Informeret samtykke til behandling Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At sikre, at det præhospitale sundhedsfaglige personale giver fyldestgørende information om deres vurdering og evt. behandlingstilbud, så patienten kan træffe beslutning om behandlingsvalg, hvor dette er relevant. Målgrupper og anvendelsesområde Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer, akutlægebiler og specialkøretøjer i Region Hovedstaden. Anvendes ved præhospital indsats og patientbehandling i henhold til egen kompetenceprofil og specifikke medicin- og behandlingsinstrukser. Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP. Anvendes ved alle patientkontakter. Definitioner Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden. Lægeassistent: Ambulancebehandler eller paramediciner med særlig kompetence som assistent for præhospital akutlæge. Informeret samtykke: Undersøgelser, behandling og indbringelse til hospital med ambulance, kræver som udgangspunkt et informeret samtykke fra patienten. Et samtykke kan være mundtligt, skriftligt eller stiltiende, dvs. at det følger af patientens kropssprog eller af situationen at patienten samtykker – selvom vedkommende ikke udtrykker det verbalt. At samtykket er informeret vil sige, at der skal gives relevante og tilstrækkelige informationer til patienten om den påtænkte behandling m.v. Informationen skal gives løbende og være tilpasset modtagerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, modenhed, erfaring m.v. Samtykke kan afgives af voksne habile patienter over 18 år, og af unge habile 15-17-årige, hvis de anses for at kunne forstå konsekvensen af deres beslutninger. For ikke-habile samt børn under 15 år, skal samtykket være stedfortrædende dvs. afgivet af forældre, en værge eller en nærtstående. Fremgangsmåde Generelle retningslinjer Der skal som udgangspunkt altid være et informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke til undersøgelse, behandling og indlæggelse. I visse akutte situationer er det ikke praktisk muligt at opnå samtykke fx pga. bevidsthedspåvirkning af patienten og behandling må i disse situationer ske ud fra en vurdering af patientens bedste. Ovenstående indebærer at: - Der må som udgangspunkt ikke anvendes tvang over for patienterne. - Der må som udgangspunkt ikke foretages undersøgelser, behandlinger eller indbringelse til hospital, hvis en patient modsætter sig verbalt eller fysisk. - Patienten kan trække sit samtykke tilbage. Hvis patienten fortryder sit samtykke helt eller delvist undervejs, skal det respekteres. - Frasiger patienten sig behandling eller transport, skal det præhospitale sundhedsfaglige personale sikre sig, at patienten er kompetent, hvormed forstås, at patienten er informeret om og forstår konsekvenserne af beslutningen. Når samtykke ikke kan opnås Hvis patienten - hvis liv, førlighed eller helbred skønnes at være i væsentlig fare - vurderes habil, kompetent og ikke psykotisk, men ikke ønsker at afgive informeret samtykke til behandling eller indlæggelse, skal AMK-Vagtcentralen konfereres mhp. - 2. hånds vurdering af habilitet ud fra ambulancepersonalets oplysninger eller - om der skal foretages en vurdering af patientens habilitet ved akutlægebil eller psykiatrisk udrykningstjeneste. Vurderes patienten habil, skal dennes autonomi respekteres. Behandling m.v. uden samtykke Somatisk tilstand jf. Sundhedslovens §19 Hvis en patient - der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år - befinder sig i en situation, hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for på længere sigt at forbedre patientens chance for overlevelse eller for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan det være nødvendigt med behandling m.v. uden samtykke, herunder fastholdelse og tvang, jf. Sundhedslovens §19. Det vil sige, at hvis patienten er ikke–habil eller under 15 år OG befinder sig i ovennævnte situation, kan det præhospitale sundhedsfaglige personale træffe afgørelse om behandlingstiltag m.v. Herunder hører også kortvarig fastholdelse til livreddende behandling i form af f.eks. indgift af glukose til diabetikere, modgift i forbindelse med indtagelse af narkotika-overdosis o. lign. eller indbringelse til hospital. Psykiatrisk tilstand jf. Psykiatriloven, Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien §5 & 6 Hvis en patient findes sindssyg eller befinder sig i en tilstand, der må ligestilles hermed, OG frembyder en nærliggende og væsentlig fare for sig selv eller andre kan tvangsindlæggelse jf. Psykiatriloven finde sted uden at der opnås informeret samtykke. Tvangsindlæggelse må kun gennemføres på grundlag af en lægeerklæring (røde papirer), som hviler på lægens egen undersøgelse foretaget med henblik på indlæggelsen. Såfremt man er nødsaget til ovenstående, skal det ske efter følgende principper: størst mulig hensyntagen og skånsomhed, mindst muligt indgreb. Dokumentation Samtykke til undersøgelse, behandling og transport til hospital dokumenteres på journal. I følgende situationer skal forhold omkring information og samtykke specifikt fremgå af journalen: - I alle tilfælde hvor tvang eller behandling uden samtykke gennemføres, herunder begrundelsen, hvis det ikke fremgår eksplicit af tilstanden. - Hvis forløbet afsluttes på stedet. - Hvis patienten frasiger sig undersøgelse, behandling og / eller indbringelse med ambulance - Forløb hvor samtykke ikke er mulig, jf. ovenstående. Ansvar og organisering Region Hovedstadens Akutberedskab har ansvaret for at udarbejde overordnede vejledninger for patientinddragelse, herunder informeret samtykke. Delegation Cheflæge i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til ambulancebehandlere, paramedicinere, lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden. Implementering Cheflæge i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab er ansvarlig for udarbejdelse, implementering og vedligeholdelse af denne vejledning. Sektionslederne i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til vejledningen blandt personalet, der varetager tjeneste ved ambulancer, akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer i afdelingen. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet. Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden, har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - Om patienters retsstilling, Kap. 3 i Sundhedsloven, LBK nr. 1202 af den 14/10/2014. - Om lægers hjælpepligt, jf. § 42 i Autorisationsloven, LBK 1350 af den 17/12/2008 - Om hjælpepligt, jf. §§ 250 og 253, Straffeloven, LBK 1034 af 29/10/2009 - Om nødret og nødværge, jf. § 13 og § 14, Straffeloven, LBK 1034 af 29/10/2009 - Om tvang i psykiatrien, Psykiatriloven, LBK 1111 af 01/11/2006 - Om fremgangsmåden ved gennemførelse af tvangsindlæggelse, BEK 1498 af 14/12/2006. - Regional VIP: Informeret samtykke, kontrol af - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/936 Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/903 Bekendtgørelse af sundhedsloven Bilag Ingen