Modtagelse af den unge patient i Afdeling TA/LE

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At sikre en optimal indledende vurdering samt anamneseoptagelse ifm. modtagelsen af den unge patient ved hjælp af HEADS-modellen.

At sikre, at den unge patient har forstået den givne information, herunder også det videre indlæggelsesforløb.

At sikre, at den unge patient kender til sine rettigheder, herunder tavshedspligt, aktindsigt og informeret samtykke.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alt sundhedspersonale i afdeling TA/LE, der modtager og skriver indledende vurdering samt anamnese på den unge patient.

Tilbage til top


Definitioner

Den unge patient: Patienter mellem 12-24 år.

HEADS-modellen: En struktureret model til optagelse af ungdomsanamnese.

Tavshedspligt: Er patienten under 18 år, har sundhedspersonalet ikke tavshedspligt over for forældrene. Tavshedpligt kan dog være nødvendig i relation til seksuallivet eller hvis oplysningerne kan give anledning til alvorlige konflikter. Den unges sikkerhed og helbred går forud for tavshedspligten.

Aktindsigt: Når den unge er fyldt 15 år, har den unge ret til aktindsigt. Forældrene til den unge har ligeledes ret til aktindsigt indtil den unge fylder 18 år, men det er sundhedspersonalet der tager stilling til om journalen udleveres til forældrene.

Informeret samtykke: Unge patienter fra 15 år skal selv give samtykke til behandling, men forældrene skal også inddrages frem til den unge fylder 18 år.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Anamneseoptagelsen med den unge patient foregår uden medpatienters og forældrenes tilstedeværelse. Forældrenes tilstedeværelse kan dog prioriteres, hvis dette vurderes relevant.

Rammerne for samtalen beskrives for den unge patient. En fuld anamneseoptagelse, med udgangspunkt i HEADS-modellen, tager 45-60 minutter. Den unge patient informeres om sine rettigheder (særligt din tavshedspligt som sundhedsfaglig, udlevér evt. de pjecer der hænger på ungetavlen), samt at det er muligt der vil være enkelte forstyrrelser undervejs. Beskriv at formålet er, at den unge får afklaret egne spørgsmål, bekymringer og at sygeplejersken får indhentet informationer og forventningsafstemt. Samtalen påbegyndes med udgangspunkt i HEADS-modellen (spørgsmålene tilpasses den enkelte unge patient):

Home: hjemlige forhold - Hvor bor du? Hvem bor du sammen med? Hvordan er dit forhold til dine forældre/stedforældre/søskende? Hvem kan du tale med, når du har det svært? Hvem hjælper dig med din behandling og hvordan?

Education: uddannelse og erhversarbejde - Hvordan går det i skolen ("ynglings/hade-fag")? Hvordan er din klasse? Hvor ofte er du hjemme fra skole? Ved du, hvad du vil efter skolen? Har du (fritids)arbejde? Hvad betyder din sygdom i forhold til skole/uddannelse/arbejde? Ved dineskolekammerater, at du er syg - og hvad ved de?

Eating: spisevaner og kropsopfattelse - Udseendet betyder meget for nogle unge - hvad betyder det for dig? Hvad tænker du, når du ser dig i spejlet? Er du tilfreds med din vægt? Har du tabt dig/taget på for nylig?

Activities: fritid, fester og venner - Hvad laver du, når du har fri (med hvem, hvor, hvornår)? Hvad gør dig glad? Begrænser din sygdom dine fritidsinteresser? Ved dine venner, du er syg - og hvad ved de?

Drugs: tobak, alkohol og illegale stoffer: Er der nogle af dine venner, som ryger/drikker alkohol? Ryger du? Drikker du? Har du inden for det seneste år fortrudt noget, efter du har drukket? Har du oplevet, at du ikke kunne huske, hvad der skete, fordi du havde drukket? Er der nogen, der er bekymrede over, hvor meget du drikker? Er der nogle af dine venner, der bruger stoffer? Hvad med dig (hvilke, hvordan og hvor ofte)?

Sexuality: kærester, seksualitet og prævention - Er der nogle af dine venner, der er begyndt at have kærester/dyrke sex? Har du (haft) en kæreste? Er du begyndt at dyrke sex? Har du haft en kønssygdom? Er der noget, der bekymrer dig i forhold til kærester og sex? Hvilken prævention bruger du?

Safety: sikkerhed - Hvordan passer du på dig selv? Er der nogen i klassen, der bliver mobbet? Er du nogensinde blevet slået eller rørt ved på en måde, som var ubehagelig? Hvordan kommer du hjem fra fest? Er du selveller andre nogensinde kommet til skade ved en ulykke, fordi du havde drukket/var påvirket?

Selfharm/depression: humør, selvskadende adfærd og selvmord - Hvordan er dit humør på en skala fra 0-10? Føler du dig nogensinde "helt nede"? Har du tænkt på at skade dig selv? Har du gjort noget for at skade dig selv? Har du tænkt på døden, fx at du ønskede at dø? Har du planer om at tage livet af dig selv? Hvad har du konkret tænkt på?

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Ungeambassadører i afdeling TA/LE har ansvar for implementering af vejledningen.

Ungeambassadører i afdeling TA/LE har ligeledes ansvar for opdatering af vejledningen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152710#Kap5

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152710#Kap8

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152710#Kap9

Goldenring et.al., Getting into adolescents heads: An essential update, Contemporary Pediatrics 1998: 75-80.

http://vip.regionh.dk/VIP/Admin/GUI.nsf/Desktop.html

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top