Nødkald og prioriteret opkald fra præhospitale enheder, Procedurer ved Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Instruksen omfatter dispatchere og 112-vagtleder på Vagtcentralen med kontakt til præhospitale enheder. Definitioner Ingen Fremgangsmåde De præhospitale enheder har mulighed for at give nødkald, prioriteret opkald og almindelig opkald fra deres håndterminal. Et nødkald forekommer, når præhospitalt personale er i en situation, hvor de akut har behov for at få kontakt med 1-1-2 Vagtcentralen. Disse nødkald skal svares før alt andet. Et prioriteret opkald benyttes hvis meldingen er af anden hastende karakter. Nødkald bliver blandt andet benyttet ved følgende situationer: - Præhospitalt personale selv er involveret i ulykke/sygdom - Præhospitalt personale er i en truende situation - Præhopitalt personale har behov for akut assistance fra politi Et nødkald fra ambulance og liggende sygetransport vil komme op på Logis Voice Klienten blinkende med ordene ”nødkald” og navn på beredskab. Intet kan foretages på Logis Voice Klienten før en dispatcher har svaret nødkaldet. Disse nødkald er af højeste prioritet og skal svares umiddelbart, som de kommer. Et nødkald fra siddende sygetransport kommer op på alle dispatchskærme, blinkende med ordene "nødkald" og navn på beredskab. Opkaldet accepteres og dispathcer ringer straks op til chaufføren. Dispatcheren, der svarer nødkaldet, har ansvar for at få de nødvendige oplysninger for at kunne afhjælpe problemet. Dispatcheren har herefter ansvar for, at assistance bliver iværksat, enten ved egen hjælp eller ved hjælp af anden dispatcher eller vagtleder 112. Ved nødkald fra sygetransport- eller ambulancepersonale om fysisk vold eller trusler mod præhospitalt personale skal følgende iværksættes. Se evt. VIP-instruks: Vold og trusler mod præhospitalt personale. Dispatcher har ansvar for, at: - Der modtages oplysning om: - Hvad der er sket? - Hvor alvorligt det er? - Er behov for anden præhospital assistance, politi, brandvæsen mv. - Hvis intet høres på et nødkald eller personalet anmoder om assistance fra "Læge 10", skal politi straks rekvireres. - Dispatch skal altid kvittere for opkaldet, så redderne ved at der er hjælp på vej, fx. "Læge 10, modtaget" - Politi skal informeres og tilkaldes ved behov, jf. ovenstående. - Politiet informeres om: ”ambulance i knibe”, som er den aftalte meldeform til politiet. - Hvis anden præhospital assistance er afsendt, skal dispatcher informere om, at der er rekvireret politi og sikre at denne ikke kører frem, før politi melder, at der er sikkert på stedet. - Hvis anden form for assistance rekvireres, efterleves dette. - 112-vagtleder orienteres. - 112-vagtleder efterspørger tilbagemelding fra stedet, hvis den ikke modtages. 112-vagtleder har ansvar for at orientere relevante ledere afhængigt af, hvilket præhospitalt personale der er involveret i hændelsen, herunder: - Leverandørens ansvarshavende overfor ambulance- og sygetransportpersonale - Sektionsleder/enhedschef vagtcentralen - Vejlede dispatcher i forløbet Prioriteret opkald på SINE Håndterminal (Tast 5) Benyttes til opkald til vagtcentralen af hastende karakter: - Ved behov for supplerende enheder med samme eller højere kompetence - Meldinger af hastende karakter eller kritisk karakter - Defekt køretøj eller lignende under fremkørsel (A-kørsel) - Anden tidskritisk melding eller forespørgsel - Chikane af mandskab - Ved trusler eller fare for mandskab benyttes nødkald Ansvar og organisering Ledelsen i Akut og Planlagt Disponering har ansvar for indhold og implementering af instruksen. Dispatch og vagtledere på 1-1-2 Vagtcentralen har ansvar for at følge instruksen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil VIP-instruks: Sikkerhed på skadested, Disponering til Kode Rød-/Standby- /Sikkerhedshændelser VIP-instruks: Vold og trusler om vold, håndtering af Bilag Ingen