Rengøring af risikopunkter og sengestuer på Intensiv, BFH Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag DETTE DOKUMENT ER UDELUKKENDE GÆLDENDE FOR BBH MATRIKEL Formål At personalet er bekendt med retningslinjerne for aftørring af risikopunkter i afdelingen. Målgrupper og anvendelsesområde Instruksen henvender sig til al personale på intensiv afsnit. Definitioner Universalklud = klud med vand og sæbe Triaminklud = klud med vand og sæbe + desinfektion Ethanolklud = klud med ethanol til desinfektion. Bemærk at et urent område først skal rengøres med vand og sæbe (universalklud), inden brug af ethanolklud. Baggrund I forbindelse med COVID-19 blev det åbenlyst, at rengøring af risikopunkter i afdelingen var afgørende for opretholdelse af god hygiejne og minimering af smitte. Afdelingen har i forvejen en service aftale med rengøringsafdelingen, hvor der står anført at alle risikopunkter bliver aftørret 1 gang i døgnet. Fremgangsmåde Aftørring af risikopunkter Sengestuerne: Oprydning omkring sengeplads og rengøring af risikopunkter er sygeplejerskerne ansvar. Med Wet-Wipe triaminklude (vand og sæbe + desinfektion) aftørres følgende minimum 1 gang i vagten: - Computerskærm, bord og tastatur - Skop foran og bagpå - Respirator og betjeningsskærm - Sengehest- og gavle - Blå sengebord - Ernærings og infusionspumper samt søjle - Sugeaggregat - Vindueskarme - håndtag på skillevægge - Lift - Scannere - Stole OBS rum: Oprydning og rengøring i OBS rummet er lægernes ansvar. Med Wet-Wipe universalklud (vand og sæbe) aftørres følgende minimum 1 gang i vagten: - Computerskærm, bord og tastatur - Stole Gang, køkken, skyllerum, medicinrum: Rengøring af risikopunkter er SoSu ass. opgave. Med Wet-Wipe universalklud aftørres følgende minimum 1 gang i vagten: - Skyllerum: ABL, skabe - Medicinrum: Tastatur, bord, blandebænk - Køkken: Håndtag, kaffemaskine, vanddispenser, skabe - Gang: Håndtag, flader på dropvogne Rengøring af sengestuer - mellem hver patient Klargøring af sengeplads efter patientudskrivelse (indlagt > 4 dage) indbefatter følgende: Pladsen tømmes for: - Plejeartikler - Løst ventilationsudstyr - Sugeudstyr inkl. resterende ikke anvendte sug. - Diverse holdere; kulissekløer - Dropstativer og medicinpumper aftørres med WetWipe Alt udstyr og flader inkl. søjle og monitoreringsudstyr aftørres med Wet-Wipe triaminklude. Ved behov lægges overvågningskabler i blød i sæbevand og rengøres evt. yderligere med en tandbørste. Diverse holdere vaskes i vaskemaskinen. Pladsen rengøres herefter af rengøringspersonale. Pladsen genopfyldes i henhold til pladsopsætning. Klargøring af sengeplads efter patientudskrivelse (indlagt < 4 dage) indbefatter følgende: Ikke nødvendigt at tømme pladsen rutinemæssigt jvf. ovenstående. Dog vurderes fra gang til gang behov for vask af udstyr mv. Pladsen aftørres med Wet Wipe triaminklude. Pladsen rengøres herefter af rengøringspersonale. Pladsen genopfyldes i henhold til pladsopsætning. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag