Eksternt dræn skyl Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Denne instruks er gældende for sygeplejersker som er ansat i Gastromedicinsk afdeling på Hvidovre Hospital som skal varetage pleje af og skylning på eksterne dræn som ligger i en indkapslet pancreasansamling Definitioner Eksternt dræn i en indkapslet pancreasansamling er anlagt via ultralyd på Røngenafdelingen. Det eksterne dræn består af en dræn slange som er fikseret til huden med en "fix" plade . På drænslangen er påmonteret trevejshane som kan/skal bruges til at skylle på og der er ligeledes påsat en tømbar pose. Fremgangsmåde Observation: - I hver vagt skal drænet tilses. Indgift og output skal dokumenteres på væskeskema. - Output observeres og mængde, art og farve dokumenteres, - Forbinding og "fix" plade tilses og skiftes hvis den er forurenet , løs eller fugtig. - Indstikssted observeres ved forbindskift for tegn på infektion, smerter og utæthed. Læge skal orienteres hvis der er tegn på infektion, smerter eller utæthed. Skylning : - Der skylles på dræn efter ordination i EPM. Oftest 3-5 gange daglig. - Skyl kan bestå af saltvand, saltvand tilsat antibiotika eller sterilt vand tilsat svampemiddel. Mængden kan variere fra 10 ml til 250 ml. - Skyllevæske skal have stuetemperatur. - Skyllevæsken forberedes i medicinrum, hvor antibiotika eller svampemiddel tilsættes efter ordination. - Skyllevæsken tilsluttes et almindeligt infusionssæt som herefter kan tilsluttes 3-vejshane mellem drænslange og drænpose. - Før påsætning af infusionssæt desinficeres adgangsporten med en spritserviet (ethanol 70-80% eller klorhexidinsprit 0,5%) i minimum 5 sekunder. Proceduren gentages når infusion afsluttes. Der skal efter afsluttet infusion påsættes steril prop. - Skyllet skal løbe ind med maksimal hastighed eller med den hastighed som patienten kan klare uden at få smerter eller drænindstikssted bliver utæt. - Hvis skyllemængden er på under 50 ml saltvand benyttes foroptrukne saltvandssprøjter som gives som bolus i trevejshane. Tømning : Der anvendes usterile handsker og ren kande. Efter tømning i kande aftørres drænstudsen med sugende papir (cellestof eller lignende). Skift af forbinding : - Inden procedure påbegyndes findes alle remedier frem - Handsker (sterile og/eller usterile), skiftesæt eller steril pincet og saks, "fix"plade og plaster og servietter med klorhexidinsprit 0,5 % - Remedier placeres på et skiftebord evt. med sterilt stykke på. - Hånddesinfektion. - Med usterile handsker fjernes den gamle forbinding. Denne kasseres, ligeledes de brugte handsker - Hånddesinfektion - Forbindingsskift skal foregå sterilt eller med non-touch teknik. - Hvis der ved forbindskift er blod eller sekret, afvaskes huden med sterilt saltvand og desinficeres efterfølgende med serviet med klorhexidinsprit 0,5%. - Herefter anlægges ny "fix" plade og evt. yderligere plaster/forbinding. Fjernelse af dræn : - Ved drænfjernelse skal der anvendes usterile engangshandsker. - Forbinding og fix plade aftages og hvis der er blod eller sekret ved eller omkring indstikssted, afvaskes hud med sterilt saltvand. - Såfremt dræn er sutureret, seponeres disse med suturfjerningsæt inden dræn seponeres. - Indstiksstedet skal efterfølgende dækkes med en steril, tætsluttende forbinding. Ved megen sekretion fra indstikssted kan påsættes en drænpose. Opmærksomheds punkter : - Hvis risiko for kontakt med arbejdsdragt ved tilkobling/afkobling af skyl og/eller ved skift af forbinding skal personale iføre sig plastikforklæde. Arbejdsdragten kan være en smittevej til at få spredt fx VRE. Ved patienter som har VRE skal retningslinjer for isolation følges. - Patienten skal instrueres i grundig håndhygiejne hvis de selv håndterer skyl og efter berøring af dræn. Ansvar og organisering - Afdelingsledelsen er ansvarlig for at personalet er bekendt med instruksen og at de fysiske rammer og nødvendige hjælpemidler er til stede, for at instruksen kan følges - Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen Tilbage til top Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - Akut pancreatitis, diagnostik, behandling og opfølgning af sygdommen (AP). 2012. Dansk Kirurgisk Selskab. - Infektionshygiejniske retningslinjer for brug af dræn. Oktober 2004. Statens Serum Institut www.ssi.dk Akkrediteringsstandarder Bilag