Patienters mistede ejendele - forebyggelse og håndtering Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål - At vejlede personalet om Amager og Hvidovre Hospitals erstatningspligt og ansvar. - At minimere antallet af erstatningskrav. - At ensrette proceduren omkring orientering af patienterne og dokumentationen omkring ejendelene. Målgrupper og anvendelsesområde Gælder for alle ansatte med patientkontakt. Definitioner Ejendele: Beklædning, hjælpemidler (høreapparater, briller, proteser etc.), værdigenstande (smykker, kontanter, kontokort etc.), bøger, håndarbejde osv. Særlige hjælpemidler: Høreapparater, tandproteser, stok, medicin, briller – ejendele der er væsentlige for patientens integritet, idet de har betydning for kommunikation og selvhjulpenhed. Fremgangsmåde En patient på Amager og Hvidovre Hospital er selv ansvarlig for opbevaring af sine ejendele, medmindre andre omstændigheder foreligger. I særlige tilfælde kan hospitalet være ansvarlig fx hvis patienten er bevidstløs eller påvirket af narkose efter operation, hvilket gør, at patienten ikke selv kan påtage sig ansvaret. I henhold til dansk ret skal der være handlet forsætligt eller uagtsomt, for at der kan tillægges et erstatningsansvar. Det vil sige, at der skal være noget at bebrejde personalet enten ved en handling eller undladelse, før Amager og Hvidovre Hospital kan tillægges skyld, der fører til et erstatningsansvar. Det er den skadelidte – det vil sige patienten/den pårørende/besøgende - der skal bevise eller sandsynliggøre, at der er sket fejl eller forsømmelse, som er årsag til skaden. Ejendele, der fungerer som særlige hjælpemidler for patienterne opbevares kun i yderste nødstilfælde, idet disse er væsentlige for patienternes integritet. Ejendele, der er opbevaret hos personalet, er Amager og Hvidovre Hospitals ansvar (se Opbevaring af patienters værdigenstande og ejendele). Indlæggelse eller overflytning til anden afdeling Ved modtagelse af patienten skal personalet vurdere, hvorvidt patienten er i stand til at tage vare på sine ejendele. Patienter der er i stand til at tage vare på egne ejendele: - Patienter orienteres om deres ansvar og opfordres til at give pårørende værdier med hjem. - Patienter, der ikke giver deres pårørende ejendele med hjem, skal tilbydes deponering af værdigenstande. - Det skal dokumenteres i journalen, hvorvidt patienten har fået deponeret værdigenstande. Hvis det er tilfældet, skal det dokumenteres, hvilke værdigenstande det drejer sig om. - Patienten skal have stillet sikker opbevaring til rådighed i det omfang det er muligt (mulighed for aflåst skab og/eller sengebord). (Se Opbevaring af patienters værdigenstande og ejendele) - Forud for eventuelle operationer skal patienterne opfordres til at efterlade særlige hjælpemidler sammen med deres andre ejendele i aflåst skab. Patienter der ikke er i stand til at tage vare på sine ejendele: - Det bør dokumenteres i journalen, hvilke ejendele patienten har med sig, og hvordan de opbevares under indlæggelsen (i skab med lås eller kode, hos personalet, overdrages til pårørende) Registrering af ejendele i SP - Særlige hjælpemidler (tandproteser, briller, høreapparater) opbevares ikke af personalet. Bemærk: personalet har ikke et skærpet ansvar for disse ejendele. - Særlige hjælpemidler skal så vidt muligt opbevares i afdelingen i aflåst skab under eventuelle operationer. Anmeldelse af mistede eller ødelagte ejendele Det er vigtigt, at personalet er opmærksomme på, at sagen bliver afgjort via Direktionssekretariatet på baggrund af de erstatningsretlige regler. Personalet skal derfor ikke tage stilling til erstatningsansvaret og enten love eller afvise erstatning over for patienten. - Patienten orienteres om mulighederne for at anmelde kravet – via anmeldelsesskema (se "Anmeldelsesskema - ejendele") eller via mail. - Kravet kan anmeldes af patienten selv, patientens pårørende eller i samarbejde med personalet efter patientens ønske. - Personalet (med patientens accept) kan sende anmeldelsen til ###EMAIL###. Patienten kan sende anmeldelsen med posten til Hvidovre Hospital, Direktionssekretariatet, afsnit 161, Kettegård Allé 30, 2650 Hvidovre. eller digitalt med E-post via https://www.hvidovrehospital.dk/find-vej/Sider/Skriv-til-afdelingerne-med-sikker-digital-post.aspx, hvor man vælger Direktionssekretariatet som modtager. Tandskade Hvis der er sket en skade på patientens egne tænder eller fastsiddende implantater i forbindelse behandlingen, betragtes det som en patientskade. Skaden skal derfor anmeldes til Patienterstatningen enten af personalet eller af patienten/pårørende. Patientvejlederne kan rådgive og hjælpe patienten med dette. Hvis der sker skade på en aftagelig tandprotese, betragtes det som en tingskade, og en sådan sag behandles af hospitalet. Den videre sagsbehandling Direktionssekretariatet vurderer anmeldelsen og stiller typisk uddybende spørgsmål til den eller de relevante afdelinger om patientens helbred og sagens omstændigheder i øvrigt. Afdelingerne får som udgangspunkt 14 dages svarfrist til oplysning af de uddybende spørgsmål. Når Direktionssekretariatet vurderer, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, bliver der truffet en afgørelse i sagen enten af Direktionssekretariatet eller af regionens eksterne erstatningsmægler – Willis Towers Watson. Patienten får direkte besked fra enten Direktionssekretariatet eller Willis Towers Watson. En eventuel erstatningssum bliver udbetalt til patientens nem-konto og fra centralt budget på hospitalet. Ansvar og organisering Afdelingsledelserne har ansvaret for implementeringen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Opbevaring af patienters værdigenstande og ejendele Håndtering af henvendelser fra borgere og myndigheder Bilag Anmeldelsesskema Ejendele.pdf Registrering af ejendele i SP.pdf