GLO - Ortopædkirurgiske patienter indlagt i låneseng på rygkirurgisk sengeafsnit RLB 11 på Glostrup matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Der er indgået en aftale med Afdeling Led- og knoglekirurgi, hvor Afdelings for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme afsnit 11 på Glostrup matriklen har stillet 2 senge til rådighed, der skal anvendes som lånesenge til patienter opereret for skoliose på op til 12 niveauer i det postoperative forløb for Afdeling for Led- og knoglekirurgi 1.2.2022 - ??.

Aftalen er at to patienter der er opereret for skoliose på Blegdamsvej om onsdagen, kan modtages på Glostrup matriklen afsnit 11, fredag senest klokken 12, eller lørdag efter forudgående aftale, hvis de opfylder overflyttelseskriterierne og den forrige uges skoliose patienter er udskrevet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Definitioner

Låneseng = afdeling for Led- og knoglekirurgi har behandlingsansvaret og Afdeling for Rygkirurgi afsnit 11 på Glostrup matriklen har plejeansvaret for patienten

BDV = Blegdamsvej

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Actioncard_ortkir_lånesenge_vers0.3_131022.pdf

 

Kriterier for indlæggelse i lånesenge:

Patienter der er opereret onsdag og opfylder nedenstående overflyttelseskriterier kan overflyttes til afsnit 11 på Glostrup matriklen i en låneseng fredag inden kl. 12.00: 

 

Indlæggelse i låneseng på afsnit 11 på Glostrup matriklen - Flytning af patienter fra Blegdamsvej til Glostrup.pdf​​​​​

  • Patienten meldes fredag morgen til ansvarshavende sygeplejerske på afsnit 11 telefon 3-2945, (patienten modtages på Glostrup matriklen hvis der er en ledig ortopædkirurgisk seng)
  • Ortopædkirurgisk afsnit BDV, sørger for at lægge patienten i transit

Ortopædkirurgisk læge, Blegdamsvej:

  • udarbejde best/ord på flytning
  • dokumenterer et udførligt resume i SP indeholdende behandlingsplan samt justeret smerteplan for patienten
  • udarbejder en tilbageholdt best/ord til fys- og ergoterapi, der aktiveres når patienten lander på Glostrup matriklen
  • udabejder en tilbageholdt best/ord på skoliose røntgen, som sygeplejersken frigiver ved patientens ankomst til Glostrup, der skal foretages på Glostrup matriklen når det er muligt inden patienten udskrives

Ortpædkirurgisk sygeplejerske, Blegdamsvej:

  • dokumenterer flytningsnotat ved hjælp af vurderingsskemaerne
  • bestiller transport
  • lægge patienten i transit ved overflytningen

Fysioterapeut, Blegdamsvej sørger for:

  • at patienten er mobiliseret, vurderet og der foreligger en mobiliseringsplan
  • Tre-punkt korset er tilpasset, hvis det er ordineret

Inden overflytningen er patienten vurderet af en læge

 

Modtagelse på afsnit 11 på Glostrup matriklen

Patienten er synlig i forventede indlæggelser når patienten er indlagt på BDV.

Når patienten ankommer til afsnit 11, trækkes patienten fra transit til en låneseng på afsnit 11 på Glostrup matriklen, behandlingsansvar afdeling for Led- og knoglekirurgi, afsnit 6043, plejeansvar er afsnit 11, patienten vil efterfølgende være markeret med pink, tilføj gerne patienten til "ortopædkirurgisk speciale"

Modtage patient fra Blegdamsvej.pdf

Patienten modtages, installeres på stuen og monitoreres, sygeplejersken dokumenterer i SP.

Sygeplejersken orienterer sig i patientens journal og den postoperative plan for forløbet.

Sygeplejersken frigiver best/ord på skoliose røntgen og fys- og ergoterapi.

Sygeplejersken kontakter ortopædkirurg ###NAVN###/###NAVN### for deaktivering af pausering af patientens medicin. 

 

Daglig stuegang

Tværfaglig stuegang med ortopædkirurg fra BDV mellem kl. 7.30-8.30, weekend og helligdage inden kl. 9.00

Læge og sygeplejerske koordinerer patientforløbet med patienten, MDA ajourføres, prøvesvar signeres og estimeret udskrivelsesdato dokumenteres i udskrivelsesnavigatoren. Patienten orienteres om den videre plan af læge og sygeplejerske.

Terapeuter deltager ved stuegang hvis det er relevant. Terapeuten vejleder patienten i genoptræningen, udleverer hjælpemidler og dokumenterer terapi i SP. 

Udskrivelse

Når patienten opfylder udskrivelseskriterierne, der er beskrevet i patientinformationen fra ortopædkirugisk afdeling, kan patienten udskrives:

  • kan komme ind og ud af seng, rejse sig og sætte sig i en stol
  • skal kunne stå og gå med hjælpemidler (hvis patienten sidder habituelt i kørestol, skal kunne forflyttes til denne)
  • skal kunne spise og drikke selvstændigt
  • skal have gang i maven (afføring, ikke kun luftafgang)
  • vandladning fungerer, eller der er lagt en plan for vandladning
  • kan klare personlig hygiejne, af- og påklædning – og hvis ikke skal der være planlagt hjælp til dette
  • alt smertestillende medicin skal om muligt kunne indtages som tabletbehandling
  • der er lagt en plan for genoptræningen, hvis der er brug for skal de udleveres
  • Ergoterapeuterne skal have vurderet behov for hjælpemidler (strømpe-påtager, gribe-tang, etc.)
  • Lægerne skal gennemgå patientens medicin, lave recepter til apoteket, give forslag til medicin-nedtrapning, skrive et behandlingsresumé og den videre plan (epikrise) til praktiserende læge, der overtager smertebehandlingen efterudskrivelse og fjerner sting fra såret

Læge udarbejder epikrise ved hjælp af smarttext, indeholdende stillingtagen til GOP foretages ved senere ambulant kontrol. 

 

Blodprøver

Blodprøver bestilles som vanligt.

 

Afvigelser

Ved kirurgiske problemstillinger eksempelvis tegn på hæmatom kontaktes vagthavende ortopædkirurg se nedenstående kontaktliste.

Ved medicinsk problemstillinger kontaktes reumatologisk forvagt.

 

Dokumentation af sårafvigelser

Hvis der forekommer afvigelser i sårets udseende kan det dokumenteres ved hjælp af et foto.

Hvordan tages et klinisk foto med Rover:

  • Øverste række i LDA-vurderingsskemaet giver mulighed for at tage et klinisk foto som knyttes direkte til denne LDA.
  • Tryk på kamera-ikon og foto-aktiviteten åbnes.
  • Tag foto og vælg Brug foto og Gem
  • Bemærk at du kan knytte en kommentar eller et flag (advarsel) til fotoet.
  • Tryk evt. på kamera-ikon for at tage endnu et billede – i alt kan der tages 4 fotos.
  • Afslut ved at trykke på returpil. I fotorækken ser du fotoet og evt. kommentar og flag (når der er sat et flag vil baggrunden i rækken farves gul). (Ved tryk på foto kan dette slettes eller der kan tilføjes kommentar/flag).
  • Fortsæt din dokumentation i skemaets øvrige rækker og afslut med at gemme som vanligt (Beskrevet i afsnittet Tidstro dokumentation i vurderingsskema).

 

Sekretær

Sekretær i ortopædkirurgisk afdeling, BDV modtager best/ord i deres arbejdsliste, sørger for at booke ambulante tider og sender epikrise til egen læge ved udskrivelse.

 

Indkomne prøvesvar efter udskrivelse

Indkomne prøvesvar efter patientens udskrivelse, videresendes af rygkirurg(GLO) til ordinerende læge via InBasket får signering.

 

Omklædning ortopædkirurg på Glostrup matriklen

I vejlederrummet på afsnit 11 er der kitler til omklædning inden stuegang og en aflåst skuffe til eventuelle værdier.

 

Kontaktliste

Ansvarshavende sygeplejerske Glostrup, afsnit 11: ###TELEFON###

Ansvarshavende sygeplejerske, BDV afsnit 6043: ###TELEFON###

Vagthavende ortopædkirurg, BDV hverdage 9-15: ###TELEFON###

Vagthavende ortopædkirurg, BDV øvr. tidspunkter: ###TELEFON###

Vagthavende reumatologisk forvagt, Glostrup : ###TELEFON### 

Anæstesi PVK og CVK, Glostrup: ###TELEFON###

MAT team, Glostrup: ###TELEFON###

Fysioterapeut koordinerende, Glostrup: ###TELEFON###

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag