Rengøring af drikkevandskølere og ismaskiner

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Rengøringsmedarbejdere og klinisk personale, som arbejder med rengøring af ismaskiner.

Tilbage til top

Definitioner

Begreber og forkortelser

  1. Colony forming units (CFU) er antallet af levedygtige bakterier, der kan dyrkes.
  2. Totalkimtal er det samlede antal levedygtige bakterier, der kan dyrkes (angives som 'CFU pr. liter (CFU/l)').
  3. Legionella-kimtal er det antal Legionella-bakterier, der dyrkes fra prøven (angives som 'Legionella pr. liter').

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Indledning

Det er Rigshospitalets mål at opnå totalt kimtal på mindre end 5.000 CFU pr. liter vand og

Legionella-kimtal på mindre end 1.000 CFU pr. liter i alt koldt vand i afsnitskøkkener, ismaskiner og vandkølere, der benyttes til patienter. Disse grænser og de vandanalyser, der foretages, er udvalgt med henblik på at forebygge hospitalsinfektioner.

Drikkevandskølere til patientbrug

Kun drikkevandskølere af mærket Water Logic 950, Water Logic 3000-serien, Waterlogic 4-serien og Follet ismaskine benyttes til patienter på Rigshospitalet. På Glostrupmatriklen må også anvendes vandkølere af typen Jettop (Niagara). Denne type af drikkevandskølere har et forfilter og en vandbeholder, der belyses med ultraviolet lys. Herved reduceres kimtallet i forhold til vandhanevand.

 

 

Daglig rengøring

Vær omhyggelig med rengøring omkring udløbstuden.

Maskinen rengøres udvendig med rengøringsmiddel.

Drypkar tømmes og aftørres med rengøringsmiddel.

Ugentlig rengøring og desinfektion

Udløbstuden skrues forsigtig af, og drypkarret fjernes.

Der isættes ren tud og drypkar.

Maskinen rengøres udvendig med rengøringsmiddel.

Det fjernede drypkar fyldes med kalkløsermiddel, og udløbstuden lægges i.

Skylles derefter med rent vand.

Drypkar vaskes med universalmiddel.

Afskylles og aftørres.

Opbevares rent og tørt til næste brug.

 

Serviceeftersyn

Filter og UV-lampe skal skiftes regelmæssigt (2 gange årligt) for at virke efter hensigten.

Maskinafdelingen iværksætter serviceeftersyn fra firmaet.

Logbogen i afdelingen skal føres af reparatøren.

Desinfektionsmidlerne skal være fra Fødevaredirektoratets liste og godkendt til brug i forbindelse med levnedsmidler.

 

 

Ismaskiner til patientbrug

Kummeismaskiner må ikke benyttes af patienter på Rigshospitalet. Der må kun anvendes dispenserismaskiner. En forudsætning for, at ismaskinerne fungerer som forventet, er at de er i brug dagligt og tømmes for is, også når de er lukket til patientbrug.

Der skal være individuelle vejledninger til hver enkelt type maskine ud fra fabrikantens anvisninger.

Ismaskiner skal betjenes af personalet.

 

Gulvmodel

Daglig rengøring

Ismaskinen rengøres udvendig med rengøringsmiddel.

Vær omhyggelig med rengøring omkring ”is-udmunding”.

Drypbakke og rist rengøres.

Synlige kalkpletter fjernes med afkalkningsmiddel.

 

Ugentlig rengøring

Tapperum, isterningeudløb, afmonteret foringsrør samt afløb afvaskes med rengøringsmiddel, opvaskebørste og lille flaskerenser.

De enkelte dele vaskes med universalmiddel.

De enkelte dele skylles i rent vand og aftørres med blød klud.

Model med aftageligt frontfilter støvsuges/børstes indvendig.

Maskinen afvaskes udvendig

 

Bordmodel

Daglig rengøring

Maskinen slukkes.

Drænproppen skrues af og maskinen tømmes for vand.

Ismaskinen rengøres udvendig med rengøringsmiddel.

Vær omhyggelig med rengøring omkring ”is-udmunding”.

Drypbakke og rist rengøres.

Synlige kalkpletter fjernes med afkalkningsmiddel.

Maskinen tændes.

 

Ugentlig rengøring

Vandrør, isudmundingspanel, rist og drypbakke rengøres med universalmiddel og opvaskebørste.

Delene skylles i rent vand og aftørres med en ren klud.

Delene samt frontpladen påmonteres.

Maskinen afvaskes udvendig.

Bundfilter afvaskes.

Maskinen tændes.

 

Serviceeftersyn

Service iværksættes af Maskinafdelingen.

Logbogen i afdelingen skal føres af reparatøren.

Der udføres service af maskinen hver 4. måned, hvor denne adskilles, afkalkes og desinficeres indvendig, og nedslidte og/eller defekte dele udskiftes.

Midlerne skal være fra Fødevaredirektoratets liste og godkendt til brug i forbindelse med levnedsmidler.

 

 

Handleplan ved forhøjede kimtal i ismaskiner og drikkevandskølere

Hvis vandprøver udtaget fra en ismaskine/drikkevandskøler på Rigshospitalet viser forhøjede kimtal, skal der foretages en desinfektion og derefter en ny prøvetagning, inden ismaskinen/drikkevandskøleren kan tages i brug igen.

Proceduren er følgende:

Ved dominans af Bacillus-arter eller Gram-positive kokker kontaktes rengøringscontroleren, da udvendig rengøring ofte er stilstrækkeligt til at nedbringe kimtallet.

Maskinen må ikke slukkes på kontakten, da cirkulationen af vand skal bibeholdes.

Der skal tappes 2-3 liter is/vand af maskinerne i hver vagt (3 gange i døgnet), indtil maskinen kan bruges normalt igen.

Maskinafdelingen iværksætter indvendig rengøring og desinfektion af ismaskine/drikkevandskøler.

Ismaskinen/vandkøleren rengøres herefter også af rengøringsselskabet efter anvisning om ugentlig rengøring i denne vejledning (se afsittene 'vandkølere' og/eller 'ismaskiner' i denne vejledning).

Ismaskinen/vandkøleren skal tændes efter desinfektionen, så der produceres is/vand. Dette med henblik på, at der ikke er stillestående vand i maskinen.

Infektionshygiejnisk Laboratorium tager nye prøver, og prøvesvarene foreligger som regel efter ca. en uge.

Hvis prøvetallet i ismaskinen/vandkøleren er i orden, meddeler

Infektionshygiejnisk Laboratorium eller Klinisk Mikrobiologisk Afdelings læger det til afdelingen.

Afdelingen fjerner ”Lukket for brug”-skilt og tager maskinen i brug igen.

Er der fortsat problemer, vil Klinisk Mikrobiologisk Afdelings læger fremlægge en plan for det videre forløb.

 

 

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Infektionshygiejnisk Laboratorium er ansvarlig for opdatering og vedligeholdelse af vejledningen. Infektionshygiejnisk Laboratorium er ansvarlig for prøvetagning. Klinikledelserne er ansvarlige for implementering og gennemførelse af procedurer.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag