Information og vejledning af patient og pårørende

 

Generelt for information og vejledning på Patienthotellet.

Patienthotellet informerer og vejleder patienter og pårørende i overensstemmelse med hospitalets målsætning, ydelser og patientgrundlag.

 

Patienthotellet modtager patienter og pårørende fra mange forskellige behandlingsafsnit. Hotelsygeplejersken kan ikke forventes at have de respektive behandlingsafsnits viden om sygdomme, behandling og pleje, og derfor er Patienthotellets information og vejledning af mere generel karakter.

Hotelsygeplejersken får sædvanligvis ikke oplysninger om patientens sygdom.

 

Information og vejledning til patienter og pårørende gives i samarbejde mellem personalegrupperne.

ALLE personalegrupper må besvare spørgsmål fra patienter og pårørende, såfremt de har den fornødne viden, forudsætning og kompetence hertil.

 

Information og vejledning er en kontinuerlig proces, der skal foregå i hele behandlingsforløbet. En patient skal til enhver tid have mulighed for, at få gentaget eller suppleret den information, der er givet på et tidligere tidspunkt i forløbet. Information skal altid gives på patientens præmisser, og i et sprog der giver mening for patienten. F.eks. at fagsprog omformes til forståeligt dansk. En patient og pårørende skal også informeres uden selv at anmode om det.

 

Patienthotellets opgaver er: 

 

Henvisninger:

VIP: Modtagelse af patienter og pårørende - Patienthotellet

VIP: Værdier og overbevisning - patientens personlige - patienthotellet