At henvendelser håndteres relevant af den første, der modtager henvendelsen.
At mængden af inbasket beskeder reduceres.
Lægesekretærer, kontorassistenter, servicemedarbejdere, plejepersonale og læger ansat i Klinik for Led- og Bindevævssygdomme, RH: Glostrup og Hillerød.
Patientens tilhørsforhold:
En patient er først overgået til behandlingsambulatoriet, når patienten har haft sit første fremmøde i behandlingsambulatoriet eller har haft en telefon- eller video konsultation i behandlingsambulatoriet
BAL:
Behandlingsansvarlig læge – fremgår af SP.
PULJER i SP:
Sekretærpulje inflammatorisk ambulatorium: ###TELEFON###
Sekretærpulje i udredningsenheden: ###TELEFON###
Sygeplejerskepulje GLO: ###TELEFON###
Sygeplejerskepulje NOH: ###TELEFON###
Telefonnumre
Udredningsenheden
Klinik 50/behandlingsanbulatoriet RLB-Glostrup
Behandlingsambulatoriet i Hillerød:
Generelt for både læger, sekretærer og sygeplejersker:
Håndtering af led- og bindevævssygdomme er et ambulant speciale og har generelt ikke mulighed for at reagere akut på henvendelser.
En patient, der har spørgsmål, som sendes videre til anden kollega, informeres om, at der kan gå op til 3 hverdage, inden de får evt. tilbagemelding. Dette gælder også tilbagemelding fra sygeplejersker og lægesekretærer, der vil reagere, så hurtigt de kan, men ikke altid samme dag.
Hvis noget er mere akut, skal patienten henvises til egen læge, eller BAL kan ringes op.
Kommunikation i inbasket mellem kollegaer skal være konkret og entydig, med beskrivelse af, hvad patienten henvender sig med og evt. med eksakt forslag til hvad, der forventes af modtageren. Eks.:
Når lægen svarer på inbasket beskeder fra sygeplejerske vedrørende en patient, skal der som udgangspunkt svares til sygeplejerskepuljen (se ovenfor).
Når der skrives til lægen, skal der generelt skrives til BAL.
BAL skriver generelt til sin personlige sekretær.
Hvis daghospitalet får henvendelser vedrørende patienter, som har forløb i behandlingsambulatoriet (klinik 50), skrives til BAL.
I udredningsenheden er patienten i et udredningsforløb, og henvendelser håndteres på dagen i samråd med læger på arbejde samme sted den på gældende dag
Inbasket beskeder i udredningsenheden anvendes ved:
Specifikke problemstillinger:
Patient der ringer for at få deres tid lavet om til telefonkonsultation:
Patient der ringer, fordi de har symptomer:
Hvis en patient henvender sig til sekretæren, vil det oftest være hensigtsmæssigt at bede dem henvende sig til ambulatoriesygeplejersken, der kan kvalificere henvendelsen.
Ved spørgsmål om vaccinationer og COVID-19:
Covid-vaccination og influenza vaccination må gives med 14 dages mellemrum.
Vedrørende patienter der har haft opblussen i deres gigt som mulig følge af første vaccination.
Patienter der har fået behandling med rituximab indenfor det sidste år, er blevet skriftligt orienteret om at kontakte os ved påvist COVID-infektion på en pcr-test.
Vi kan som følge heraf blive kontaktet af patienten eller egen læge. I disse tilfælde skal reumatolog kontakte infektionsmedicinerne på Blegdamsvej (Bagvagt) mhp., om de skal se patienten og evt. begynde supplerende behandling. BAL eller alternativt tilsynslægen kontaktes telefonisk med det samme for at undgå forsinkelser.
Vedrørende skift til biosimilære lægemidler
Studier viser ligeværdig effekt af biosimilære lægemidler. Det er politisk bestemt, at vi kun vil have billigste præparat i vores standardsortiment. Såfremt der efter skift kommer opblussen i gigten, vil BAL håndtere det.
Prøvesvar og håndtering:
Patient ringer for at få svar på blodprøve:
Patient ringer for at høre om vi ikke også LIGE kan tage TSH eller andre blodprøver.
Vedrørende blodprøver i hjemmet:
Patient ringer da de ikke kan bestille tid til blodprøver/der ikke ligger prøver i systemet:
Øvrige svar – Røntgen, DEXA, MR osv.
Receptanmodning
Inden der laves receptanmodning til lægen, kigges i journalen, om der er taget blodprøver indenfor den planlagte tid (se lægens notat) og altid MINIMUM inden for 3 mdr, hvis det drejer sig om tabl. Methotrexat, Salazopyrin/sulfasalazin, Plaquenil/hydroxychloroquin, Arava/Leflunomid og folimet/folinsyre.
Mangler der blodprøver, bedes patienten få disse taget og herefter kontakte os igen mhp. receptanmodning.
Hvis patienten har bestilt tid til blodprøver, skrives i anmodningen til lægen, hvad der er aftalt med patienten.
Opret receptanmodning – angiv gerne tilknyttet forløbselement mv. inden den sendes.
Ved anmodning om flergangsudskrivning af MTX-recepter: Informer om, at det ikke kan lade sig gøre - vi må kun udskrive én recept, evt. på 200 stk.
Fremgår det ønskede medicin eller dosis ikke af FMK (eks. prednisolon efter skema) spørges ind til den aktuelle dosis der tages.
Vedrørende bookninger:
Lægeambulatoriet
Sygeplejerskeambulatoriet