Hospitalet arbejder på at reducere fysiske, sproglige, kulturelle og andre barrierer for adgang til og levering af sundhedsydelser
Ved visitation til Patienthotellet er patientens stamafsnit ansvarlig for at informere hotelsygeplejersken om patientens eventuelle fysiske, sproglige, kulturelle og andre barrierer.
Patienthotellets personale iagttager og vurderer, i det omfang det er muligt, ved modtagelsen og under opholdet, om patienten frembyder barrierer, der skal tages vare på, og i samråd med patienten iværksætte foranstaltninger, der mindsker disse barrierer.
Fysiske barrierer reduceres bl.a. ved:
- At tildele hotelværelse i stueetagen.
- At vurdere patientens behov for og tilbyde relevante hjælpemidler, samt sikre at disse tilvejebringes hurtigst muligt fra eget depot eller hjælpemiddelcentralen. Generelt er det dog sådan , at gæster skal medbringe egne hjælpemidler (kørestol,rollator,stokke etc)
- at informere om og tilbyde patienten mulighed for eksempelvis ledsagelse til og fra behandling
- Efter behov, at hjælpe patienter med servering af måltider i spisestuen og i begrænset omfang servering på værelset
Sproglig barrierer reduceres bl.a. ved:
- At hotelpersonalet anvender et forståeligt sprog, som patienten og pårørende kan forstå (ikke bruge fagsprog, som pågældende ikke forstår)
- At hotelsygeplejersken vurderer ved ankomsten til Patienthotellet og i det efterfølgende forløb, om tolkebistand skal tilbydes.
- At hotelsygeplejersken følger retningslinierne i " Vejledning for tolkeservice", hvoraf det bl.a. fremgår, at stamafsnit rekvirerer tolkebistand.
- At hotelsygeplejersken vurderer om evt. pårørende kan benyttes som tolk.
- At Patienthotellet oplyser om og medvirker til at fremskaffe fremmedsproget RH- informationsmateriale for patienter og pårørende.
Kulturelle barrierer reduceres bl.a. ved:
- At Patienthotellets personale respekterer kulturforskelle, hvilket bl.a. imødeskommes via kosttilbud og religiøse hensyn.
Henvisninger
PVI: Særligt udsatte patienter og pårørende på Patienthotellet
PVI: Tolkebistand - Patienthotellet
PVI: Visitationskriterier - Patienthotellet