Patientoplysninger til politiet

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

Formålet med denne vejledning er at understøtte, at sundhedspersonalet oplyses om, hvordan de skal forholde sig, når politiet ønsker at få udleveret oplysninger om en patient, der enten ikke selv vil/kan udtale sig eller ikke har givet sit samtykke til videregivelse af oplysninger.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen beskriver fremgangsmåden i tilfælde, hvor politiet i forbindelse med efterforskning af kriminalitet beder om oplysninger vedrørende patienter, der ikke kan give samtykke hertil, eller ikke ønsker at give samtykke.

Sundhedspersoner på Rigshospitalet.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

I forbindelse med efterforskning af kriminalitet henvender politiet sig i nogle tilfælde til hospitalets klinikker og beder om oplysninger om patienter.

Den ansvarshavende læge vurderer, hvorvidt videregivelse af oplysninger til politiet i det konkrete tilfælde er berettiget uden patientsamtykke efter sundhedsloven.

 

Denne vejledning beskriver indledningsvis den praktiske procedure i forbindelse med henvendelser fra politiet.

Dernæst beskrives de retlige rammer for den ansvarlige sundhedspersons vurdering af, om det i en konkret situation kan være berettiget at videregiveoplysninger til politiet uden patientens samtykke.

Herefter beskrives kort politiets mulighed for at bede domstolene om en retskendelse, når en klinik afslår at udlevere oplysninger.

Afslutningsvis gennemgås sundhedslovens § 45a vedrørende autoriserede sundhedspersoners pligt til - efter anmodning herom - at videregive nødvendige oplysninger, der er nødvendige for politiets beslutning om retslægeligt ligsyn eller retslægelig obduktion

 

Procedure ved henvendelser fra politiet

  • Ved henvendelse af ikke uniformeret politi skal betjentene legitimere sig.
  • Ved telefonisk henvendelse anmodes om telefonnummer, som afdelingen derefter ringer tilbage til. Det kontrolleres, at nummeret tilhører politiet.
  • Politiet henvises til at tale med en fra klinikledelsen eller med den person, som ansvaret er uddelegeret til, for eksempel den ansvarshavende læge.
  • Angår henvendelsen en indlagt patient, kontakter personalet patienten og spørger, om vedkommende ønsker at tale med politiet, og om det er i orden at udlevere oplysningerne til politiet.
  • Politiet bedes oplyse så præcist som muligt hvad sagen drejer sig om, kriminalitetens karakter, hvilke oplysninger politiet har brug for, samt en præcisering af oplysningernes betydning for efterforskningen. Dette med henblik på, at sundhedspersonen kan tage stilling til, om det vil være berettiget at udtale sig.
  • Der må dog udvises forståelse for, at politiet af hensyn til efterforskningen ikke altid kan fremlægge alle oplysninger.
  • Politiet skal i videst muligt omfang identificere den patient, som man ønsker at tale med.
  • Er det ikke muligt for klinikken at identificere hvilke konkrete patienter, politiet spørger til, og politiet derfor eksempelvis ønsker adgang til at gennemgå skadejournaler for et bestemt tidsrum, vil det som hovedregel være nødvendigt, at politiet har opnået en retskendelse hertil.

 

Lovgrundlag - værdispringsreglen

Værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2 regulerer, hvornår det kan være berettiget at videregive oplysninger til politi eller anklagemyndighed uden patientens samtykke.

Det følger af bestemmelsen, at videregivelse kan ske, når videregivelse er nødvendig for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre.

De hensyn, der vil kunne begrunde, at videregivelse sker uden samtykke, skal således være tungtvejende, og klart overstige hensynet til patientens ønske om fortrolighed. Der må desuden aldrig ske videregivelse i videre omfang, end det er påkrævet af formålet.

Det er præciseret, at i relation til videregivelse af oplysninger til politi og anklagemyndighed indebærer bestemmelsen, at der skal være tale om efterforskning af alvorlig kriminalitet, som eksempelvis:

  • Voldtægt
  • Sædelighedsforbrydelse overfor børn
  • Anden vold og misrøgt af børn
  • Manddrab
  • Grovere vold

Mindre grov kriminalitet vil ikke kunne begrunde en tilsidesættelse af tavshedspligten. Politiet må i disse tilfælde henvises til at indhente en retskendelse (se nærmere nedenfor).

Værdispringsreglen indebærer alene en ret til at kunne videregive oplysninger til politi og anklagemyndighed i forbindelse med efterforskning af alvorlig kriminalitet. Der er ikke pligt til at videregive oplysninger efter bestemmelsen, uanset hvor grov kriminalitet mv. der er tale om.

 

Når videregivelse må anses for berettiget ud fra kriminalitetens art(grovhed), skal der således også foretages en konkret vurdering af, om videregivelse også bør finde sted. Der foretages en afvejning af modstående hensyn; på den ene side hensynet til patienten og på den anden side hensynet til, at politiet – uden unødige forsinkelser – kan komme hurtigt videre med efterforskningen af den formodede begåede kriminalitet.

Bestemmelsen gælder tillige i de tilfælde, hvor en sundhedsperson på eget initiativ ønsker at indgive anmeldelse til politiet på baggrund af mistanke om begået kriminalitet.

For så vidt angår kriminalitet begået under patientens indlæggelse eller mistanke herom, vil det være berettiget at indgive anmeldelse til politiet uanset kriminalitetens art (grovhed).

 

Journalføring m.v.

Såfremt der videregives oplysninger i medfør af værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, skal patienten snarest muligt efter videregivelsen orienteres om videregivelsen og formålet hermed. Orienteringen kan dog udelades, hvis dette følger af anden lovgivning eller på grund af hensyn til visse offentlige eller private interesser.

Følgende noteres i patientjournalen:

  • Hvilke oplysninger der er videregivet
  • Navn og tjenestested på den betjent oplysningerne er givet til
  • At patienten har modtaget orientering om videregivelsen

 

Retskendelse

I tilfælde, hvor en klinik afslår at udlevere oplysninger til politiet uden samtykke, må politiet henvises til at gå frem efter retsplejelovens bestemmelser og indbringe sagen for byretten med henblik på at få en retskendelse til at kunne få udleveret oplysningerne.

Byrettens kendelse skal efterkommes. Klinikken kan dog inden 14 dage beslutte at kære (anke) sagen til landsretten.

 

Særligt om sundhedslovens § 45a vedrørende pligt til at videregive nødvendige oplysninger til beslutning om retslægeligt ligsyn eller retslægelig obduktion

 

Efter § 45a har en autoriseret sundhedsperson pligt til efter anmodning herom snarest at videregive oplysninger om en afdød patients helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger om den afdøde, der er nødvendige for politiets eller Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, om der skal iværksættes retslægeligt ligsyn eller foretages retslægelig obduktion.

Pligten indtræder, når politiet eller Styrelsen for Patientsikkerhed fremsætter en anmodning om oplysninger.

Formålet med § 45a er at sikre, at retslægeligt ligsyn og retslægelig obduktion iværksættes så hurtigt som muligt, på et fyldestgørende grundlag - og kun i de tilfælde, hvor det er indikeret.

Sundhedspersonen skal foretage en konkret vurdering af, hvilke oplysninger, der ud fra en sundhedsfaglig vurdering er relevante ved beslutningen om, hvorvidt retslægeligt ligsyn eller retslægelig obduktion skal iværksættes. Oplysninger, som er omfattet af anmodningens ordlyd, men som klart er unødvendige eller uden relevans for myndighedernes beslutning, vil ikke være omfattet af videregivelsespligten.

Delegation efter bestemmelsen kan alene ske til sekretærer og personer med funktion som kapelassistent. Delegationen skal ske efter behørig instruktion og på den autoriserede sundhedspersonens ansvar.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag