Ansatte i rengøringsafdelingen der arbejder med rengøring af røntgenrum, samt klinisk personale som arbejder i røntgenrum.
Humanbiologisk materiale: Fx blod, sekret, knogle- og vævsrester.
Objekter: Loft, væg, TV, hylder, tavler, billeder, spejle, vindueskarm, radiator, osv.
Patientenhed: Objekter og udstyr omkring patienten, der anvendes af patienten eller til pleje og behandling af patienten (fx røntgenleje med tilbehør).
Rengøringsmiddel: Der anvendes universalmiddel og sanitetsmiddel til rengøring.
Risikopunkter: Kontaktpunkter, som er udsat for mange berøringer, herunder greb, tekniske installationer, borde og stole, lamper, afskærmning, patientstol og leje.
Sanitetsmiddel: Alkalisk sæbe til anvendelse af rengøring af sanitære rum, herunder håndvask, toilet og fliser.
Universalmiddel: Enzymsæbe til anvendelse af rengøring af objekter og gulv.
Rengøringsmiddel:
Universalmiddel
Fremgangsmåde:
Alle objekter rengøres:
Loft, væg, skærme, hylder, tavler, billeder, spejle, vindueskarm, radiator, røntgenapparat, rulleborde osv.
Alle risikopunkter rengøres:
Greb, tekniske installationer, borde og stole, lamper, håndtag, betjeningsgreb, afskærmning, patientstol, madras og leje.
Håndvask og alt omkring:
Rengøres - og affald tømmes.
Gulvet:
Tørmoppes og vaskes.
Tøj og affaldssække/poser lukkes og køres i affaldsrum, nye sække/poser isættes.
Foretages efter anvisning fra plejepersonalet.
Den daglige rengøring af lokalet udføres og efterfølgende aftørres de seks kritiske styringspunkter med desinfektionsmiddel (klorengangsklude).
Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i rengøringsafdelingen er bekendt med denne vejledning og følger den.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.