At sikre korrekt håndtering af bestilling af hjemmeilt til patienter i nefrologisk og endokrinologisk regi.
Målgruppen er sygeplejersker der skal udskrive patienter med hjemmeilt til Region Hovedstaden og Region Sjælland.
Hurtigt overblik
Region Hovedstaden. AGA Linde Healthcare:
Telefon: ###TELEFON###
Kontaktes mandag + fredag mellem kl. 08.00 - 15.30
Kontaktes tirsdag – onsdag - torsdag mellem kl. 08.00 – 16.00
Hjemmeside: https://www.linde-healthcare.dk/da/index.html
Region Sjælland. Medical:
Telefon: ###TELEFON###
Kontaktes mandag - fredag kl. 08.00 – 15.00
Hjemmeside: www.medical.dk
Hjemmeilt skal bestilles senest dagen før udskrivelse. Bestilles det på dagen opkræves et gebyr på 1500 dkr. og så skal det seneste bestilles kl. 12. Vigtigt at man kun ringer i det angivne tidsrum! Resten af døgnet er det et akutnummer til brug for borgeren i hjemmet i tilfælde af akutte problemer med iltapparatet.
Region Hovedstaden
Hjemmeilt til patient ikke kendt med hjemmeilt
Det er AGA Linde Healthcare der står for det i Region Hovedstaden. AGA kontaktes direkte på tlf.: ###TELEFON### og det aftales med dem. Vigtigt at informere om patienten skal på aflastning, genoptræning og hvad der ellers er af tilbud i kommunen. Her skal det selvfølgelig aftales levering til patientens opholdssted. Herefter skal man gå ind på deres hjemmeside og lave en ordination/kontaktformular, hvis patienten ikke har det i forvejen (de fortæller det også i telefonen).
Hjemmeside --> Højre side --> kontakt formular
https://www.linde-healthcare.dk/da/index.html
Det er vigtigt at det huskes at få leveringstidspunktet for ilten skrevet ned og videreformidlet. Leveres ilten mellem f.eks. kl. 12-16, må patienten ikke udskrives før kl. 16! Medmindre det er aftalt med det sted som patient skal være, at de har ”akut ilt” patienten kan få indtil levering fra AGA.
Hjemmeilt til patient kendt med hjemmeilt
Drejer det sig om patienter der normalt har hjemmeilt, så kontaktes AGA tlf.: ###TELEFON### for information omkring udskrivelse. Her skal der ikke oprettes en ordination på deres hjemmeside, da patienten i forvejen er kendt i deres regi. Der skal blot informeres om, om patienten bliver udskrevet til eget hjem eller et kommunalt tilbud med anden adresse.
Region Sjælland
Hjemmeilt til patient ikke kendt med hjemmeilt/ kendt med hjemmeilt Skal patienten udskrives til Region Sjælland ringes der til Medical tlf.: ###TELEFON###. Her oplyses Navn og CPR-nr. og så bringer de ilten ud. Igen HUSK at informere om stedet patienten skal hen, hvis det ikke er hjemadressen. Ydermere er det igen vigtigt, at det noteres i hvilket tidsrum ilten leveres, og at patienten ikke udskrives før det. Deres hjemmeside www.medical.dk hvis information søges. Der må kun ringes mandag til fredag mellem 8-15, da det er i dette tidsrum der tages imod bestillinger. Resten af døgnet er det et akutnummer til brug for borgeren i hjemmet i tilfælde af akutte problemer med iltapparatet.
Dokumentation af hjemmeilt i SP
Det skal altid skrive i både plejeforløbsplanen og udskrivelsesrapporten, at der er bestilt hjemmeilt, hvad ordinationen lyder på, og hvad der er aftalt med firmaet det er bestilt ved.
Ydermere skal der i vurderingsskemaet ”Nefro daglig pleje” under respiration indtastes: ”X – udenfor definerede grænser”. Herefter kommer en ekstra kolonne op med ”Respiratoriske handlinger”, hvor der vælges ”Iltbehandling”, og skrives en kommentar ud for med ”hjemmeilt”.
Ordination af hjemmeilt er altid lægefagligt ansvar, og må ikke bestilles uden ordination.
AGA: https://www.linde-healthcare.dk/da/index.html
Ilt ordinationsskema, AGA, Slide 1 (linde-healthcare.dk)
Medical: www.medical.dk
Pjece til patienter: https://vip.regionh.dk/VIP/Redaktoer/1301XC.nsf/vLookupUpload/ATTACH-RHAP-BUVDTN/$FILE/viden-og-raadgivning_iltbehandling_i_dagligdagen.pdf