At sikre at blodprøver, billeddiagnostik og andre undersøgelser bestilles og udføres korrekt og at der reageres rettidigt på svar.
Læger, plejepersonale og sekretærer.
Information til patienten. Den person, som bestiller prøven, skal sikre, at patienten er grundig informeret om denne, tidspunkt for undersøgelsen eller hvordan patienten bliver orienteret om tidspunkt for undersøgelsen. For patienter, der går til løbende 'sikkerhedsblodprøver' i forbindelse med medicinsk behandling udleveres ved start af behandlingen skriftlig information, som også omfatter information om regelmæssige blodprøver. Evt. skrives tidspunkter for blodprøver ned. Hvis patienten skønnes inhabil i forhold til at gå til møde til blodprøvetagning efter aftale, bookes tid i SP (på eget program eller E-listen) til check af om patienten tager de ordinerede blodprøve, eller der laves en ”Påmind mig” besked.
Bestilling af undersøgelser.
Blodprøver og billeddiagnostik:
Hvis lægen vurderer at hurtig behandling kan være vigtig (f.eks. mistanke om infektion, cancer, parese, organpåvirkning) bookes en opfølgningstid i SP (telefonkonsultation eller tid) som en ekstra sikring mod fejl i systemerne.
Prøvesvar i SP:
Ordinerende læger signerer løbende prøvesvar i SP, dog mindst én gang dagligt (hverdage) om eftermiddagen.
Ved planlagt fravær (ved udefunktion på Bornholm, passer lægen selv sin In Basket) viderestilles svar til én på forhånd aftalt afløser i teamet (Se manual for SP for håndtering af svar i Inbasket).
Ansvarlig: Den læger, der har planlagt fravær.
Ved ikke-planlagt fravær (sygdom) viderestilles lægens In basket til hele teamet.
Ansvarlig: Den deltagende sekretær ved morgenkonferencen. Teamet bør desuden aftale ved morgenkonference, hvem i teamet, der signerer de pågældende svar og håndtere andre akutte/subakutte beskeder i In bakset.
Hvis man kvitterer for andre, vurderes om der er brug for opfølgning med det samme eller senere i givet fald med besked i Inbasket til ordinerende læge.
Hotlinelægen har ansvaret for at prøver uden lægenavn i afdelingen, f.eks. mærket 'Interface, indgående' er håndteret, evt. ved kontakt til behandlingsansvarlig læge.