Personale i somatiske enheder, der håndterer mors / indbragt mors, dødsattest, begæring om obduktion, afdødes ejendele og værdigenstande, fremvisning af mors, samt transport til udlandet
Vejledningen gælder både voksne og børn, men hvor der er særlige lokale forhold, der gør sig gældende, kan der indsættes lokale tilføjelser
Nedenstående tekst beskriver arbejdsgange og formularer, der anvendes i forbindelse med dødsfald på Rigshospitalet, samt indbragte mors i Traumecentret på Blegdamsvej eller Akutklinikken på Glostrupmatriklen.
Arbejdsgange og formularer er beskrevet så vidt muligt i den rækkefølge de skal udføres:
Når en indlagt patient afgår ved døden, konstateres umiddelbart dødens indtræden. Den person, der konstaterer dødens indtræden, skal journalføre de tidlige dødstegn i SP Mors navigatoren, dvs.:
I særlige situationer, hvor dødens indtræden er åbenbar, eller hvor dødens indtræden vurderes som forventet på baggrund af viden om patientens aktuelle tilstand forud for dødens indtræden, kan en sygeplejerske, en social- og sundhedsassistent eller andet plejepersonale, der har været involveret i behandling og pleje af afdøde, konstatere at patienten er død
Afdelingens personale sørger for underretning af afdødes nærmeste pårørende. Allerede på dette tidspunkt bør der træffes aftale med pårørende om fremvisning af afdøde. Dette som udgangspunkt i stamafsnittet - eller i særlige tilfælde - og efter aftale - i kapellet.
Videregivelse af oplysninger om afdødes sygdom/ dødsårsag/ dødsmåde til nærmeste pårørende i overensstemmelse med retningslinjer i vejledningen Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke.
Kontakt til politi / retslægeligt ligsyn:
Politiet kontaktes, når omstændighederne omkring dødsfaldet giver anledning til det. Afsnit 2.1 i vejledningen Ligsyn og elektronisk dødsattest beskriver kriterier for, hvornår politiet skal kontaktes.
I patientjournalen noteres politiets afgørelse (ønsker/ ønsker ikke retslægeligt ligsyn) samt navnet på den person hos politiet, som lægen har haft kontakt med.
Såfremt politiet beslutter, at der skal foretages retslægeligt ligsyn, skal den vagthavende læge informere pårørende om politiets beslutning, samt meddele at bedemanden rutinemæssigt bistår med planlægning af bisættelse/begravelse via Retsmedicinsk institut på Rigshospitalet, som også står for udarbejdelse af elektronisk dødsattest.
Den afdøde forbliver på afdelingen, indtil politiet har været til stede.
For uddybning se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest
Ved overflytning af mors til Retsmedicinsk institut, må INTET fjernes fra afdøde med mindre andet er aftalt med politiet (fx invasive katetre, tube, dræn, KAD, osteosyntesemateriale, pacemaker, værdigenstande, ejendele osv.).
Såfremt politiet ønsker, at værdigenstande og ejendele ikke følger den afdøde, deponeres disse jf. pkt. 7.
Afdøde gøres i stand i det omfang, der er aftalt med politiet, og lægges på lagen inden afhentning. Dersom stamafdelingen ønsker noget materiel leveret tilbage (fx eksternt osteosyntesemateriale), lægges en seddel ved liget (fx på brystet) med navn og telefonnummer. På Blegdamsvejsmatriklen transporteres den afdøde fra afdelingen til kapellets morsrum. På Glostrup-matriklen forbiliver afdøde på afdelingen og køres direkte til Retsmnedicinsk Institut. Afhentning af den afdøde foranstaltes af politiet.
Bemærk at Rigshospitalet ikke længere har nogen central afdødestue. Dette jf. hospitalsaftale godkendt af direktørkredsen primo 2022 efter positiv indstilling via Rigshospitalets Kliniske kvalitetsråd.
Patienter, der afgår ved døden på operationslejet:
Patienter på intensiv (ITA: 4131, 4141 og NIA: 6021), som afgår ved døden:
Indbragte mors til Traumecentret (TC) / patienter, der afgår ved døden i TC:
Ved mors i en afdeling informerer plejepersonalet portørerne, så de kan være forberedt på en forestående transport. Transport af afødede rekvireres via CSL.
Det er personalet i stamafdelingen, der drager omsorg for at istandgøre afdøde. Dette dog kun, hvis der ikke er forlangt retslægeligt ligsyn eller retslig obduktion.
Inden afdøde gøres i stand, kontakter personalet de pårørende for at informere om, at patienten er afgået ved døden.
Der informeres desuden om, hvad der skal foregå i forbindelse med istandgørelse af afdøde. Lige som det afklares, om de pårørende - eller afdøde selv - har givet udtryk for særlige ønsker med hensyn til påklædning, og hvorvidt de pårørende ønsker at deltage ved istandgørelsen. Derudover træffes aftale om muligheden for at tage afsked med den afdøde - herunder aftaler for evt. fremvisning.
Se evt. punkt 13: Særlige forhold ved afdødes trosretning
Formålet med istandgørelsen er, at de pårørendes sidste indtryk af afdøde bliver så fredfyldt som muligt.
*Hvis afdøde ligger på en vekseltryksmadras, er det portørens opgave, når afdøde er kørt i kapellet, at aflevere sengen med madrassen sammenrullet og placeret i en taske/pose på sengen.
Afdøde skal altid efterlades med mulighed for at ringe efter personalet via klokkesystem.
Som udgangspunkt fremvises afdøde i stamafsnittet. Hurtig overflytning til kapellet er dog vigtigt af følgende årsager:
Etik i forhold til fremvisning i stamafsnit:
Når en patient afgår ved døden, anmeldes dette til kapellet via skemaet: "Anmeldelse til kapel om dødsfald".
Anmeldelse_til_kapel_om_dødsfald_version_2_2021.pdf. Skemaet kan udfyldes elektronisk. (Skemaet findes også under bilag)
Skemaet mailes efter udfyldelse til:
Annoncering efter pårørende:
Såfremt stamafdelingens personale ikke kender afdødes pårørende eller personer/institutioner, der inden patienten er afgået ved døden, har draget omsorg for denne, meddeles dette til kapellet. Kapellet kontakter afdødes hjemkommune, hvis der ikke inden 8 dage efter mors har meldt sig pårørende.
Ad 4: Ligsyn og elektronisk dødsattest
Følg mors-navigator i SP
I henhold til lovgivningen punkt 7.1 skal ligsyn foretages af læge fra stamafdeling, som efter sit kendskab til afdøde eller til den sygdomstilstand, som måtte være gået forud for døden, har de bedste forudsætninger for at tage stilling til, hvad der er den egentlig dødsårsag. Når ligsyn er afsluttet, skal lægen udstede en elektronisk dødsattest - se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest.
Vær særligt opmærksom på, at lægen skal udskrive side 1 ud af den elektroniske dødsattest - og underskrive den. Den udskrevne kopi skal følge afdøde til kapellet og til udlevering til begravelsesmyndighederne. Hvis pårørende ønsker dødsattest udleveret, tages en kopi, som følger afdøde.
Såfremt der er problemer med elektronisk dødsattest, kan dødsattest nødblanket udfyldes som nødprocedure og følge afdøde. Den elektroniske dødsattest skal efterfølgende udfyldes af lægen.
Hvis der i forbindelse med dødsfaldet har været kontakt til/med politiet. Se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest.
Da dødsattesten danner grundlag for det videre forløb (i kapellet, i patologiafdelingen, i afdødes bopælssogn samt i Sundhedsstyrelsen), er det af afgørende betydning, at dødsattesten er udfyldt nøjagtigt og tydeligt og indberettet i SEI.
Retslægeligt ligsyn: Se under punkt 1: Kontakt til politi/retslægeligt ligsyn
Dødsattester på personer fra Grønland:
Der anvendes en særlig dødsattest til brug i Grønland. Denne hentes via Landslægeembedet via dette link: Dødsattest.
Dødsattesten findes i både en digital skrivbar form eller i en printbar form.
Den originale dødsattest side 1 og 2 skal fortsat sendes til Landslægeembedet i Grønland på følgende adresse:
Landslægeembedet i Grønland
Intaleeqqap Aqq. 2Box 120
3900 Nuuk
En kopi af side 1 afleveres som hidtil til begravelsesmyndigheden.
På landslægeembedets hjemmeside er der også link til ligpas, hvis liget skal transporteres tilbage til Grønland el. andet sted.
Dødsattester på personer fra Færøerne:
Dødsattest udfærdiges og indsendes elektronisk eller i papirform i overensstemmelse med Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning om udfyldelse og indberetning af dødsattester
Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Landslægen bestemme, at dødsattest udfærdiges og indsendes i papirform
Alle dødsattester vedrørende personer med bopæl på Færøerne sendes til Landslægen på følgende adresse:
Landssygehuset i Tórshavn
J. C. Sveabosgøta
100 Tórshavn
Dødsattester på udenlandske statsborgere:
Elektronisk dødsattest udfyldes på samme måde som for danske statsborgere.
Som udgangspunkt fremvises afdøde i stamafsnittet. Alternativt kan fremvisning - efter der er foretaget ligsyn og udfærdiget elektronisk dødsattest - ske i kapellet jf. nedenstående retningslinjer.
Bemærk at Rigshospitalet ikke længere har nogen central afdødestue. Dette jf. hospitalsaftale godkendt af direktørkredsen primo 2022 efter positiv indstilling via Rigshospitalets Kliniske kvalitetsråd.
Når afdøde fremvises i kapellet, drager medarbejderne dér omsorg for fremvisningen. Det vil ikke være muligt at transportere afdøde fra kapellet retur til afdelingen med henblik på fremvisning.
For Glostrup-matriklen:
Kapellet har åbent mandag - fredag kl. 9 - 14. Kapellet kan kontaktes på telefon: ###TELEFON###. For øvrig information, se kapel via link
Hvis pårørende ønsker fremvisning uden for disse tidspunkter vil de blive henvist til stamafdelingen, som herefter koordinerer dette i samarbejde med portørerne.
For Blegdamsvej-matriklen:
Kapellet har åbent mandag – fredag kl. 7:30 – 14.
Kapellet kan kontaktes på telefon: ###TELEFON###.
Både personale og pårørende kan kontakte kapellet inden for kapellets åbningstid.
Uden for kapellets åbningstid kan der i særlige tilfælde ske fremvisning i tidsrummet:
Ved henvendelse fra politiet angående identifikation eller fotos af afdøde fx med henblik på afslutning af sagen i politiets regi, kan dette ske i kapellet. Andre ønsker fra politiet fx medikolegalt ligsyn vil skulle foregå i retsmedicinsk regi. (Se mere under Fremvisning på Retsmedicinsk institut).
Det er væsentligt, at den afdøde ser præsentabel ud.
Der gør sig særlige forhold gældende, når en afdød er overgået til retsmedicinsk regi. Fremvisning af afdøde i retsmedicinsk regi kan foregå i følgende situationer:
Så længe afdøde er i kapellet, hører afdøde under Rigshospitalets ansvarsområde. Retsmedicinsk Institut har ikke adgang til Rigshospitalets kapel.
Når afdøde er overgået til retsmedicinsk regi, tilhører ansvaret for afdøde Retsmedicinsk Institut.
Hvis der er tale om fremvisning af afdød i retsmedicinsk regi, skal pårørende kontakte teknikerne fra Retsmedicinsk institut på telefon 3532-6180.
Genstande der anses at have værdi i Skifteretten. Eksempler på værdigenstande kan være:
Der er særskilt VIP for håndtering af værdigenstande og personlige ejendele, gældende for begge RH-matrikler: Værdigenstande MORS, håndtering af
Hvis personalet er involveret i udlevering af værdigenstande og/eller ejendele til skifteretten udfyldes og signeres skemaet: "Til skifteretten". Bemærk der er et skema for hhv. Blegdamsvej- og Glostrupmatriklen
2023_Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_BLEG.docx
2022 - Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_GLO.docx
Hvis de pårørende rejser spørgsmålet om bisættelse/begravelse, kan afdelingens personale henvise til kapellet. Alternativt kan de pårørende rette henvendelse til en bedemand. Der må ikke henvises til konkrete, navngivne bedemandsfirmaer – der kan evt. henvises til pjece fra kapellet.
Pjece fra kapellet: Ved dødsfald
Det er lægens ansvar at dokumentere på dødsattestens side 1a, om afdøde har elektroniske implantater samt i positivt fald at notere i patientjournalen, hvilket implantat der er tale om, og hvorvidt det er fjernet eller ej.
ICD / Pacemaker:
Såfremt pacemaker / ICD ikke er fjernet i stamafsnittet, fjernes den af kapellets personale.
For Blegdamsvej:
For Glostrup:
Andre elektroniske implantater
Andre elektroniske implantater såsom pumper og forlængersøm, skal fjernes på korrekt vis inden afdøde flyttes til kapellet:
Organdonation udføres i overensstemmelse med den regionale vejledning: Organdonation - samtykke til og link til national vejledning, som beskriver arbejdsgangen vedrørende samtykke til organdonation samt relevante bilag til notering. I patientjournalen føres nøjagtige optegnelser over hvem der har givet samtykke til organgivning og i hvilken form.
For at hornhinderne kan bruges, er der visse kriterier, som skal opfyldes:
Er ovenstående ikke opfyldt, kan hornhinderne ikke bruges
Hvis afdøde har testamenteret sit legeme til Anatomisk Institut, rettes henvendelse på telefon ###TELEFON###-###TELEFON###. http://icmm.ku.dk/donation/
Patientens CPR-nr. samt navn og adresse på de pårørende oplyses til instituttet, som herefter kontakter og varetager det videre forløb i samarbejde med Kapellet.
Pårørende skal sørge for transporten til instituttet, typisk i samarbejde med bedemand.
Begæring om obduktion udfyldes via Mors-navigator i SP. Begæring printes ud og følger mors/afdøde sammen med dødsattestens side 1. Herefter vil kapellets personale kontakte kapelmester på patologisk afdeling mhp. den videre arbejdsgang.
Definition, begæring af og opgaver i relation til obduktion - herunder samtykke - er desuden beskrevet i RH VIP: Obduktion på Rigshospitalet
Bemærk der er særlige retningslinjer ift. børn under 18 år.
Se også dokumentet på retsinfo: "Vejledning om samtykke til lægevidenskabelige obduktioner m.v. (hospitalsobduktioner)".
Som udgangspunkt forlader afdøde ikke stamafsnittet, før der er foretaget ligsyn og fremvisning til pårørende.
Når afdøde skal transporteres til kapellet foregår det via portørerne, som bestilles via det elektroniske CSL-System.
Transport forudsætter, at elektronisk dødsattest er udfyldt i SEI og printet. Dødsattesten følger altid afdøde.
Hurtig overflytning til kapellet er vigtig af hensyn til dels de pårørende, nedkøling af afdøde, evt. hornhindedonation mv, obduktion, eller religiøst begrundede ønsker om hurtig begravelse.
Ved retsmedicinsk obduktion skal print af journal fra SP medfølge afdøde, da personalet på Retsmedicinsk Institut ikke har adgang til SP.
Transport af afdøde sker ved hjælp af de kliniske portører og bestilles via CSL. Alle portørområderne har nøglekort til kølerum i kapellet; og alle portører kan til enhver tid transportere afdøde til kapellet – På ydertidspunkter/i ydertimer hjælper portørerne hinanden, hvis der er travlhed el. andre akutte opgaver, som også skal håndteres. Der kan dog være lidt ventetid på portørerne i ydertidspunkterne, hvis de er optaget af andre akutte opgaver.
Ved overdragelse af mors fra stamafsnit til portøren foretages identifikation ved hjælp af tåseddel og jf. vejledning: Identifikation af patienter.
Under enhver transport udvises takt og tone, så værdighed og respekt for afdøde bibeholdes. Se nedenstående:
Ledsagelse af pårørende under transport til kapel:
Pårørende tager som udgangspunkt afsked med afdøde på dennes sengestue i stamafdelingen. I særlige tilfælde (fx hos børn) kan nogle få pårørende (fx. forældre) ledsage afdøde til kapellet. Dette dog kun efter aftale og efter nøje overvejelse ift. etik og transportrute gennem kælder, hvor der vil være begrænsede muligheder for at kunne undgå støj, ændre logistik og transport af varer/affald/(u-)rent linned mv. Derudover forudsætter transport med ledsagelse af pårørende følgeskab af plejepersonale fra stamafdelingen/stamafsnittet, som er ansvarlig for at tage sig af de pårørende undervejs.
Når afdøde er overgået til kapellet, har kapellet ansvaret for afdøde.
Hvis afdøde skal transporteres til andet land, kræves som udgangspunkt et ligpas.
Ligpas kræves også ved transport til Grønland.
Ligpasset udstedes af embedslægen, men dette forudsætter, at der foreligger en underskrevet udskrift af elektronisk dødsattest, hvorpå der side 2 under ”supplerende oplysninger" skal stå:
Dødsattesten skal indberettes i SEI, ellers kan der ikke søges ligpas
Skal afdøde balsameres aftales det mellem de pårørende og bedemanden.
Som udgangspunkt skal alle ikke kremerede afdøde, der skal transporteres ud af landet efter lovgivningen balsameres samt transporteres i en zinkkiste. Dog gælder særlige regler ift. Finland, Island, Norge og Sverige, hvor balsamering ikke er nødvendig, med mindre det kræves af den som transporterer afdøde.
Læs mere om regler og udstedelse af ligpas på Styrelsen for patientsikkerheds hjemmeside, hvor der også findes diverse blanketter og attester til udfyldelse ift. ansøgning og udstedelse
Hvis der ikke er forlangt retslægeligt ligsyn eller retslig obduktion, er det fuldt lovligt for pårørende selv at transportere afdøde mellem hospitalet/kapellet og hjemmet. Der skal i så tilfælde altid udvises pli og sømmelighed ifm. transporten. Dødsattesten følger også her den afdøde.
Når afdøde er modtaget i kapellet, efter evt. obduktion, har kapellet den videre kontakt med pårørende, bedemænd, m.fl. for eventuel fremvisning, udlevering af afdøde og afdødes ejendele, samt eventuel afholdelse af højtideligheder. Udlevering af afdøde sker kun fra hospitalets kapel.
Medlemmer af andre trossamfund end den danske folkekirke har i nogle tilfælde egne skikke og regler.
Jøder:
Muslimer:
Der kan ikke ske rituelle afvaskninger i kapellet
I forhold til afdøde, der tilhører et andet trossamfund, gælder det ligeledes, at krav om retslægelig obduktion går forud for ønsket om en hurtig udlevering af afdøde.
Der henvises i øvrigt til Religionsvejviseren på Rigshospitalets intranet. Herudover kan hospitalets tilknyttede præster på begge matrikler eller Etnisk Ressourceteam på Blegdamsvej, som kan kontaktes for yderligere informationer.
Der gælder som udgangspunkt samme ”regler” for fremvisning og transport af børn og unge under 18 år, som for voksne.
Hvis et barn bliver født levende, uanset gestationsalder, og senere dør, skal der udfærdiges dødsattest.
Hvis et barn bliver født før 22. graviditetsuge, og er dødt ved fødslen, betragtes det som et aborteret foster.
Hvis et barn bliver født efter 22. graviditetsuge, og er dødt ved fødslen, skal der udfærdiges dødsattest.
Ved aborterede fostre sker følgende:
Forældrene underskriver Aftale i forbindelse med aborteret foster 2019 10 30.pdf og udfylder Nedgravningsattest hhv. begravelse og kremering. Nedgravningsattest med samtykke til begravelse.pdf Nedgravningsattest med samtykke til kremering. 2020 11.pdf
(Dokumenterne findes også oversat til engelsk - se under bilag)
Forældrene vælger mellem fire muligheder:
Ved dødfødte børn sker følgende:
For uddybende oplysninger, se vejledning: Intrauterin fosterdød - Foetus mortuus
For dødfødte børn, nyfødte børn som dør og afdøde fostre, er udarbejdet særlige lokale VIP´er:
Senabort (Spontan eller missed abortion) i uge 14+0-22+0
Intrauterin fosterdød - Foetus mortuus
Levendefødte børn, som dør kort efter fødslen (uanset GA)
Lovgivningen gør det muligt at skrive et livstestamente, hvori afdøde kan have angivet særlige ønsker blandt andet ift. organdonation. Livstestamente kan fremsøges via SP.
Se i øvrigt på Sundhed.dk vedrørende: Livstestamente
Det er Center- og Afdelingsledelsernes ansvar at sikre implementering af denne vejledning.
Ledelserne har ansvar for at udarbejde lokale tilføjelser, hvor dette måtte være relevant.
Medarbejderne har ansvar for at efterleve vejledningen.
Pjecer / udgivelser:
Lovgivning, retningslinjer og bekendtgørelser:
Interne / regionale VIP´er:
Øvrige relevante links:
Anmeldelse_til_kapel_om_dødsfald_version_2_2021.pdf
Skema_til_afdøde_patienters_værdigenstande_i_kiste_version_1_2021.pdf
2023_Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_BLEG.docx
2022 - Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_GLO.docx
Aftale i forbindelse med aborteret foster 2019 10 30.pdf
Nedgravningsattest med samtykke til begravelse.pdf
Nedgravningsattest med samtykke til kremering. 2020 11.pdf
RH_Agreement about miscarried foetus.pdf
Nedgravningsattest begravelse - Burial certificate with consent for burial 2021.pdf
Nedgravningsattest kremering - Burial certificate with consent for cremation 2021.pdf