret og i besiddelse af de rette IT-kundskaber, skal patienten henvises til telemedicin på følgende måde: - Lægen dikterer et notat i mirsk, inkl. diagnosekode og plan for medicinsk optitrering til første sygeplejekonsultation i Hjertesvigtsklinikken. - Lægesekretæren i det udskrivende sengeafsnit laver en rekvisitionsydelse i OPUS. - Lægesekretæren i Hjerteambulatoriet, som er dedikeret til telemedicin, trækker henvisningerne ud hver morgen. På den måde bliver alt registreret, og alt ligger elektronisk. - Lægesekretæren indkalder patienten med hjertesvigt via e-boks eller brev til førstegangsbesøg hos HIK sygeplejersken, og registrerer ydelseskoden. Førstegangsbesøget er et fremmødebesøg. - Første- og afsluttende samtale er altid fremmødebesøg. Hermed sikres en klinisk vurdering af patienten, og der skabes tillid i relationen mellem patient og sygeplejerske. Patienten undervises i brugen af telemedicinsk udstyr ved førstegangsbesøget hos HIK sygeplejersken. Førstegangsbesøget varer ca. 1 ½ time. - Lægesekretæren, som er dedikeret til telemedicin i Hjerteambulatoriet, bestiller telemedicinsk udstyr hos logistisk samarbejdspartner (TDC), som bringer udstyret ud til patientens adresse inden for 14 dage. - HIK sygeplejersken laver fremadrettede aftaler for videokonsultationer af typisk 10-20 minutters varighed med patienten med hjertesvigt. - HIK sygeplejersken registrerer aftaler i GS (Yamb 3hit), og husker altid at registrere tillægskoder. - HIK sygeplejersken, som har kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse og optitrering af patientbehandling på baggrund af bl.a. HIK lægens vurdering, er fagligt ansvarlig for sin behandling og for sin journalføring af behandlingen. B. Fremgangsmåde vedr. visitation fra praktiserende læge: - Henvisninger fra praktiserende læger sendes via CVI byen til Hjerteambulatoriet. Henvisningerne visiteres hver morgen af visiterende HIK læge. Lægesekretæren i Hjerteambulatoriet booker til førstegangsbesøg hos HIK læge, som efterfølgende udarbejder en plan for medicinsk optitrering. Ligeledes booker lægesekretæren en tid til førstegangsbesøg hos HIK sygeplejersken efter førstegangsbesøget hos HIK lægen. - Hvis HIK lægen ved førstegangsbesøget vurderer, at patienten med hjertesvigt er motiveret til at indgå i telemedicinsk efterbehandling, samt at patienten har IT kundskaber svarende til at kunne benytte en smartphone, henvises patienten til telemedicin ved at følge punkt A.2 - A.10 i ovenstående. C. Fremgangsmåde vedr. omlægning fra konventionel efterbehandling til telemedicinsk forløb: - Hvis HIK sygeplejersken sammen med patienten (med hjertesvigt) vurderer, at patienten fremadrettet vil have gavn af et telemedicinsk forløb, bookes en telemedicinsk tid i GS (Yamb 3hit) under "videosamtale". I denne samtalen undervises patienten i det telemedicinske udstyr. Samtalen tager ca. 30 minuttert. - Herefter følges punkt A.7 - A.10 i ovenstående. Patientens rettigheder Patientens rettigheder, i henhold til Sundhedsloven, er uændrede, selvom der i behandlingen gøres brug af telemedicin. Patientens informerede samtykke til behandling indebærer således, at der til brug for den aktuelle behandling også kan indhentes telemedicinsk vurdering, herunder udveksling af helbredsoplysninger. Journalføring/dokumentation Blodprøver ordineres af en læge og registreres i det elektroniske ordinationsskema i KISO. Lægesekretæren bestiller prøverne, og krydser ordinationsskemaet af i KISO. Sygeplejersker/læger dokumenterer håndteringen af blodprøver i KISO. Pligten til at føre journal påhviler sygeplejersken eller lægen, som har den telemedicinske konsultation med patienten med hjertesvigt. Måleresultater (herunder blodtryk, puls og vægt), som danner baggrund for beslutninger under videokonsultationen og eventuelle optitreringer, kopieres fra den telemedicinske platform (OpenTele) over i journalføringsprogrammet (Opus). Kopiering fra den telemedicinske platform til journalføringsprogrammet foretages af HIK sygeplejersken som en rutinemæssig del af dokumentation af videokonsultationen. Juridiske aspekter ved brugen af telemedicin Brug af telemedicin i sundhedsvæsenet ændrer ikke på allerede gældende ansvarsforhold jf.§17 i lov om autorisationer af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed. Det vil sige at: - Enhver sundhedsperson er ansvarlig for at afgive forsvarlig sundhedsfaglig rådgivning og vurdering. - For at en sundhedsfaglig rådgivning og vurdering skal være forsvarlig, må den nødvendigvis bygge på relevant og tilstrækkelig information. - Dersom den sundhedsperson, som skal varetage vurderingen ikke mener sig faglig kvalificeret hertil, skal sundhedspersonen sørge for at tilføre den nødvendige ekspertise f.eks. ved at kontakte HIK læge eller øvrige HIK sygeplejersker. Ansvar og organisering Afdelingsledelsen har sammen med Hjerteambulatoriets afsnitsledelse udpeget en sundhedsfaglig person, der er ansvarlig for at udarbejde lokale instrukser knyttet til denne vejledning. Herved sikres samme kvalitet af efterbehandling af hjertesvigt, som ved fremmøde. Herudover sikres det også, at sygeplejersker, lægesekretærer og læger får nogle veldefinerede rammer for praktisering af telemedicin. Det er således et ledelsesansvar på afsnitsniveau at sørge for; - at det telemedicinske udstyr er i orden, og at det er muligt at få adgang til relevante data. - at personalet har de nødvendige kvalifikationer og kompetencer. - at ansvarsforhold og opgavefordeling er afklaret. - at forsvarlig oplæring finder sted, således at flere fagpersoner kan håndtere telemedicinske konsultationer, samt at patienterne oplever, at der er kontinuitet i de telemedicinske forløb. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Sundhedsloven LBK nr. 913 af 13/-2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130455 Bekendtgørelsen af lov om autorisationer af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed LBK nr. 877 af 4/8-201 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138178 Bekendtgørelse af lov om klage- og erstatning indenfor sundhedsvæsenet LBK nr. 1113 af 7/11-2011 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138893 Lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) Lov nr. 429 af 31/5-2000 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828 Bilag