Kriterier for bestilling af akutte lægebesøg i hjemmet ved Akuttelefonen 1813 Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Beskrivelse af hvilke kriterier akutte lægebesøg bestilles ud fra, og en beskrivelse af hvordan det udføres i Logis-CAD, samt bestilling af ligsyn ved Mors. Målgrupper og anvendelsesområde Sundhedsfaglige visitatorer og læger på Akuttelefonen 1813. Definitioner Logis-CAD: IT-systemet der anvendes i Akutberedskabet ABCDE: Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure Fremgangsmåde Hjemmebesøg bestilles via Rådgivende læge og 1813 vagtleder hvor det samtidig konfereres om opgaven kan varetages af et kommunalt akutteam. Ved symptomer, der kan give mistanke om sepsis, skal der visiteres til et hospital. Forløb hvor et hjemmebesøg kan iværksættes er: - Beboere på plejehjem, demente i eget hjem og udviklingshæmmede fra bosted, hvor der så vidt muligt skal sikres behandling i eget hjem - Den uafklarede patient, med usikkerhed af karakteren af nyopståede symptomer, hvor det ikke er oplagt med henvisning til akutmodtagelse eller akutklinik grundet øvrige fysiske eller mentale forhold, men hvor tilstanden skal afklares yderligere og dette ikke er muligt via video eller kommunal akutfunktion - Uafklarede smerter, som vurderes at være af subakut karakter, dvs. kan vente med at blive vurderet indenfor 4 timer, og hvor patienten ikke er truet på sin ABCDE. Det kan fx være smerter i mave, thorax, hoved eller bevægeapparat, fx rygsmerter og lignende - Terminale patienter - Kateterpatienter, hvor akutteams ikke kan varetage opgaven - Psykiatriske patienter, som ikke er egnet til psykiatrisk udrykningsteam, fx: - Akutte patienter til vurdering mhp. tvang - Subakutte, fx angst og depression - Mors, som ikke kan foretages af egen læge på hverdage, fx hvor det af hensyn til pårørende vurderes at ligsynet foretages hurtigt, eller hvor politiet anmoder om det - Børn, hvor det af hensyn familiens situation i sin helhed, er en fordel med et hjemmebesøg. Børn kan ses af vores speciallægekonsulenter samt fase 2+3 læger i HU til almenmedicin med Rådgivende Læge som vejleder Ansvar og organisering Enhedschefen for Vagtcentralen er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813. Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813. Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Bilag 1: Procedure ved bestilling af akutte lægebesøg og ligsyn i CAD bilag 1.pdf