Ansatte i Rengøringsafdelingen, der arbejder med rengøring af sengestuer, hvor der ligger patienter i smitteisolation.
Kontaktsmitte, gult skilt: Smitte via direkte eller indirekte berøring.
Dråbesmitte, orange skilt: Smitte via dråber i luften inden for en meter fra den smittede.
Luftbåren smitte, rødt skilt: Smitte via mikroskopiske partikler, som kan svæve i luften i længere tid.
Rengøringsmiddel: Der anvendes universalmiddel til rengøring.
Desinfektion: Der anvendes klor-engangsklude. Klorkludene skal have en koncentration på minimum 1000 ppm. Kludene har en indvirkningstid på to minutter. Overfladen efterlades våd og må ikke benyttes, før den er tør.
Håndhygiene: Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion, før og efter endt rengøring.
Påtagning af værnemidler
Værnemidlerne er placeret udenfor stuen – kittel, handsker og eventuelt briller, visir eller maske. Værnemidlerne tages på udenfor stuen. Se skilt på døren.
Aftagning af værnemidler
Værnemidlerne tages af inden stuen forlades (urent område) i følgende rækkefølge:
Efter endt rengøring kasseres værnemidlerne.
Daglig rengøring af isolationsstuen:
Rengøringsvognen må ikke tages med ind på stuen.
Alle objekter rengøres:
Loft, væg, TV, hylder, tavler, billeder, spejle, vindueskarm, radiator, osv.
Alle risikopunkter rengøres:
Greb, tekniske installationer, borde og stole, lamper, afskærmning, patientstol og leje.
Toilet, håndvask og alt omkring:
Rengøres - og affald tømmes.
Gulvet:
Tørmoppes og vaskes, hvis nødvendigt.
Kontaktpunkter/berøringspunkter/de seks kritiske styringspunkter:
Desinficeres med forfugtede klorklude.
Rengøringsredskaber, som er medtaget på stuen:
Desinficeres med forfugtede klorklud, inden stuen forlades.
Rengøring foretages i nævnte rækkefølge:
Døren ind til stuen skal være lukket under rengøringsproceduren.
Slutrengøring af isolationsstuen (ved ophævelse af isolation):
Rengøringsvognen må ikke tages med ind på stuen.
Alle objekter rengøres:
Loft, væg, TV, hylder, tavler, billeder, spejle, vindueskarm, radiator, osv.
Alle risikopunkter rengøres:
Greb, tekniske installationer, borde og stole, lamper, afskærmning, patientstol, madras og leje.
Toilet, håndvask og alt omkring:
Rengøres - og affald tømmes.
Gulvet:
Tørmoppes og vaskes.
Kontaktpunkter/berøringspunkter/de seks kritiske styringspunkter, samt madrassen:
Desinficeres med forfugtede klorklude.
Rengøringsredskaber, som er medtaget på stuen, desinficeres med forfugtede klorklude inden stuen forlades.
Rengøring foretages i nævnte rækkefølge:
Døren ind til stuen skal være lukket under rengøringsproceduren.
Affald:
Ved kontaktsmitte og dråbesmitte: Alt affald emballeres i plastposer på stuen - bringes til skyllerum og sorteres i almindelig sort affaldssæk og kasseres som restaffald.
Ved luftbåren smitte: Alt affald kasseres som risikoaffald.
Snavsede klude og mopper:
Pakkes i plastposer, tages med fra stuen og sendes til vask i poserne.
Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i afdelingen er bekendt med denne vejledning.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.