Formål:
At sikre patienter får den kost, som er velegnet for ham eller hende, og som er i overensstemmelse med hans eller hendes kliniske behandling og under hensyntagen til patientens religiøse overbevisning.
At reagere på ændringer i patientens ernæringstilstand og behov og iværksætte adækvate handlinger herefter.
At støtte og vejlede patienter om kosttilbud.
Metode:
Stamafsnit eller ambulatorium ordinerer speciel kost med angivelse af:
- diætform
- tilskudsdrikke med produktnavn, samt daglig mængde indtagelse
- sondeernæring med produktnavn, samt daglig mængde indtagelse
- ernæringsterapi
- fødemiddelallergi
- interaktion mell. medicin og fødemidler
Ordinationen kan være læge , diætist eller sygeplejerskeordineret og skal være understøttet skriftligt.
Hotelsygeplejersken og fastansat køkkenpersonale kan tilbyde frie drikkevarer som flaskevand og sodavand eller anden form for kostsupplement. Dette skrives i køkkennoter.
Der kan ikke bestilles special mad som feks keto, da det er en alternativ kostbehandling der ikke understøtter behandlingen.
PHO har retningslinier for ernæringstilbud og sammensætter et kosttilbud, som er i overensstemmelse med kostordination.
Køkkenpersonalet sikrer rekvirering af ordinerede diæter og enterale ernæringsprodukter, således at patienter tilbydes optimal ernæring
Hotelsygeplejerske og køkkenpersonalet samarbejder med stamafdeling og/eller ambulatorium og diætist, om vurdering af ernæringsmæssig risiko og behandlingsindsats, når:
- patienten anmoder derom
- når stamafdeling eller ambulatorium anmoder derom
- hotelsygeplejersken og køkkenpersonalet vurderer, det er nødvendigt - f.eks. ved forværring af synkegener og iøvrigt forværring af almentilstanden
Daglig procedure:
- hotelsygeplejersken er opmærksom på patienter i kemobehandling og strålebehandling af hoved-halsregion og forespørger specielt disse patienter om særligt kostbehov eller ønsker.
- hotelsygeplejerske sikrer, at køkkenpersonalet får ordinationen på sondeernærede patienter, således at det lægeordinerede enterale ernæringsprodukt kan udleveres i den mængde pr. døgn der er hensigtsmæssigt for patienten og dette noteres i køkkennoter på in-house listen.
- køkkenpersonalet orienteres om kostordinationer og sammensætter, i samråd med patient, et kosttilbud, som er i overensstemmelse med ordination.
- hotelsygeplejerske og køkkenpersonalet vejleder småtspisende patienter om ernæring.
- hotelsygeplejerske gennemgår in-houselisten med køkkenpersonalet ca. kl. 17.30 hvis der er patienter med særlige kostbehov
Skriftlig information:
- Hvis der er specielle forhold køkkenpersonalet skal være bekendt med noteres dette i køkken noter på in-house listen
- oplysninger til brug for køkkenpersonalet, såsom hjælp til at tage mad, bære bakke til og fra borde m. m. Tilladelse til spisning på værelset anføres også på in-house listen
In- house liste - intern skriftlig information:
- patienter i strålebehandling af hoved-halsregion registreres på in-houselisten i noter 1 og noter 2 med symboler HO og HA (hoved og hals)
- diabetespatienter registreres i noter 1 med NIDDM (ikke insulinkrævende) eller som IDDM(insulinkrævende) og i noter 2 som diabetes/sukkersyge
- i noter 2 påføres, hvis patienten må spise på værelset eller måltidet skal bringes til og fra værelset
Sikkerhedstjek efter aftenmåltid:
- hotelsygeplejersken gennemgår in-houselisten hver aften ca. kl.19 med køkkenpersonalet om eventuelle patienter, der endnu ikke er fremmødt til middagen
- hotelsygeplejersken tager hver aften kontakt til ikke fremmødte patienter, enten telefonisk eller ved henvendelse på værelset.
Henvisning:
Tværfaglig VIP: Ernæring - politik RH
Tværfaglig VIP: Sondeernæring til voksne
Tværfaglig VIP: Lægemiddelinteraktioner (der henviser til bilag om føde-lægemiddelinteraktioner)
VIP: Enterale ernæringsprodukter - rammer for håndtering, opbevaring og udlevering
Pjece : "Tygge - og synkebesvær"
Pjece : Velkommen til Patienthotellets Restaurant