Driftsboder og mobiliseringsboder i ambulance- og sygetransportkontrakterne, Opkrævning af Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Opgørelse, validering, opkrævning og afregning af boder i henhold til kontrakter for ambulance- og sygetransport. Målgrupper og anvendelsesområde Vagtcentralen (Disponering, Logistik og Support) & Økonomi Definitioner Driftsboder (bod ved på-logning samt bod midt på vagten): Bortfalder med virkning pr. 1. juni 2022. Bod for manglende paramediciner: Bortfalder med virkning pr. 1. juni 2022. Start af driftstiden fra anden base end egen uden godkendt aftale med AMK-vagtcentral: Bortfalder pr. 1. juni 2022. Mobiliseringsboder: Beregnes ud fra tidsrummet fra opgavemelding er modtaget til personalet kører mod opgavested. For akutte ture (A og B), der starter på base, anvendes GPS /AVL-tidspunktet. Der er to grupper for mobiliseringstider: For ture, hvor tidspunktet for sendt til beredskab falder mellem kl. 7:00:00 til 22:59:59 gælder: - 90 sekunder ved hastegrad A - 120 sekunder ved hastegrad B - 180 sekunder ved hastegrad C og D For ture, hvor tidspunktet for sendt til beredskab falder mellem kl. 23:00:00 til 06:59:59 gælder: - 120 sekunder ved hastegrad A - 120 sekunder ved hastegrad B - 180 sekunder ved hastegrad C og D Såfremt kravene til mobiliseringstid overskrides, pålægges leverandøren 1 bods-point og yderligere 1 bodspoint for hver påbegyndt 30 sekunders overskridelse. Mobiliseringstiden opgøres per opgavetildeling. En enkeltstående kørselsopgave kan maksimalt give en bod svarende til 5 bods-point. Kørselsopgaver over 5 bodspoint frasorteres og udløser ikke bod, idet de antages at være fejlbehæftede. Dog indgår kørselsopgaver, hvor overskridelsen, skønt over 5 bodspoint, viser sig at være reel. 1 point udgør 500 kr. jf. Kravspecifikation for ambulance s. 34 samt leveranceaftalerne for ambulance og sygetransport pkt. 24.4.1.3. Attestationsberettiget: Stab for Økonomi og Stab for Digitalisering, i samarbejde med Disponering, Logistik og Support, bekræfter, at kørselsoplysninger er korrekte, og at der afregnes til den aftalte pris. Anvisningsberettiget: Afdelingschef Disponering, Logistik og Support, som ved anvisning, frigiver regning (dvs. kreditnota – se nedenfor) til betaling og indestår samtidig for, at der er budget hertil. Fremgangsmåde Mobiliseringsboder - Der sendes månedlige faktureringsrapporter til leverandørerne, hvor boderne fremgår. Der er indsat en regel om, at alle boder over 5 point bliver annulleret. - Det er aftalt med leverandørerne, at fejlagtige statustryk rettes direkte i Logis IDS-systemet -således at boden bliver annulleret i nu’et. Ved fejlagtige statustryk menes der, at IT-system fejler (fx frys af skærm i ambulancer) eller at Vagtcentralen sætter tiden frem, når leverandørens mandskab er på hospital, og dermed ikke kan nå ned og trykke afgang. - Afregning sker ved, at der sendes kreditnotaer fra leverandørernes side pr. måned. - Den attestationsberettigede i Stab for Digitalisering og/eller Stab for Økonomi kontrollerer, at kreditnotaerne stemmer overens med de ovenstående oplysninger. - Når fakturaen er godkendt, attesteres den, og sendes hermed videre til frigivelse hos anvisningsberettiget. Eksempel på at rette i tiden i Logis IDS: Det er ”Nyt tidspunkt” i status ”På vej til afhentning”, der skal korrigeres. Husk, at der skal angives en bemærkning, hvis tiden ændres. Eksempel på at annullere en mobiliseringsbod i LogisIDS: Annulleringsårsagen ”Annullering_Mobiliseringsbod” tilføjes for A og B-ture på hændelsen, under loggen i højre side: For C og D-ture tilføjes markeringen på opgavesiden. Evt. annulleringer og/eller ændringer af tider skal være foretaget senest d. 4. i måneden efter turen er kørt. Driftsboder - bod ved på-logning samt bod midt på vagten Ved manglende rettidigt fremmøde registreres dette automatisk via LogisIDS. Ved nedbrud midt på vagten sætter vagtleder og/eller dispatcher beredskabet Uautoriseret Ude af Drift, dersom nedbrud skyldes fejl på leverandørs vogn og/eller udstyr. Der foretages ikke efterfølgende afregning, men omfanget af boder skal kunne følges. Ansvar og organisering Stabschef for Økonomi har sammen med Afdelingschef Disponering, Logistik og Support ansvar for indhold og implementering af instruksen. Stab for Digitalisering og Stab for Økonomi har det overordnede ansvar for at afregne med leverandørerne. Afdelingschef Disponering, Logistik og Support har ansvaret for at validere bodsoplysninger. 1-1-2 Vagtledere og dispatchere har ansvar for at korrigere tiden samt sætte markering for annullering af mobiliseringsbod i Logis IDS, hvis de bliver opmærksomme på, at mobiliseringstiden er forkert. Stab for Digitalisering og Stab for Økonomi har kontakt til leverandørerne ift. afregningen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Ambulance- og sygetransportkontrakterne, henholdsvis kravspecifikation, bilag 1 side 34-36 for ambulancekontrakterne og 22-24 for sygetransportkontrakterne. Leveranceaftalerne for ambulance og sygetransport punkt 24.4.1.2, 24.4.1.2 og 24.4.1.3. Sidste punkt er kun ambulance. Ændringer jf. Regionsrådsmøde 22. marts 2022 kl. 17, punkt 17: Status ambulanceområdet. Allonge om Ambulanceberedskab med Falck Danmark A/S pr. 25. januar 2022. VIP-strategi: Økonomistyringsprincip for Den Præhospitale Virksomhed Bilag Ingen