"GEN" Håndtering af patienter der udebliver fra aftalt besøg i Klinik for gigt - og rygsygdomme.

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Håndtering af patienter der udebliver til en ambulant tid i Klinik for gigt – og rygsygdomme, Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme, Gentofte Hospital

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

 Sekretærer, sygeplejersker og læger i RLB, udefunktion Gentofte

Tilbage til top


Definitioner

Biologisk medicin: Er lægemidler der er baseret på naturligt forekommende stoffer fra mennesker, dyr eller planter i modsætning til syntetiske stoffer.  (f.eks infliximab, etanarcept og adalimumab).

DMARD: Sygdomsmodificerende antireumatiske stoffer (f. eks methotrexat, salazopyrin og azathioprin)

JAK kinase: Sygdomsmodificerende medicin, der virker ved at hæmme aktiviteten af en eller flere af janus-kinase-familiens enzymer.

BAL: Behandlingsansvarlig læge

RLB: Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

  1. Nyhenviste patienter:
    Afsluttes med besked til egen læge om, at de ikke er mødt, men kan genhenvises. Notat i journal sendes til EL via SP.

Undtagelser:

 

  1. Patienter, som er i et ambulant forløb:
    Journal lægges til BAL-lægen, som
    • enten afslutter patienten (kan kun afsluttes, hvis det ud fra journalen er oplagt at patienten er færdig udredt og/eller der ikke er noget behandlingstilbud til patienten). Egen læge orienteres om at patienten er afslutte ved i SP at sende kopi af notat til EL.
    • eller patienten tilsendes et "14 dages brev" (se bilag 2), hvor patienten bliver bedt om at ringe ind og få en ny tid. Egen læge skal orienteres om denne beslutning. Hvis patienten ikke har kontaktet afdelingen inden 14 dage, afsluttes patienten.

       Undtagelser:

Det er lægens ansvar at vurdere

  Dette dokumenteres af lægen i SP. Kopi af SP notat sendes til egen læge.

Hvis patienten udebliver igen, kan det anfefales, at patienten og/eller egen læge kontaktes telefonisk. 

Formålet med den telefoniske kontakt til egen læge er, at sikrer uddybende og fælles forståelse af patientens samlede situation og ”evne” til at modtage en given behandling herunder: Kompliance, netværk, tilknytning til hjemmesygeplejerske & medicinhåndtering, evt. behov for yderligere støtte eller plan for anden behandlingsstrategi (f.eks. at behandlingen overgår til egen læge og hjemmesygeplejen).

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Lægen:

Det er lægen i ambulatoriet, der tager stilling samme dag som patienten ikke møder op i klinikken. SP-notat skal udfærdiges.

Lægen skal også sørge for at  egne læge/henvisende læge får besked og vurdere om der er behov for at egenlæge og/eller sygeplejerskerne får besked om forbud mod receptskrivning/udlevering af medicin.

 

Sekretærerne:

Sørge for evt. at indkalde patienten.

Det er ligeledes sekretærenes (og sygeplejerskernes) opgave at orientere patientens BAL, hvis patienten gentagene gange aflyser tiden i Gigt- og Rygklinikken.

Det er funktionsledelsens ansvar, at personalet kender instruksen og det er medarbejdernes ansvar at følge den.

lbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen.

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

Bilag 1a, Standardbrev til egen læge for nyhenviste.docx

Bilag 1b, Standardbrev til egen læge for ambulante patienter.docx

Bilag 2 - 14 dages brev til patienten.docx

BiTilbage til top