GLO - Håndtering af patienthenvendelser og InBasket beskeder, Glostrup og Hillerød.

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At henvendelser håndteres relevant af den første, der modtager henvendelsen.

At mængden af inbasket beskeder reduceres.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Lægesekretærer, kontorassistenter, servicemedarbejdere, plejepersonale og læger ansat i Klinik for Led- og Bindevævssygdomme, RH: Glostrup og Hillerød.

Tilbage til top

Definitioner

Patientens tilhørsforhold:

En patient er først overgået til behandlingsambulatoriet, når patienten har haft sit første fremmøde i behandlingsambulatoriet eller har haft en telefon- eller video konsultation i behandlingsambulatoriet

 

BAL:

Behandlingsansvarlig læge – fremgår af SP.

 

PULJER i SP:

Sekretærpulje inflammatorisk ambulatorium: ###TELEFON###

Sekretærpulje i udredningsenheden: ###TELEFON###

Sygeplejerskepulje GLO: ###TELEFON###

Sygeplejerskepulje NOH: ###TELEFON###

 

Telefonnumre

Udredningsenheden    

  • Sekretær ###TELEFON### kl. 8;00 til kl. 15;00
  • Sygeplejerske ###TELEFON### kl. 8;00 til kl. 15;00

Klinik 50/behandlingsanbulatoriet RLB-Glostrup

  • Sekretær hovednummer: ###TELEFON###, eller opgiv nummeret på BAL’s sekretær, som de alligevel viderestilles til.
  • Sygeplejerske ###TELEFON### (telefonen er åben 8-9 undtagen torsdag og 13-15)

Behandlingsambulatoriet i Hillerød:

  • Sekretær hovednummer: ###TELEFON###, eller opgiv gerne nummeret på BAL’s sekretær, som de alligevel viderestilles til.
  • Sygeplejerske: ###TELEFON### (telefonen er åben 8-9 og 13-15)

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Generelt for både læger, sekretærer og sygeplejersker:

Håndtering af led- og bindevævssygdomme er et ambulant speciale og har generelt ikke mulighed for at reagere akut på henvendelser.

 

En patient, der har spørgsmål, som sendes videre til anden kollega, informeres om, at der kan gå op til 3 hverdage, inden de får evt. tilbagemelding. Dette gælder også tilbagemelding fra sygeplejersker og lægesekretærer, der vil reagere, så hurtigt de kan, men ikke altid samme dag.

Hvis noget er mere akut, skal patienten henvises til egen læge, eller BAL kan ringes op.

 

Kommunikation i inbasket mellem kollegaer skal være konkret og entydig, med beskrivelse af, hvad patienten henvender sig med og evt. med eksakt forslag til hvad, der forventes af modtageren. Eks.:

  • ”Kun til orientering – du skal ikke gøre noget”
  • ”Vil du ringe til patienten, hvis du IKKE er enig i nedenstående plan”
  • ”Patient har et hævet knæ – må jeg booke ham på tirsdag kl. 12 på din subakutte tid?”
  • ”Patienten er meget forvirret over planen – vil du ringe til ham?”
  • ”Patienten kan ikke komme igennem til sygeplejersketelefonen – vil I (sygeplejersker) ringe ham op, og høre til om det er bivirkninger eller noget han skal tale med egen læge om?”

 

Når lægen svarer på inbasket beskeder fra sygeplejerske vedrørende en patient, skal der som udgangspunkt svares til sygeplejerskepuljen (se ovenfor).

Når der skrives til lægen, skal der generelt skrives til BAL.

BAL skriver generelt til sin personlige sekretær.

Hvis daghospitalet får henvendelser vedrørende patienter, som har forløb i behandlingsambulatoriet (klinik 50), skrives til BAL.

 

I udredningsenheden er patienten i et udredningsforløb, og henvendelser håndteres på dagen i samråd med læger på arbejde samme sted den på gældende dag

 

Inbasket beskeder i udredningsenheden anvendes ved:

  • Lægers anmodning om tidsbestilling efter aften/nattevagt i akutklinikken.
  • Lægers anmodning om at give patient tid på tilsynsprogram (skal aftales med tilsynslæge i dagtid, beredskabsvagten i aften/nat)
  • Lægers anmodning om bookning af patienter på SpA- eller Pso-konferenceprogrammet.
  • Patienter kan ikke sættes på AVT programmet. Der skal laves oplæg i journalen og sendes inbasket til BA eller UD. BA sætter patienter på programmet.

 

Specifikke problemstillinger:

Patient der ringer for at få deres tid lavet om til telefonkonsultation:

  • Fremmøde ændres ikke, hvis de har hævede led eller andet, der kræver behandling, eller hvis der er behov for samtale om behandlingsskift
  • Som udgangspunkt ændres fremmøde ikke, hvis de kun kontrolleres 1 gang årligt, eller ikke har været i fremmøde i et år.
  • Skal mindes om at udfylde DANBIO hjemmefra og sikres at planlagte blodprøver er taget før telefonkonsultation

 

Patient der ringer, fordi de har symptomer:

Hvis en patient henvender sig til sekretæren, vil det oftest være hensigtsmæssigt at bede dem henvende sig til ambulatoriesygeplejersken, der kan kvalificere henvendelsen.

  • Ved mistanke om noget, der ikke har direkte relation til den reumatologisk sygdom, patienten følges for, henvises til egen læge eller 1813 (ved akutte tilstande som f.eks. mavesmerter, åndenød).
  • Ved mistanke om forværring i patientens gigtsygdom spørges ind til, om der er brug for en hurtigere tid mhp. ledinjektion eller ændring i deres medicin. Sekretæren kan undersøge, hvornår næste lægetid er og evt. foreslå en tid til BAL (ledig amb.tid, ledig subakut tid, ledig åbent amb. tid, ledig tid i AA (ass.amb. v. YL). Evt. RBAG på Hillerød.
  • Hvis andre end BAL beslutter at se patienten, skal det fremgå af aftalenotat eller SP-notat.
  • Ved mistanke om bivirkninger skal de kontakte sygeplejersker i deres ambulatorium, eller sekretær kan skrive inbasket til sygeplejerske-puljen og bede dem ringe pt. op.

Ved spørgsmål om vaccinationer og COVID-19:

Vores patienter anbefales at følge SST’s vaccinationsanbefalinger. De fleste vil nu være indkaldt til 3. vaccination mod COVID-19.

Covid-vaccination og influenza vaccination må gives med 14 dages mellemrum.

Vedrørende patienter der har haft opblussen i deres gigt som mulig følge af første vaccination.

  • BAL spørges til råds

Patienter der har fået behandling med rituximab indenfor det sidste år, er blevet skriftligt orienteret om at kontakte os ved påvist COVID-infektion på en pcr-test.

Vi kan som følge heraf blive kontaktet af patienten eller egen læge. I disse tilfælde skal reumatolog kontakte infektionsmedicinerne på Blegdamsvej (Bagvagt) mhp., om de skal se patienten og evt. begynde supplerende behandling. BAL eller alternativt tilsynslægen kontaktes telefonisk med det samme for at undgå forsinkelser.

 

Vedrørende skift til biosimilære lægemidler

Studier viser ligeværdig effekt af biosimilære lægemidler. Det er politisk bestemt, at vi kun vil have billigste præparat i vores standardsortiment. Såfremt der efter skift kommer opblussen i gigten, vil BAL håndtere det.

 

Prøvesvar og håndtering:

Patient ringer for at få svar på blodprøve:

  • Svar: Lægen ser og kvitterer for blodprøvesvar indenfor 3 hverdage. Patienten kan være helt tryg ved, at de vil blive kontaktet, hvis der skulle være behov for ekstra blodprøver eller pausering med medicinen. Andre spørgsmål kan håndteres ved næste kontrol tid.

 

Patient ringer for at høre om vi ikke også LIGE kan tage TSH eller andre blodprøver.

  • Svar: NEJ. De kan evt. spørge BAL ved næste kontrol, da eks. årsprøver (kolesterol mv.), D-vit, IgG og andre kan være relevante i en reumatologisk sammenhæng, eller henstilles til sygeplejerskerne, hvis de mener, der mangler blodprøver i forhold til det lægen har sagt (ex. kolesteroltal ifm. opstart tocilizumab eller IgG forud for behandlingsserie rituximab).

 

Vedrørende blodprøver i hjemmet:

  • Lægen SKAL dokumentere i journalen, at det er godkendt af ledelsen, at der må bestilles blodprøver i hjemmet.

 

Patient ringer da de ikke kan bestille tid til blodprøver/der ikke ligger prøver i systemet:

  • Planlagte blodprøvekontroller og frekvens bør stå i lægens notat
  • Patienten kan først bestille tid til blodprøvetagning, når rekvisitionen er ”frigivet” en mdr. før planlagt tid
  • Allerede bestilte rekvisitioner kan ses: Vis journal -> laboratoriesvar -> laboratorierapporter. Under status kan ses om de er ”aktive” – så kan pt. bestille tid, eller ”fremtidige” – så kan pt. endnu ikke bestille tid til at få dem taget.
  • Basisprøver bestilles, hvis de mangler, men undgå at bestille en masse ekstra basisprøvesæt, der så vil forvirre laboranten.

 

Øvrige svar – Røntgen, DEXA, MR osv.

  • Svar: Lægen ser og kvitterer for beskrivelser. Såfremt der er forandringer, der skal reageres på, kontakter lægen patienten.
  • Der kan gå op til en mdr. før beskrivelsen foreligger (se under billeddiagnostik i SP – ”endeligt” hvis svaret foreligger).
  • Ellers kan man forvente at få svar ved næste kontrol. I udvalgte tilfælde kan sekretæren skrive inbasket til BAL og anmode om at svare patienten før.

 

Receptanmodning

Inden der laves receptanmodning til lægen, kigges i journalen, om der er taget blodprøver indenfor den planlagte tid (se lægens notat) og altid MINIMUM inden for 3 mdr, hvis det drejer sig om tabl. Methotrexat, Salazopyrin/sulfasalazin, Plaquenil/hydroxychloroquin, Arava/Leflunomid og folimet/folinsyre.

Mangler der blodprøver, bedes patienten få disse taget og herefter kontakte os igen mhp. receptanmodning.

Hvis patienten har bestilt tid til blodprøver, skrives i anmodningen til lægen, hvad der er aftalt med patienten.

Opret receptanmodning – angiv gerne tilknyttet forløbselement mv. inden den sendes.  

Ved anmodning om flergangsudskrivning af MTX-recepter: Informer om, at det ikke kan lade sig gøre - vi må kun udskrive én recept, evt. på 200 stk.

Fremgår det ønskede medicin eller dosis ikke af FMK (eks. prednisolon efter skema) spørges ind til den aktuelle dosis der tages.

 

Vedrørende bookninger:

Lægeambulatoriet

  • Nye patienter der hører til i Hillerød, skal bookes i Hillerød fra udredningsenhedet.
  • Der må bookes på BAL’s ledige tider og på ”åbent amb.” program, hvis en patient går i åbent amb.
  • BAL skal spørges inden bookning på subakutte tider eller på AA tid (ass. amb.) Evt. kan laves særaftaler mellem den enkelte læge/sekretær.
  • Hvis patienten ses hos anden læge end hos BAL, skal det være aftalt og fremgå i SP-notat eller aftalenotatet hvorfor/med hvem.
  • Hvis der bookes en TK hos lægen, skal der stå i SP-notat eller aftalenotat hvorfor.

 

Sygeplejerskeambulatoriet

  • Der må bookes på ledige tider i sygeplejerske amb. Men obs. at patienten ikke afventer svar på bioforprøver eller lignende, der skal foreligge først.
  • Sekretærer må ikke overbooke på sygeplejeprogrammet.
  • Hvis der ikke er ledige tider og patienten ex. har lægetid den aktuelle dag, bedes patienten ringe til sygeplejersken og aftale tid til medicinafhentning. Ved mindste tvivl eller behov for hurtig tid, kan alternativt skrives en inbasket besked til sygeplejerskepuljen, der så kontakter patienten og booker patienten.
  • Når patient ringer for at booke tid til medicinafhentning, er det vigtigt, at der tjekkes, om patienten har fået taget nye blodprøver eller får taget nye jf. ordination, så patienten ikke møder forgæves. Der skal skrives i aftalenotat hvad patienten skal.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Funktionsledelsen har ansvar for at udrulle ovenstående samt sikre at denne VIP løbende opdateres.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag