Patientinformation, overordnede retningslinjer for Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål Vejledningen fastlægger en overordnet og samlet procedure for patientinformationen på Amager og Hvidovre Hospital. Vejledningen samler hvordan skriftligt og mundtlig patientinformation på Amager og Hvidovre Hospital behandles. Formålet er at understøtte processen for optimal information til patienter. Målgrupper og anvendelsesområde Gælder for kliniske afdelings- og afsnitsledere samt for det sundhedsfaglige personale, som udarbejder og videregiver information til patienter og pårørende, mundtligt og skriftligt om kliniske tilstande, behandling samt patientrettigheder. Hvor det er relevant, udarbejdes skriftlig information i samarbejde mellem det kliniske personale og de tværgående afdelinger. Definitioner Skriftlig patientinformation er henvendt til patienter og omhandler diagnostik og behandling. Hospitalets skriftlige informationsmateriale udarbejdes i samarbejde med Kommunikationsenheden og fag personer. Fremgangsmåde Der skal tages højde for at: - Patient og pårørende modtager relevant information rettidigt. - Vurdere patientens evne og vilje til at forstå information, samt at give patienten mulighed for at repetere og genkalde den information der er givet. - Overveje nøje, relevans ift., hvilke pjecer der udleveres? Hvor mange pjecer det er hensigtsmæssigt at udlevere til patienten? Relevans ift., hvornår i patientforløbet pjecer udleveres? Sikring af at skriftlig og mundtlig information stemmer overens. - Der er særlig opmærksomhed på, om der inden for patientgrupperne findes særlige kategorier af patienter, som kan berettige en mere specifik henvendelse (eksempelvis børn, svagtseende, ikke-dansktalende). - Der mht. fremmedsprog, udvises hensyn til patientens forudsætninger for, at modtage skriftlig information, som sprog, kulturbaggrund, viden om egen sygdom og behandling. Det vurderes af afdelingsledelsen efter behov, hvilken skriftlige information der skal oversættes til andre sprog. - Det udleverede materiale til patienterne, skal stemme overens med de værdier og holdninger, den pågældende afdeling ønsker at udvise, samt korrespondere med ekstern patientinformation. - Afdelingsledelsen beslutter omfanget af afdelingens patientinformationer/pjecer. - Relevante fagpersoner i afdelingen udarbejder et oplæg og i samarbejde med Kommunikationsenheden bliver den skriftelige kommunikation kvalificeret of færdigudarbejdet. Ansvar og organisering Afdelingsledelsen har ansvaret for afdelingens skriftlige patientinformation, og at den skriftlige patientinformation opfylder de lovpligtige krav. Spejderfunktion Hver afdeling skal udpege en person, som har en spejderfunktion. En spejder er den person, som koordinerer opgaven med at udarbejde, revidere og kvalitetssikre den skriftelige patientinformation mellem afdelingens fagpersoner og Kommunikationsenheden, samt bestille patientinformation. Kommunikationsenheden sørger herefter at foretage de ændringer og ønsker, som afdelingen har. Det skriftlige informationsmateriale skal vedligeholdes for at sikre fortsat gyldighed og opdatering, jævnført dokumentstyring i Region Hovedstaden. Herunder skal der også tages stilling til patientprofil, patienttilfredshedsundersøgelser samt evt. klager. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - § Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 665 af 14. september 1998 om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv. med eventuelle senere ændringer. - § Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og samtykke og videregivelse af helbredsoplysninger. Akkrediteringsstandarder Bilag