Alle ansatte i Afdeling for Nyresygdomme
Alle ansatte kan rapportere. Patienter, pårørende og Primær sektor kan rapportere via Intranettet, Sundhed.dk og STPS.dk
Patienten har krav på en undskyldning og indsigt, hvis der er sket en utilsigtet hændelse, som har konsekvenser for denne. Informationen bør gives af den behandlingsansvarlige læge, og patienten skal oplyses om mulighed for at søge erstatning via Patientforsikringen.
Ønsker patienten at klage, skal patienten oplyses om klagemuligheder via Styrelsen for patientklager.
Information skal dokumenteres i patientjournalen.
Patienter og pårørende, der selv indrapporterer en utilsigtet hændelse skal kontaktes af den lokale ledelse, - telefonisk eller skriftligt
Behandling
LJ sagsbehandler alle de rapporterede hændelser
LJ videresender alle relevante hændelser til de ansvarlige i afdelingen.
Definition: Sagsbehandling defineres som modtagelse, analyse og afslutning af en rapporteret
utilsigtet hændelse. Sagsbehandling består både af den konkrete analyse med tilhørende opfølgning
og af færdiggørelse og indsendelse af rapporteringen i Dansk PatientSikkerhedsDatabase (DPSD2).
Sagsindblik
Der er flere i afdelingen med sagsindblik.
Sagsindblik indebærer, at man ser alle rapporterede utilsigtede hændelser. Hvis en person med sagsindblik ønsker en kommentar i forbindelse med en hændelse, kontaktes LJ, der derefter foranlediger, at en kommentar udarbejdes
Fokus på patientsikkerhed og Utilsigtede hændelser
Fast punkt på funktionsledermøder og kvalitetsrådsmøde
Patientsikkerhed er på Afdeling for Nyresygdomme introduktionsprogram
Personalevejledning udleveres til alle ny ansatte i afdelingen
Der udarbejdes en årsrapport
Tilbage til top
Ansvarlig og behandler i afdeling P
Lotte Jensen (LJ) – sagsbehandler og daglig ansvarlig i afdelingen
Overordnet ansvarlig: Afdelingschef Bo Feldt-Rasmussen
VIP: Patientsikkerhed - utilsigtede hændelser, analyse, læring og forebyggelse 06102020