Introduktionslægernes uddannelsesforløb på neonatalafdelingen (427) Formålet med dette dokument er at give introlægen de bedste forudsætninger for et udbytterigt ophold på Neonatalafdelingen, 427. Formålet med opholdet på 427 er at introducere til neonatologien, og at introlægen efter opholdet har opnået sine neonatale kompetencer. Forberedelse til opholdet: Vi anbefaler at du læser følgende i VIP: - Asfyksi - Asfyksi og kropstemperatur - Infektion hos neonatale og børn under 4 uger (meningitis og sepsis) - Hyperbilirubinæmi hos nyfødte - Hypoglykæmi hos nyfødte - Persisterende pulmonal hypertenstion hos den nyfødte - Præmature før uge 32 - Visitation for indlæggelse af børn på 427 fra børnemodtagelsen - Overflytning til og modtagelse af børn under 1 år på 427 - Visitation af børn med behov for intensiv terapi og samarbejdsaftale med intensiv - Læs desuden ”Neonatal genoplivning” retningslinjerne på paediatri.dk. Som supplerende læsning for de særligt interesserede anbefales: Neonatologi af ###NAVN###: en dansk lærebog om neonatologi Textbook of neonatology, Rennie and Robertson: en omfattende bog om neonatologi. Kan findes online på kb.dk Opslag af konkrete tilstande på UpToDate. Gode, pædagogiske gennemgange. Husk i god tid inden dit neonatalforløb at tage fat i både forvagternes og mellemvagternes vagtplanlægger, så disse i fællesskab kan give dig så meget sammenhængende tid på 427 som muligt. Afdeling 427: Lægebemandingen består aktuelt af tre overlæger og to afdelingslæger. Derudover er der typisk 3 kursister i pædiatri tilknyttet fast i 6 måneder af gangen. De kursister (H1), der tidligere har haft et neonatal forløb på 6 måneder, indgår i afdelingens vagthold. Der er 21 sengepladser. Vi har mulighed for at have 2 patienter liggende i respirator af gangen (max et døgn). Derudover fungerer 427 som semi-intensivt afsnit for børn < 12 mdr. Forventninger til dig: At du selv har sat dig ind i hvilke kompetencer, du skal opnå i forhold til din logbog, og at du er opmærksom på, at du får de kompetencer i løbet af dit ophold. Vær gerne opmærksom på hvor mange du mangler, når du er halvvejs igennem dit ophold. At du har sat dig ind i de VIP-vejledninger, som vi anbefaler. At du spørger, når du er i tvivl, er nysgerrig og åben overfor læring. Det er IKKE meningen, at du efter dette ophold kan anlægge navlevene kateter (NVK) eller navlearterie kateter (NAK) eller kan passe børn i respirator. Du er dog altid velkommen til at kigge med eller assistere til disse procedurer. Du kan opnå megen læring af at gå med kursist eller speciallæge, når de går stuegang på et barn i respirator. Ligeledes kan du godt lære af at assistere til anlæggelse af NVK eller NAK. Hverdagen på 427: Arbejdsdag på 427 forløber typisk som følger: Kl. 9.00 Vi mødes ved lægernes arbejdsplads og fordeler stuegangspatienterne og går derefter sammen barselsstuegang. Om torsdagen starter vi først 9.30 pga. fællesundervisning. Kl. 10.00 Efter endt barselsstuegang begynder vi dagens stuegang. Kl. 13.00 Gennemgås stuegangspatienterne mhp. på de udfordringer, der kan opstå i AN vagten. Derudover kan særlige problemstillinger tages op her i fælles forum. Kl. 13.30 Færdiggørelse af stuegang Uddannelsesforløb på 427 Introlægerne har 20 arbejdsdage i dagtid på 427, fordelt over en periode på 2-3 måneder. Man kan se hvornår i sin ansættelse perioden er planlagt i filen: "Læger, børneafdelingen januar - december årstal". Filen findes på P:\Børneafdelingen\460\Vagtskema. Dit navn er markeret med blå baggrund i perioden, hvor dagtidsfunktionerne skal placeres. Vigtigt at vagtplanlæggerne i både for- og mellemvagtslag orienteres. Du kommer ikke til at have aftennattevagter eller weekendarbejde på neonatalafsnittet. I dit forløb på 427 tilknyttes du en neonatalvejleder, som vil være en af de faste speciallæger på afdelingen. Du kommer til at have din indledende samtale med din neonatalvejleder hvor I bl.a. kan tale om, hvordan du bedst kan opnå dine kompetencer og afklare eventuelle tvivlsspørgsmål. Derudover har du ved afslutningen af dit ophold en samtale med din neonatalvejleder om forløbet. Det er dit eget ansvar at arrangere både indledende og afsluttende samtale. Den første dag introduceres du for genoplivningsalgoritme, transport af børn fra fødegang/sectiostue (Giraf) og brug af neopuff. Disse vil blive gennemgået for dig af en af kursisterne på afdelingen. Derudover vil første dag bestå af en introduktion af fødegang/sectiostuer, samt hverdagen på afdelingen sammen med en kursist (føl DV). Herefter vil du have superviseret DV-funktion, indtil du er klar til at håndtere ukomplicerede situationer på fødegangen/sectiostuen mere selvstændigt. I denne funktion vil du passe fødegangen ved akutte fødsler samt indgå i stuegangsfunktionen. Dette er væsentligt for kompetencen ”at varetage rutineprocedurer ved ukompliceret fødsel”. Ved kompliceret fødsel kaldes kollega umiddelbart Du vil være koblet sammen med enten en kursist i pædiatri eller en af de faste speciallæger dagligt. Sørg for at få at vide hvem denne person er i forbindelse med fordelingen af stuegangspatienter, og hvordan du får fat i vedkommende i løbet af dagen. Gode råd til at opnå mest mulig læring Aftal med en kursist/speciallæge/neonatalvejleder, at du sidst på dagen gerne vil gennemgå en case inden for et af nedenstående områder: - Neonatal icterus - Neonatal hypoglykæmi - Asfyksi - Neonatal sepsis - Neonatal genoplivning De dage, hvor du har forberedt en case, kan du med fordel forsøge at skrive dig på patienter, der er indlagt med den tilstand, som du har forberedt dig på. På den måde kan du ind imellem have en ”icterus-dag”, en ”sepsis-dag” og så fremdeles. Vi glæder os til at se dig og håber du får en masse ud af dit ophold!