GLO Pårørendesamarbejde på Klinik for Rygmarvsskader

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

 

 

 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle personaler ansat på Klinik for Rygmarvsskader, som har opgaver i patientforløbet og dermed kontakt til de pårørende.

Tilbage til top


Definitioner

Patientens nærmeste pårørende: Patienten vil ofte tidligere have angivet hvem den nærmest pårørende er og dette er indtaste i SP.  

At deltage aktivt i forløbet: Der findes forskellige måder at deltage aktivt på. Det vil være individuelt afhængigt af den enkelte pårørendes ønsker og behov.  Den pårørende skal ud fra information og forståelse heraf kunne tage stilling til hvordan de vil og har behov for at være aktive i rehabiliteringsforløbet. At have mulighed for at være aktiv betyder at den enkelte skal kende til afdelingens tilbud og rammer.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Ved indlæggelse

Rundvisning i huset af patient og evt. pårørende den første dag foretages af fysioterapeut, ergoterapeut og/eller plejepersonalet. Her skal den pårørende inddrages i snakken om hvilke muligheder der eksisterer med hensyn til besøg og samvær på afdelingen (i henhold til afsnittet om fysiske faciliteter og sociale arrangementer)

I samtalen med den pårørende skal der lægges vægt på at den pårørende føler sig velkommen, tryg og at de italesættes, som værende en ressource i patientforløbet.

 

Patient konferencer

I forbindelse med patientkonferencer informerer og opfordrer plejen både mundtligt og skriftligt patienten om mulighed for at invitere den/de pårørende til at deltage.

 

Fysiske faciliteter

Patient og pårørende har i indlæggelsesforløbet mulighed for at benytte husets faciliteter.

Sygeplejen er ansvarlige for at informere patient og pårørende om brugen af:

Ergo- fysioterapien er ansvarlig for at informere patient og pårørende om brugen af:

 

Undervisning

Teamet omkring patienten har til opgave at orientere (mundtligt) de pårørende, om husets tilbud om undervisning. Der udleveres også et brev/indbydelse, som personalet vil opfordre patienten til at give til de pårørende:

 

Pårørendes dag x 2 årligt

 

Sociale arrangementer

 

At komme de pårørendes behov i møde

I samtalen med de pårørende er det den sundhedsprofessionelles opgave at tydeliggøre de rammer indenfor hvilke pårørende kan få hjælp og hvordan det tværfaglige team kan komme den pårørendes eventuelle behov i møde.

 

Den pårørendes behov er individuelle. Det kan være at turde stille vanskelige spørgsmål, give udtryk for vrede og frustration, udtrykke håb, drømme, sætte mål, blive set, genkendt og følge med i de fremskridt patienten har.

 

Den sundhedsprofessionelle kan ved brug af den coachende tilgang i samtalen med den pårørende hjælpe vedkommende til at omstille sig til den nye livssituation.

 

Der henvises yderligere til Glostrup Hospitals retningslinjer på området (se referencer).

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Klinikledelsen herunder afsnitslederne sikrer at vejledningen implementeres og er kendt i Klinik for Rygmarvsskader. 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

VIP: Skriftlig information til patienter og pårørende på Glostrup Hospital

VIP: Kommunikation med patienter og pårørende på Glostrup Hospital

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM 2.1.2. Patientens og pårørendes inddragelse som partnere

DDKM 1.2.11. Indragelse af patienter og pårørende oplevelser og erfaringer

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top