Rengøringsmedarbejdere, der arbejder med daglig rengøring af sengestuer og flowstuer ved isolation på KIM fattigt regime på Afdeling for Blodsygdomme 4043/4044.
Flowstue: På en flowstue er der et fast indbygget laminært air flow, der renser luften på hele stuen. På 4043/44 er sengestuerne 1, 3, 4, 5, 6, 15, 16, 17 alle flowstuer.
3.1 Forberedelse inden rengøring
3.2 Rengøring på KIM fattig flowstue
3.2.1 Rengøring før isolation på kimfattig flowstue
Rengøring bestilles senest dagen før patienten skal KIM isoleres. Sygeplejepersonalet kontakter rengøringspersonalet på afdeling 4043/44. Stuen gøres klar for morgenstunden af. Se afsnit 3.7 for detaljeret rengøring.
Flow tændes før rengøring starter.
Når rengøringspersonalet er færdige med stuen, meddeles dette til sygeplejepersonalet og opfyldning af stuen kan begynde.
Gulvet skal være tørt inden sygeplejepersonalet gør stuen klar til patienten.
3.2.2 Før patienten kommer ind på stuen:
3.2.3 Under indlæggelse:
Sygeplejepersonale aftaler dagligt med rengøringspersonalet hvornår der skal gøres rent på stuen.
Rengøringspersonalet er ansvarlige for følgende:
Personalet er ansvarlige for følgende:
3.2.4 Ophævelse af kimfattigt regime eller ved udskrivelse.
3.3 Rengøringsredskaber
Hvis patienten ikke er isoleret, må rengøringspersonalet gå ud for fx at hente nogle flere ting, blot døren altid bliver lukket til. Vognen må dog aldrig komme ind på stuen.
3.4 Værnemidler til rengøringspersonale
Der anvendes ikke værnemidler under rengøring på kimfattig stue. Der anvendes værnemidler hvis patienten også er isoleret pga. infektion.
3.5 Rækkefølge - fra rent til urent
Start ALTID med at rengøre sengestuen:
Man går fra RENT til URENT område og på en kimfattig stue betyder det:
at man starter ved patienten og patientsengen og arbejder sig væk fra patienten.
Det påhviler Rengøringsafdelingen, Servicecentret at sikre, at personalet på i hverdage og i weekenden er oplært efter gældende retningslinjer.
Dokumentation for rengøringspersonalets oplæring og introduktion til rengøring af disse stuer ligger i personalemappen og som kopi hos både afsnit og funktionsleder i rengøringsafdelingen.
3.7 Brusehoveder
Brusehoveder skiftes hver 4. uge af afdelingens faste rengøringspersonale iht. instruks. Der føres log for skift af brusehoveder. Log bog ligger i rengøringsrummet.
3.8 Affald
3.9 Rengøring når patienten bliver udskrevet
Når der foretages slutrengøring, skal man være OBS på om patienten har været indlagt under smitteisolation.
Toiletbørsten skiftes.
For hver stue føres en log af rengøringspersonalet over hvornår stuen er rengjort. Denne opbevares af funktionslederen i rengøringsafdelingen.
Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i afdelingen er bekendt med denne vejledning.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.