At sikre, at udstyr og inventar rengøres og desinficeres på en sådan måde, at risikoen for smittespredning forebygges.
Personale, der anvender og har ansvar for rengøring og desinfektion af udstyr og utensilier på Rigshospitalet.
Arbejdspladsbrugsanvisning (APB): Et dokument, der bl.a. indeholder informationer om, hvordan produktet skal håndteres på arbejdspladsen. Det er et lovkrav, at der forefindes arbejdspladsbrugsanvisninger for kemiske produkter på arbejdspladsen samt at medarbejderne skal kende indholdet af arbejdspladsbrugsanvisningen.
A0-værdi 600: mættet vanddamp ved 80ºC i 10 min. – 85ºC i 3 min. - 90ºC i 1 min
Desinfektion: Proces, der har til formål at dræbe patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.
Henstandsdesinfektion: Proces, hvor desinfektionsmidlet er i kontakt med genstanden i længere tid.
Overfladedesinfektion: Proces, hvor genstanden aftørres med en opvredet klud med desinfektionsmiddel og derfor har en kort kontakttid.
PPM: Parts Per Million
Rengøring: Proces, der fjerner støv, smuds, organisk materiale og reducere mængden af mikroorganismer for at forhindre en opformering.
Sterilisation: Proces, der fører til et fuldstændigt fravær af mikroorganismer.
Termokemisk desinfektion: Kombination af varme og kemisk desinfektion.
Udstyr: Instrument, apparat, utensilier eller hjælpemiddel, som anvendes ved pleje, behandling eller diagnostik.
Varmedesinfektion: Desinfektion med varmt vand eller mættet vanddamp
Flergangsudstyr skal rengøres og eventuelt desinficeres mellem hver patient for at mindske risikoen for smitteoverførsel. Varmedesinfektion foretrækkes hvor det er muligt. Desinfektion skal altid forudgås af rengøring. Flergangsudstyr, der anvendes til samme patient, rengøres og desinficeres ved forurening og efter endt brug.
Udstyr til bl.a. operationer og invasive procedurer skal efterfølgende steriliseres, inden det kan genanvendes. Dette foregår i Sterilcentralen eller lokalt på operationsafdelinger.
Rengøring anvendes til udstyr, der kun berører intakt hud og ikke er forurenet med f.eks. blod, sekret eller ekskret, f.eks. blodtryksmanchet, EKG-ledninger og undersøgelsesleje.
Hvis udstyret er anvendt til en isoleret patient eller er forurenet med humanbiologisk materiale, er rengøring ikke tilstrækkeligt, og der skal foretages en desinfektion efter rengøringen.
Rengøring foretages som aftørring med:
Engangsklude bortskaffes som almindelig dagrenovation.
Desinfektion skal anvendes til udstyr efter brug, hvis udstyret:
Desinfektion kan udføres med varme eller med kemiske midler. Desinfektion med varme er den sikreste, billigste og mest miljøvenlige metode og bør derfor foretrækkes, hvor det kan lade sig gøre. Kemisk desinfektion anvendes, når genstandene ikke tåler varme.
Ved indkøb foretrækkes udstyr, der tåler varmedesinfektion.
Udstyr skal altid rengøres før desinfektion.
Desinfektion med varme kan udføres med:
Dette kan foretages i utensilieopvaskemaskine eller bækkenvasker, som overholder ovennævnte krav til tid og temperatur.
Varmedesinfektion i instrumentvaskemaskine
Instrumentvaskemaskine anvendes til instrumenter, respirationsudstyr, vaskefade, skyllevandskander etc.
Utensilier placeres direkte i maskinen efter brug. I maskinen foregår rengøring og desinfektion i samme proces, hvorfor man ikke behøver rengøring af udstyr inden.
Glas og fade skal være tømt for alle former for væsker, da en instrumentvaskemaskine ikke fungerer som udslagskumme.
Det kan være nødvendigt at afskylle humanbiologisk materiale. Dette skal i så fald gøres forsigtigt, så sprøjt, stænk og dermed forurening af omgivelserne undgås.
Utensilier placeres så vandspuling sikres overalt.
Instrumenter skal adskilles/åbnes, så vandet kan komme ind alle steder.
Udstyr med rørformede hulheder skal tilkobles vanddyser, så alle kanaler gennemspules.
Varmedesinfektion i bækkenvasker
Utensilier placeres direkte i maskinen efter brug. I maskinen foregår rengøring og desinfektion i samme proces.
Bækkenvasker anvendes til bækkener og urinkolber. Kan desuden anvendes til vaser og sugeglas.
Bækkenvasker anvendes som udslagskumme til humanbiologisk materiale, hvis beholder er tømbar.
Korrekt desinfektion er meget afhængig af blandingens koncentration, indvirkningstid, temperatur og pH af brugsopløsning.
Anvendes fx til rengøring og desinfektion af endoskoper som ikke tåler høje temperaturer.
Omhyggelig rengøring af utensilierne efterfulgt af aftørring med et desinfektionsmiddel, der efterlades til indtørring.
Ved spild af humanbiologisk materiale tørres spildet op med et engangsmateriale, så al synlig forurening fjernes. Herefter er almindelig rengøring som oftest tilstrækkeligt, men det må bero på en vurdering i det enkelte tilfælde, om der efterfølgende skal desinficeres med et egnet desinfektionsmiddel.
Hvis der anvendes henstandsdesinfektion, adskilles/åbnes utensilierne og de nedlægges helt dækket i desinfektionsmidlet i en time. Det er nødvendigt at rengøre utensilier for humanbiologisk materiale inden henstandsdesinfektion. Dette skal gøres forsigtigt, så sprøjt og stænk og dermed forurening til omgivelserne undgås.
Alle utensilier og genstande, der desinficeres ved henstand i desinfektionsmiddel, skal efterfølgende skylles med vand for at undgå hud- og slimhindeirritation og derefter tørres med rent klæde. Ved henstandsdesinfektion med hospitalssprit afskylles ikke efterfølgende.
Ved henstandsdesinfektion skal der anvendes låg over beholder med desinfektionsmidlet.
Kontroller altid indvirkningstider på produktet
Følgende desinfektionsmidler er godkendt til brug på Rigshospitalet af IHE:
Se nærmere:
Anvendelse af andre desinfektionsmidler kræver godkendelse fra IHE.
Personalet skal anvende medicinske engangshandsker ved kontakt med desinfektionsmidler. Almindelige usterile undersøgelseshandsker af latex eller nitril er sædvanligvis tilstrækkelige, men handsketype skal fremgå af arbejdspladsbrugsanvisningen. Personale, der anvender desinfektionsmidler, skal kende desinfektionsmidlets arbejdspladsbrugsanvisning.
I rum, hvor der rutinemæssigt anvendes desinfektionsmidler, er en god ventilation samt mulighed for udluftning påkrævet.
Medicinsk udstyr kan jf. E. H. Spaulding (NIR Desinfektion 1.3. udgave, 2018) opdeles i tre kategorier: Ikke-kritisk udstyr, semikritisk udstyr og kritisk udstyr baseret på graden af risiko for infektion ved brug af udstyret:
Klinikledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med de til enhver tid gældende vejledninger for korrekt udført rengøring og desinfektion.
Ved indkøb af flergangsudstyr skal klinikledelsen sikre, at udstyret kan tåle rengøring og desinfektion. Udstyr, der kan varmedesinficeres bør foretrækkes. Der skal, fra producenten af udstyret, foreligge en vejledning i rengøring/desinfektion af udstyret. Vejledningen skal være på dansk og desinfektionsmidlet og metode skal være godkendt af IHE.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.