Stress, Forebyggelse og håndtering af Stresspolitik. 1.Formål Serviceafdelingen på Amager og Hvidovre Hospital ønsker at forebygge arbejdsbetinget stress og tager stress alvorligt når det opstår. Vi arbejder målrettet og vedholdende for et godt psykisk arbejdsmiljø med fokus på arbejdsglæde og trivsel. Formålet er: - At sikre at stress forebygges - At sikre at stress håndteres når det forekommer - At understøtte trivselsindsatsen - At ansatte med stress støttes 2. Omfang Instruksen gælder alle ansatte i Serviceafdelingen på Amager og Hvidovre Hospital. I pkt. 5.1, 5.2 og 5.3 dækker den kursive tekst Serviceafdelingens lokale retningslinier. 3. Ansvar Afdelingsledelsen har det overordnede ansvar for: - At der udarbejdes om implementeres lokale retningslinier - At de ansatte er bekendt med instruksen og de lokale retningslinier - At fremme en kultur hvor man åbent kan tale om stress - At stress identificeres, forebygges og håndteres Afdelingsledelsen har i samarbejde med LMU ansvar for: - At sikre at der er lokale retningslinier som løbende drøftes og revideres i MED-udvalget - At iværksætte relevante initiativer Medarbejderen har ansvar for: - At gøre opmærksom på forhold i arbejdet, der over tid har negativ indvirkning på trivsel og arbejdsglæde Personaleafdelingen har ansvar for: - At rådgive og behandle personalesager vedrørende stresssygemeldte ansatte – både ledere og medarbejde. Virksomheds-MED godkender instruksen og MED-systemet medvirker til implementering af instruksen. 4. Definition Hvad er stress? Arbejdsrelateret stress er en reaktion på forhold i arbejdssituationen. Arbejdsforholdene er overvejende betinget af: - Arbejdets indhold - Arbejdets omfang - Arbejdets organisering - Samarbejdet - Den enkeltes personlighed - Den enkeltes erfaringer - Den enkeltes kvalifikationer og kompetencer Stress kan opstå når der er ubalance mellem kravene i arbejdet og vores kompetencer og ressourcer. Jobusikkerhed, forandringer og uklarhed kan også forårsage stress. Det er ofte individuelt og forskelligt, hvad der fører til stress og hvordan man kan tage hånd om belastningen. 5. Lokale retningslinier Lokale retningslinier skal medvirke til at: - Identificere stress - Forebygge at stress opstår - Håndtere stressfaktorer Ved at besvare spørgsmålene under 5.1., 5.2. og 5.3. udformer afdelingen egne retningslinier. 5.1. Identificere Stress kan identificeres på to måder – via symptomer hos den enkelte eller gruppen, eller ved at spørge den ansatte. Der eksisterer en række specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som kolleger, ledere og den enkelte selv bør være opmærksom på. Symptomerne er nærmere beskrevet i bilag 1. Det lokale MED -udvalg skal drøfte : Hvad opfatter vi som stress? Stress opfattes meget individuelt fra person til person. Vi opfatter arbejdsbetinget stress i Serviceafdelingen som udtryk for et psykisk/fysisk ubehag på grund af for stort dagligt arbejdspres. Man kan ikke på forhånd identificere hvilke belastninger, som kan føre til stress hos den enkelte medarbejder. Hvordan skal vi kortlægge stress? Ved at afholde sygefraværssamtaler, have aktive netværkspersoner og opmærksomme kollegaer. Hvordan bruges forskellige metoder til at identificere stress hos medarbejderne – f.eks. APV og MUS ? Tale om stress ved MUS samtaler Trivsels-OP hver 3 år- derefter problemløsning ved APV. Opmærksomhed hos teamleder, som arbejder i grupperne. Hvad skal jeg selv, kollegaer og ledere gøre når symptomerne viser sig? Tage det alvorligt og henvise til yderligere hjælp. Bruge afdelingernes netværkspersoner, gøre opmærksom på Falck Healthcare og sikre, at problemstilling bliver belyst og behandlet. 5.2. Forebygge Der er en række faktorer der har stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø. Det drejer sig om passende krav i arbejdet, indflydelse på arbejdet og anerkendelse. Arbejdet skal være meningsfuldt, forudsigeligt og der skal være mulighed for social støtte. Det er også vigtigt, at der er tillid til hinanden, troværdighed, retfærdighed og respekt på arbejdspladsen. Disse faktorer er nærmere beskrevet i bilag 2. Fysiske forhold kan også spille ind på stressoplevelsen. Stress forebygges bedst ved løbende at have fokus på trivsel og arbejdsglæde. Arbejdet med at fremme trivslen og forebygge stress foregår på flere niveauer – individ, gruppe, ledelse og organisation. Det lokale MED-udvalg skal drøfte : Hvordan sikrer vi trivslen og arbejdsglæden i tilrettelæggelsen og udførelsen af arbejdet ? Ved at søge indflydelse på eget arbejde. Ved at synliggøre helhed og sammenhænge i arbejdets udførelse. Hvordan tilrettelægger vi arbejdet så det mindsker risikoen for stress ? Det gør vi ved at have fokus på samarbejde, kommunikation, ledelse, arbejdets organisering, teknik m.v. Hvordan følger vi op på stresshændelser og deres omstændigheder? Ved behandling i arbejdsmiljøgruppen. Hvordan forebygger vi at nye stress hændelser opstår? Ved belysning af problemet ved forebyggende arbejde i arbejdsmiljøgruppen. 5.3. Håndtere Håndteringen af stress er et fælles ansvar på arbejdspladsen, hvor dialog og handling er vejen frem. Når stress forekommer, er det vigtigt at afdelingen kan håndtere det. Det lokale MED-udvalg skal drøfte : Hvad gør vi når stress forekommer ? Vi identificerer årsagen og behandlinger det i arbejdsmiljøgruppen. Hvad gør medarbejdergruppen, hvis en kollega er stresset eller udviser stresssymptomer ? Henvender sig til ledelse, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller netværksperson. Hvordan kan arbejdet tilrettelægges for en stresset medarbejder? - Delvis sygemelding i en periode. - Begrænsede arbejdsopgaver i en periode. - Kollegas opbakning (forståelse) I forhold til den enkelte medarbejder er det vigtigt at det lokale MED -udvalg også drøfter: Hvem kan en stresset medarbejder henvende sig til ? Ledelse, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller netværksperson. Hvordan bruger vi evt. netværkspersoner og Falck Health Care? I tilfælde af hvor stort problemets omfang og behov er. I hvilket omfang har vi brug for særlige stresshåndteringstilbud? Når de andre tilbud ikke er tilstrækkelig. Hvordan kan ledelsen give den ansatte støtte og opbakning? Ved samtale, respekt og udarbejdelse af mulighedserklæringen eller handlingsplan med henblik på genoptagelse af arbejdet. Hvad skal den enkelte medarbejder vide, hvis man er blevet sygemeldt med stress ? Vi respektere sygdommen og følger op på forløbet. Hvordan tilrettelægger vi en sygemeldt medarbejders tilbagevenden til arbejde - jf. sygefraværspolitikken 6. Læring og opfølgning Den enkelte afdeling skal løbende følge op på forekomsten af arbejdsrelateret stress og vurdere om forekomsten giver anledning til at justere på den lokale indsats. Det lokale MED-udvalg skal løbende gøre status på hændelserne og vurdere om der er behov for justering af retningslinierne. 7. Referencer: - ”Protokollat om indsats mod arbejdsbetinget stress”, som blev indgået i forbindelse med KTO-aftale og overenskomstforliget med Sundhedskartellet i 2005 - Der henvises endvidere til Arbejdsmiljøenheden hjemmeside ”Projekt det gode arbejdsliv” Det gode arbejdslivs værktøjskasse - Den henvises desuden til Instruks om sygefravær i forhold til sygemelding m.v., herunder håndtering af tilbagevending: Sygefravær - Fravær på grund af Arbejdsskade kodes særskilt. - Skemaerne i bilag er udarbejdet med henvisning til hjemmesiden Stress og trivsel – Videncenter for Arbejdsmiljø samt NFA: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Bilag 1 Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på. Bilag 2 Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø. ”De 6 guldkorn og 2 diamanter”. Bilag 1 Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på: ###TABEL_1### Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med at man befinder sig i en stresstilstand. ###TABEL_2### Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med at der er tale om en stresstilstand. Bilag 2 Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø: ###TABEL_3### Dertil kommer nogle værdimæssige forhold på arbejdspladsen: ###TABEL_4### De fysiske forhold, f.eks. støj og arbejdspladsens indretning har også indflydelse på oplevelsen af stress.