Biologisk materiale, håndtering, opbevaring og bortskaffelse Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Personale på Hvidovre Hospitals Patologi afd. der arbejder med håndtering opbevaring og bortskaffelse af biologisk materiale fra kompleks, simpel udskæring og anden cytologi. Definitioner Simpel udskæring: Udskæring, der foretages af to bioanalytikere. Kompleks udskæring: Udskæring foretaget af læge med assistance af en bioanalytiker. Biokompleks udskæring: Udskæring foretaget af bioanalytiker med kursus, samt assisterende bioanalytiker. AC: Anden cytologi: De cytologiske prøver der behandles på Hvidovre Hospitals Patologi afd. som ikke er cervixcytologi. Biologisk materiale: Væv og væsker, fikseret eller ufikseret, der bortskaffes i gule plastiksække og eller papkasser mærket med klinisk risiko affald således at det kan ses at det skal sendes til forbrændning. Fremgangsmåde Håndtering Stinkskab og engangshandsker anvendes, når der er risiko for at komme i kontakt med: - ufikseret blod, serøse væsker - Fikseret og ufikseret væv Udskæringen: - Foregår i stinkskab - Lægen, som har kompleks udskæring, skal have plastforklæde, skåneærmer og handsker på. - Ved simpel udskæring skal den bioanalytiker, som pakker, have forklæde, skåneærmer og handsker på. Det samme gælder biokompleks udskæring. - Ved håndtering af ufikseret materiale, skal benyttes plastforklæde, skåneærmer og handsker. - De assisterende bioanalytikere i biokompleks og kompleks udskæring skal være iført engangshandsker, da de håndterer fyldte kapsler og formalinkar. Påhældning af formalin på ufikseret væv (foretages af bioanalytiker): Foregår i stinkskab og bioanalytikerne ifører sig: - handsker - forklæde - skåneærmer Opbevaring og affaldshåndtering: Rest væv fra kompleks/biokompleks/simpel udskæring: Rest materiale opbevares i prøvebeholderen i ventilerede gemmeskabe i rum nr 580.14.401. Laboratoriebetjentene sørger for at rest materiale (bøtter med væv og formalin) fra kompleks og simpel udskæring kasseres efter 4 uger, hver mandag morgen. Der må ikke sættes nyt restmateriale ind i den pågældende uges arkivskabe, før der sikres skabet er blevet tømt mandag morgen. Der sørges desuden for forsvarlig frahældning af formalin fra tarmkasserne og placentabøtterne, inden vævet herfra ligeledes kasseres. Tarmkasserne og placentabøtterne skylles under rindende vand, og sættes under sug i 24 timer, inden de køres til opvask. Rest materialet der kasseres, kommes i gule sække og pakkes i kasser. Påsæt en sikkerhedsetiket med information om at posen kan indeholde et stof som er kræftfremkaldende. Sættes på orange vogn. Afhentes af rengøringsafdelingen og flyttes til renovationsafd. der sender det til forbrændning. Affald fra simpel og kompleks udskæring: Alt affald fra simpel og kompleks udskæring opsamles i hvide plastiksække med snoreluk. Ved endt udskæring lukkes posen med strips og kommes i lille gul affaldssæk som mærkes med initialer, dato, og funktion (f.eks. simpel udskæring eller GYN), og lukkes med strips. Plastsækkene placeres i de ventilerede skabe på gangen mellem udskæringen og sektionstuen, (H1.Ga.1, H1.Ga.2 og H1.Ga.3), under pågælende ugedag. Alle affaldssække gemmes 1 uge. Efter en uge samles alle de små gule sække i en eller flere store gule sække. dvs. tirsdag, tømmes hylden for onsdag, onsdag tømmes hylden for torsdag osv. Den store sæk mærkes med dags dato, afd.134 og påsættes en sikkerhedsetiket med information om at posen kan indeholde et stof som er kræftfremkaldende. (OBS! Datoen er den dag man samler de små sække i en stor - IKKE den dato som står på de små sække) De store gule sække placeres i skabene på gangen, der fører ud til Center 1, hvorfra de afhentes af rengøringsafdelingen og flyttes til renovations afd der sender det til forbrændning. Placenta Rest materiale opbevares i i prøvebeholderen i ventileret gemmeskab mærket placenta, i rum nr 580.14.401 i mindst 3 uger. Rest materiale fra placenta der er ældre end 4 uger, kasseres hvis denne er svaret ud, tjek status i patologisystemet inden udsmidning. Dette sker i et samarbejde mellem superbruger i stor udskæring og laboratoriebetjenten. Anden cytologi Væsker og ekspektorater Evt. Restmateriale fra cytologiske væsker og ekspektorater gemmes 1 uge i prøvebeholderen i AC-køleskabet mærket lige/ulige uger. Efter 1 uge(mandag) placeres restmaterialet sammen med det daglige affald fra AC i gul plastiksæk. Der påsættes risikko-label på posen med initialer og afdelingsnummer(134). Posen lukkes forsvarligt med strips og placeres i skabene på gangen der fører ud til Center 1, hvorfra de afhentes af rengøringsafdelingen og flyttes til renovations afd der sender det til forbrændning. Perifert blod og knoglemarve Restglas fra perifere blodudstrygninger og knoglemarvsundersøgelser, samt evt. lille blodprøveglas gemmes i køleskabet i AC i æsken mærket enten 1-15 eller 16-31, savrende til den dato prøven er modtaget. Udstrygningerne kasseres 2 gange om måneden hhv. d. 1. og 16. i måneden i papkasse foret med en kraftig gul sæk. På papkassen krydses af i risikoaffald. Fyldte kasser placeres i skabene på gangen der fører ud til center 1, afhentes af rengøringsafdelingen og flyttes til renovationsafd, der sender kasserne til forbrænding. Ansvar og organisering Personale på Hvidovre Hospitals Patologi afd. der arbejder med opbevaring og bortskaffelse af biologisk materiale fra kompleks, simpel udskæring og anden cytologi. Superbruger for områderne. Faglige koordinatorer for de respektive områder. Sikkerhedsgruppen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder DDKM2 1.8.3 Bilag Handsker, brug af Personlige værnemidler, adgang til