Familieambulatoriet - Digital chikane og vold i og udenfor arbejdstiden Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Formålet med denne VIP er at beskrive tiltag, der kan forebygge og håndtere vold/trusler og digital chikane i Familieambulatoriet. Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde - Installer appen 1-1-2 på din telefon - Retningslinje for sikkerhed – gældende på arbejdspladsen - Alle medarbejdere kommer på konflikthåndteringskursus - Indret kontor/samtalerum, så du selv er nærmest udgangen - Alarmen tilgængelig, testes hver anden tirsdag i fællesskab - Nye gravide planlægges midt på dagen - ikke på ydertider - Samtaler, der kan forventes svære eller konfliktfyldte, planlægges midt på dagen - Der skal være to medarbejdere til en samtale, hvor det skønnes nødvendigt - Øvrige kollegaer briefes til morgenmøde, såfremt der er en forventet svær samtale eller et møde, evt tilkald vægter til tilstedeværelse i periferien - Kollegaer er opmærksomme udefra, afbryder en samtale ved højrøstet tale - Alle samtaler i ambulatoriet skal være afsluttet kl. 15.30 - Vi siger godmorgen og farvel til hinanden, sikrer at den sidste tilbage sidder med lukkede og låste døre - Der foretages løbende risikovurderinger af de gravide/familierne ift forholdsregler - Alle holder øjne og ører åbne omkring stemninger i fx venteareal m.m. - Væggene har ører - en oplysning eller fortalelse, der overhøres af forkerte personer, kan øge risikoen for dig selv eller dine kolleger. - tal ikke privat om hinanden eller med hinanden, når patienterne kan lytte med - tal ikke i telefon med eller om patienterne for åbne døre - Vej dine ord, når du taler om dit arbejde, familie og fritid (når du er ude med vennerne, på café, taler i mobil i toget eller i supermarkedet) - Tilgængelige oplysninger online – privat og offentligt - Tjek hvad der står om dig på nettet - Gør dit mobilnummer utilgængeligt - kontakt først din teleudbyder og derefter 118 og bed om anonymitet - Del ikke private oplysninger såsom mobilnummer, adresse m.m. med patienterne - Overvej adressebeskyttelse, dette gøres via borger.dk - Aktivitet på de sociale medier – husk på eget ansvar - Du bør generelt beskytte din identitet på sociale medier - Undgå at fremmede kan finde personlige oplysninger om dig på Facebook o.l. Du kan ændre privatlivsindstillingerne, så det kun er dine egne FB-venner, der kan se din profil - Tjek også din samlevers og dine børns profiler og luk disse for uvedkommende - Bliv ikke ”venner” med patienter på de sociale medier - Husk at tænke dig som, når du færdes online - vær varsom med offentlige opdateringer, tilkendegivelser og følelsesudbrud - Overvej om du skal undlade at lægge billeder ud på nettet, hvor du kan genkendes - Kend beredskabsplanen – når du føler dig truet! - Lav gerne aftaler med familie og pårørende, så I er klar over, hvad I gør, hvis der skulle opstå en truende situation - Husk altid at prioritere din egen og familiens sikkerhed først at prioritere - Sørg for at få dig selv i sikkerhed! - Hvis du ikke kan komme væk: - Tilkald hjælp hvis du kan - Optræd roligt og vær opmærksom på dit kropssprog - Vær klar og konkret i din kommunikation - Undgå at argumentere - Prøv at berolige den truende person - Tag din professionelle rolle på dig - vær hverken for dominerende eller for ydmyg - Undgå bevægelser, som kan virke truende eller blive opfattet aggressivt - Hold passende afstand - Spil ikke helt - gør hvad den truende person forlanger, indtil hjælpen når frem, eller til du kan komme væk Lederen skal vurdere risikoen for, at om medarbejderne kan blive udsat for arbejdsrelateret vold udenfor arbejdstiden. I denne vurdering kan blandt andet indgå om medarbejderen udfører handlinger, der kan have negativ betydning for patienterne. Hvilken type personer, medarbejderen kommer i kontakt med i forbindelse med arbejdet. Om der tidligere har været tilfælde af vold og/eller samt en konkret forhøjet risiko for, at en medarbejder kan blive udsat for vold, fx pga. tidligere uoverensstemmelser med patienter. Leder har altså pligt til at: - informere medarbejderne om eventuel risiko for arbejdsrelateret vold i fritiden - vejlede medarbejderne i hensigtsmæssig håndtering af arbejdsrelaterede voldsepisoder - udarbejde retningslinjer for hensigtsmæssig håndtering af episoderne. - tilbyde medarbejderne hjælp til at foretage en eventuel politianmeldelse af arbejdsrelaterede voldsepisoder Pligten til at planlægge, oplære og instruere i samt føre tilsyn med arbejdets udførelse gælder således både i forhold til risikoen for vold i arbejdet og for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden. I mange tilfælde vil den forebyggelse af vold, der finder sted i arbejdstiden, også kunne forebygge vold, der finder sted uden for arbejdstiden. Arbejdsmiljø- og Sundhedspolitikken tilkendegiver, at medarbejderne skal føle sig trygge ved at gå på arbejde og ikke udføre arbejde, hvor medarbejderens sikkerhed bringes i fare. Det er derfor ikke acceptabelt, at medarbejdere i forbindelse med deres arbejde udsættes for vold, trusler eller anden krænkende adfærd. Digital chikane skal håndteres på en anden måde end andre former for overgreb. Det vigtigste er, at digital chikane aldrig må blive et individuelt problem. Lederen skal tage over og i samarbejde med den forurettede sørge for, at chikanen bliver anmeldt og registreret i en lokal database. Det er også lederens opgave at tage kontakt til ophavsmanden til chikanen og forsøge at udrede eventuelle misforståelser. Lederen kan også sammen med den forurettede medarbejder henvende sig til netværksudbyderen, fx Facebook, og forsøge at få fjernet chikanen eller dele af de oplysninger, der udgør chikanen. Det kan være strafbart at: - Fremsætte freds- og/eller ærekrænkende beskyldninger (injurier) - Fremsætte sigtelser mod bedre vidende (bagvaskelse) - Videregive meddelelser og billeder af en offentlig ansats private forhold - Fremsætte racistiske bemærkninger - True eller fremkalde frygt for andres liv - Videoovervåge arbejdssteder eller private boliger, uden at oplyse medarbejderne herom Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag