Mors / indbragte mors på Rigshospitalet, voksne og børn

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

 

Formål

 

  • Sikre at lovmæssige formalia i forbindelse med dødsfald overholdes
  • Sikre at håndtering af dødsfald sker i respekt for afdødes og pårørendes rettigheder
  • At vejlede vedrørende kontakt til politi og pårørende
  • At beskrive retningslinjer når den afdøde skal til retslægeligt ligsyn
  • At vejlede om transport af afdøde til udlandet

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe:

  • Personale i somatiske enheder, der håndterer mors / indbragt mors, dødsattest, begæring om obduktion, afdødes ejendele og værdigenstande, fremvisning af mors, samt transport til udlandet

Anvendelsesområde:

  • Vejledningen gælder både voksne og børn, men hvor der er særlige lokale forhold, der gør sig gældende, kan der indsættes lokale tilføjelser

 Tilbage til top

Definitioner

  • Afdød / mors: Ordet afdød og mors bruges i denne VIP synonymt
  • Dødsfald: Alle dødsfald i somatiske afdelinger på Rigshospitalet, samt indbragte mors
  • Elektronisk dødsattest: Et retsligt dokument der beviser at den pågældende er død. En afdød må ikke begraves, brændes, obduceres eller føres ud af landet, førend dødsattest er udstedt
  • Ligpas: Et dokument, der skal følge afdøde ved transport til udlandet. 
  • Ligsyn: En undersøgelse foretaget af en læge, hvorved dødstegn iagttages, og dødsårsag og dødsmåde så vidt muligt fastslås
  • Obduktion: En obduktion er en postmortel undersøgelse, hvor man åbner afdøde for at iagttage de patologiske forandringer og om muligt fastslå dødsårsagen. Ved en obduktion foretages en udvendig og en indvendig undersøgelse. Der foretages altid en makroskopisk undersøgelse og i nogle tilfælde suppleres med en mikroskopiundersøgelse
  • Sundhedsplatformen / SP: Det journalføringssystem, som anvendes på alle hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland 

 Tilbage til top

Fremgangsmåde

Nedenstående tekst beskriver arbejdsgange og formularer, der anvendes i forbindelse med dødsfald på Rigshospitalet, samt indbragte mors i Traumecentret på Blegdamsvej eller Akutklinikken på Glostrupmatriklen.

Arbejdsgange og formularer er beskrevet så vidt muligt i den rækkefølge de skal udføres:

  1. Ved mors
  2. Istandgørelse og fremvisning af afdøde på stamafdelingen
  3. Anmeldelse til kapel
  4. Ligsyn og elektronisk dødsattest
  5. Fremvisning af afdøde uden for stamafdeling
  6. Værdigenstande og ejendele
  7. Vejledning af pårørende om bisættelse og begravelse
  8. Fjernelse af elektroniske implantater
  9. Organdonation
  10. Obduktion
  11. Transport af mors
  12. Udlevering af afdøde fra kapel
  13. Særlige forhold ved afdødes trosretning
  14. Særlige forhold vedrørende afdøde børn og aborterede fostre
  15. Livstestamente

 

Tilbage til top

 

Ad 1: Ved mors

Når en indlagt patient afgår ved døden, konstateres umiddelbart dødens indtræden. Den person, der konstaterer dødens indtræden, skal journalføre de tidlige dødstegn i SP Mors navigatoren, dvs.:

  • Dødstidspunkt
  • Tidlige dødstegn (ophør af respiration, hjerte- og hjernefunktion),
  • Omstændigheder omkring dødsfaldet, samt
  • Hvorvidt og hvordan pårørende er underrettet

Når andre end lægen konstaterer dødens indtræden:

I særlige situationer, hvor dødens indtræden er åbenbar, eller hvor dødens indtræden vurderes som forventet på baggrund af viden om patientens aktuelle tilstand forud for dødens indtræden, kan en sygeplejerske, en social- og sundhedsassistent eller andet plejepersonale, der har været involveret i behandling og pleje af afdøde, konstatere at patienten er død  

Kontakt og information til afdødes pårørende:

Afdelingens personale sørger for underretning af afdødes nærmeste pårørende. Allerede på dette tidspunkt bør der træffes aftale med pårørende om fremvisning af afdøde. Dette som udgangspunkt i stamafsnittet - eller i særlige tilfælde - og efter aftale - i kapellet.

Videregivelse af oplysninger om afdødes sygdom/ dødsårsag/ dødsmåde til nærmeste pårørende i overensstemmelse med retningslinjer i vejledningen Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke.

  • Såfremt pårørende ikke har været til stede ved dødens indtræden, underrettes de så vidt muligt umiddelbart efter konstatering af dødens indtræden. Hvis der er ingen oplysninger om den afdødes pårørende, kontaktes politiet
  • Såfremt politiet ikke kan finde oplysninger om eventuelle pårørende, rekvirerer stamafdelingen gamle journaler, for at undersøge, om der muligvis er pårørende registreret
  • Hvis der fortsat ingen oplysninger er om afdødes pårørende, noteres dette i patientjournalen. På baggrund af disse oplysninger, kontakter kapellet den afdødes bopælskommune, som har ansvar for at afdøde begraves/bisættes

Kontakt til politi / retslægeligt ligsyn:

Politiet kontaktes, når omstændighederne omkring dødsfaldet giver anledning til det. Afsnit 2.1 i vejledningen Ligsyn og elektronisk dødsattest beskriver kriterier for, hvornår politiet skal kontaktes.

I patientjournalen noteres politiets afgørelse (ønsker/ ønsker ikke retslægeligt ligsyn) samt navnet på den person hos politiet, som lægen har haft kontakt med.

Såfremt politiet beslutter, at der skal foretages retslægeligt ligsyn, skal den vagthavende læge informere pårørende om politiets beslutning, samt meddele at bedemanden rutinemæssigt bistår med planlægning af bisættelse/begravelse via Retsmedicinsk institut på Rigshospitalet, som også står for udarbejdelse af elektronisk dødsattest.

Den afdøde forbliver på afdelingen, indtil politiet har været til stede.

For uddybning se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest

Ved overflytning af mors til Retsmedicinsk institut, må INTET fjernes fra afdøde med mindre andet er aftalt med politiet (fx invasive katetre, tube, dræn, KAD, osteosyntesemateriale, pacemaker, værdigenstande, ejendele osv.).

Såfremt politiet ønsker, at værdigenstande og ejendele ikke følger den afdøde, deponeres disse jf. pkt. 7.

Afdøde gøres i stand i det omfang, der er aftalt med politiet, og lægges på lagen inden afhentning. Dersom stamafdelingen ønsker noget materiel leveret tilbage (fx eksternt osteosyntesemateriale), lægges en seddel ved liget (fx på brystet) med navn og telefonnummer. På Blegdamsvejsmatriklen transporteres den afdøde fra afdelingen til kapellets morsrum. På Glostrup-matriklen forbiliver afdøde på afdelingen og køres direkte til Retsmnedicinsk Institut. Afhentning af den afdøde foranstaltes af politiet.

 

Særlige forhold, når patienter afgår ved døden uden for stamafdelingen:

Bemærk at Rigshospitalet ikke længere har nogen central afdødestue. Dette jf. hospitalsaftale godkendt af direktørkredsen primo 2022 efter positiv indstilling via Rigshospitalets Kliniske kvalitetsråd. 

Patienter, der afgår ved døden på operationslejet:

  • Afdøde transporteres tilbage til stamafdelingen mhp. istandgørelse, afsked med pårørende samt ligsyn, inden portøren kontaktes for transport til kapellet
  • Hvis der er tale om uventet død, skal politiet kontakts med henblik på retslægeligt ligsyn. Afdøde skal i så tilfælde forblive urørt på operationslejet, hvis ikke andet aftales med politiet. Rummet skal overvåges eller aflåses, indtil det frigives 

Patienter på intensiv (ITA: 4131, 4141 og NIA: 6021), som afgår ved døden:

  • Afdøde kan ved pladsmangel, hvis ligsyn ikke er udført og efter de pårørendes afsked, transporteres til Traumecentrets intervalrum i kælderen
  • Personalet på ITA/NIA er ansvarlige for at kontakte Traumecentret med besked om behov for intervalrumsplads samt ansvarlige for at rekvirere portør til transport til både intervalrum og til kapellet efter ligsyn
  • Ligsyn og dødsattest udfærdiges af personale fra/tilknyttet til ITA/NIA
  • Personalet på ITA er ligeledes ansvarlige for, at intervalrum efterlades i samme stand som ved ankomst, når afdøde skal transporteres videre herfra til kapellet   

Indbragte mors til Traumecentret (TC) / patienter, der afgår ved døden i TC:

  • Afdøde håndteres sammen med evt. medfølgende pårørende lokalt i TCs eget fremvisningsrum indtil ligsyn og videre transport til kapel kan foretages
  • Der er udarbejdet en særskilt VIP vedrørende børn og unge, der dør i TC: Når børn og unge dør i traumecentret 

 

Tilbage til top

 

Ad 2: Istandgørelse og fremvisning af afdøde på stamafdelingen 

Ved mors i en afdeling informerer plejepersonalet portørerne, så de kan være forberedt på en forestående transport. Transport af afødede rekvireres via CSL.

Det er personalet i stamafdelingen, der drager omsorg for at istandgøre afdøde. Dette dog kun, hvis der ikke er forlangt retslægeligt ligsyn eller retslig obduktion.

Inden afdøde gøres i stand, kontakter personalet de pårørende for at informere om, at patienten er afgået ved døden.

Der informeres desuden om, hvad der skal foregå i forbindelse med istandgørelse af afdøde. Lige som det afklares, om de pårørende - eller afdøde selv - har givet udtryk for særlige ønsker med hensyn til påklædning, og hvorvidt de pårørende ønsker at deltage ved istandgørelsen. Derudover træffes aftale om muligheden for at tage afsked med den afdøde - herunder aftaler for evt. fremvisning.

 

Til istandgørelsen anvendes:

  • Ark med patientlabels
  • Tåseddel
  • 1 patientskjorte eller privat tøj
  • 2 lagner
  • Vaskeklude
  • 1 flad blå ble
  • Handsker
  • Overtrækskittel/forklæde
  • Kompresser
  • Vattamponer
  • Plaster
  • Saks
  • Kam
  • Engangskapsler
  • Vasketøjspose (Kun Blegdamsvejsmatriklen)
  • Affaldspose

 

Procedure for istandgørelse

Se evt. punkt 13: Særlige forhold ved afdødes trosretning

Formålet med istandgørelsen er, at de pårørendes sidste indtryk af afdøde bliver så fredfyldt som muligt.

  • Afdøde lægges fladt i sengen med udstrakte arme og ben
  • Diverse katetre, dræn og iv- adgange fjernes
  • Dæk indstikssteder med gaze og plaster:
    • Har afdøde CVK rulles slangen sammen, og der sættes plaster over
    • Hvis afdøde har en intravenøs port, fjernes en evt. gripper, og selve porten lades urørt
  • Patienter med pacemaker skal i forbindelse med død altid have fjernet pacemakeren (pga. risiko for eksplosion af litiumbatteri i forbindelse med kremering)
  • Skal afdøde obduceres, fjernes pacemakeren samtidig med obduktion (Se eventuelt punkt 8: Fjernelse af elektroniske implantater)
  • Skal patienten ikke obduceres, udtages pacemakeren af vagthavende læge på stamafdelingen i forbindelse ligsyn
  • Smykker og ur fjernes, medmindre pårørende ønsker, at afdøde skal beholde dem på. I så fald udfyldes skemaet: "Skema til afdøde patinters værdigenstande i kiste"                                                                Skema_til_afdøde_patienters_værdigenstande_i_kiste_version_1_2021.pdf. Skemaet kan udfyldes elektronisk (Skemaet findes også under bilag) 
  • Identitetsarmbånd bibeholdes
  • Afdøde soigneres efter behov, som minimum redes håret og øjne og mund lukkes. Evt. tandprotese isættes. Volder det problemer at lukke øjnene, kan man forsøge at lægge fugtige vattamponer på øjenlågene. Læg eventuelt en hovedpude under afdødes hoved, så er det lettere at holde munden lukket
  • Afdøde iklædes en patientskjorte omvendt på eller iklædes eget tøj efter afdødes/pårørendes ønske
  • Der lægges en ble i afdødes undertøj
  • Sengen redes almindeligt op med et ekstra lagen under. Dette anvendes som løftestykke
  • Der bindes en tåseddel med patientlabel om afdødes højre storetå. Denne bruges til identifikation af afdøde
  • Dynen lægges på patienten som vanligt, evt. blomster anbringes
  • Sengekort med patientnavn fjernes
  • Sengen* påføres i stedet afsnitsnummer, af hensyn til returnering fra kapellet 
  • Der ryddes op på stuen og luftes ud

*Hvis afdøde ligger på en vekseltryksmadras, er det portørens opgave, når afdøde er kørt i kapellet, at aflevere sengen med madrassen sammenrullet og placeret i en taske/pose på sengen.    

Afdøde skal altid efterlades med mulighed for at ringe efter personalet via klokkesystem.

Fremvisning i stamafsnit:

Som udgangspunkt fremvises afdøde i stamafsnittet. Hurtig overflytning til kapellet er dog vigtigt af følgende årsager:

  • Etik og hygiejne
  • Af hensyn til nedkøling af afdøde
  • Obduktion
  • Organdonation
  • Religiøst begrundede ønsker (fx om hurtig begravelse mm.)

Etik i forhold til fremvisning i stamafsnit:

  • Særlig omhyggelighed bør udvises i forhold til lukning af øjne og mund
  • Lagen foldes om den afdøde
  • Dynen lægges over kroppen til og med brystet
  • Det tages hensyn til eventuelle påklædningsønsker fra afdøde / de pårørende 

Tilbage til top

 

Ad 3: Anmeldelse til kapel

Når en patient afgår ved døden, anmeldes dette til kapellet via skemaet: "Anmeldelse til kapel om dødsfald".

Anmeldelse_til_kapel_om_dødsfald_version_2_2021.pdf. Skemaet kan udfyldes elektronisk. (Skemaet findes også under bilag) 

Skemaet mailes efter udfyldelse til:

 

Annoncering efter pårørende:

Såfremt stamafdelingens personale ikke kender afdødes pårørende eller personer/institutioner, der inden patienten er afgået ved døden, har draget omsorg for denne, meddeles dette til kapellet. Kapellet kontakter afdødes hjemkommune, hvis der ikke inden 8 dage efter mors har meldt sig pårørende.

Tilbage til top

 

Ad 4: Ligsyn og elektronisk dødsattest

Følg mors-navigator i SP

I henhold til lovgivningen punkt 7.1 skal ligsyn foretages af læge fra stamafdeling, som efter sit kendskab til afdøde eller til den sygdomstilstand, som måtte være gået forud for døden, har de bedste forudsætninger for at tage stilling til, hvad der er den egentlig dødsårsag. Når ligsyn er afsluttet, skal lægen udstede en elektronisk dødsattest - se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest.

Vær særligt opmærksom på, at lægen skal udskrive side 1 ud af den elektroniske dødsattest - og underskrive den. Den udskrevne kopi skal følge afdøde til kapellet og til udlevering til begravelsesmyndighederne. Hvis pårørende ønsker dødsattest udleveret, tages en kopi, som følger afdøde.

Såfremt der er problemer med elektronisk dødsattest, kan dødsattest nødblanket udfyldes som nødprocedure og følge afdøde. Den elektroniske dødsattest skal efterfølgende udfyldes af lægen.

Hvis der i forbindelse med dødsfaldet har været kontakt til/med politiet. Se vejledningen: Ligsyn og elektronisk dødsattest

Da dødsattesten danner grundlag for det videre forløb (i kapellet, i patologiafdelingen, i afdødes bopælssogn samt i Sundhedsstyrelsen), er det af afgørende betydning, at dødsattesten er udfyldt nøjagtigt og tydeligt og indberettet i SEI.

 

Retslægeligt ligsyn: Se under punkt 1: Kontakt til politi/retslægeligt ligsyn

 

Dødsattester på personer fra Grønland:

Der anvendes en særlig dødsattest til brug i Grønland. Denne hentes via Landslægeembedet via dette link: Dødsattest.

Dødsattesten findes i både en digital skrivbar form eller i en printbar form.

Den originale dødsattest side 1 og 2 skal fortsat sendes til Landslægeembedet i Grønland på følgende adresse:

Landslægeembedet i Grønland

Intaleeqqap Aqq. 2Box 120

3900 Nuuk

En kopi af side 1 afleveres som hidtil til begravelsesmyndigheden.

På landslægeembedets hjemmeside er der også link til ligpas, hvis liget skal transporteres tilbage til Grønland el. andet sted.

Dødsattester på personer fra Færøerne:

Dødsattest udfærdiges og indsendes elektronisk eller i papirform i overensstemmelse med Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning om udfyldelse og indberetning af dødsattester

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Landslægen bestemme, at dødsattest udfærdiges og indsendes i papirform

Alle dødsattester vedrørende personer med bopæl på Færøerne sendes til Landslægen på følgende adresse:

Landssygehuset i Tórshavn

J. C. Sveabosgøta

100 Tórshavn

 

Dødsattester på udenlandske statsborgere:

Elektronisk dødsattest udfyldes på samme måde som for danske statsborgere.

 

Tilbage til top

Ad 5: Fremvisning af afdøde uden for stamafdeling

Som udgangspunkt fremvises afdøde i stamafsnittet. Alternativt kan fremvisning - efter der er foretaget ligsyn og udfærdiget elektronisk dødsattest - ske i kapellet jf. nedenstående retningslinjer.

Bemærk at Rigshospitalet ikke længere har nogen central afdødestue. Dette jf. hospitalsaftale godkendt af direktørkredsen primo 2022 efter positiv indstilling via Rigshospitalets Kliniske kvalitetsråd. 

Fremvisning i kapel:

Når afdøde fremvises i kapellet, drager medarbejderne dér omsorg for fremvisningen. Det vil ikke være muligt at transportere afdøde fra kapellet retur til afdelingen med henblik på fremvisning.

For Glostrup-matriklen:

Kapellet har åbent mandag - fredag kl. 9 - 14. Kapellet kan kontaktes på telefon: ###TELEFON###. For øvrig information, se kapel via link  

Hvis pårørende ønsker fremvisning uden for disse tidspunkter vil de blive henvist til stamafdelingen, som herefter koordinerer dette i samarbejde med portørerne.  

For Blegdamsvej-matriklen:

Kapellet har åbent mandag – fredag kl. 7:30 – 14.

Kapellet kan kontaktes på telefon: ###TELEFON###.

Både personale og pårørende kan kontakte kapellet inden for kapellets åbningstid.

Uden for kapellets åbningstid kan der i særlige tilfælde ske fremvisning i tidsrummet:

  • Mandag – fredag kl. 14.00 - 18.00
  • Lørdag, søndag og helligdage kl. 08.00 - 12.00
  • Fremvisning i ovennævnte tidspunkter aftales ved telefonisk kontakt til RH-omstilling på lokal 99. Omstillingen vil herefter sørge for kontakt til kapellets medarbejdere. Både personale og pårørende kan tage kontakt til RH-omstillingen
  • Fremvisning udenfor disse tidspunkter kan i særlige tilfælde ske efter aftale med de kliniske portører. Der forudsættes i disse tilfælde deltagelse og følge af personale fra stamafdelingen 

Ved henvendelse fra politiet angående identifikation eller fotos af afdøde fx med henblik på afslutning af sagen i politiets regi, kan dette ske i kapellet. Andre ønsker fra politiet fx medikolegalt ligsyn vil skulle foregå i retsmedicinsk regi. (Se mere under Fremvisning på Retsmedicinsk institut).

 

Etik i forhold til fremvisning i kapel:

Det er væsentligt, at den afdøde ser præsentabel ud.

  • Den afdøde patient identificeres af medarbejderen fra kapellet eller af portøren via tåseddel og jf. gældende retningslinje: Identifikation af patienter
  • Afdøde transporteres ud af kølerum til fremvisningsrummet i kapellet
  • Afdøde lægges pænt på lejet
  • Afdøde lejres så det er muligt for de pårørende at holde i hånden

Fremvisning på Retsmedicinsk Institut:

Der gør sig særlige forhold gældende, når en afdød er overgået til retsmedicinsk regi. Fremvisning af afdøde i retsmedicinsk regi kan foregå i følgende situationer:

  • Fremvisning til pårørende
  • Fremvisning i relation til politiets arbejde og efterforskning
    • Hvis politiet vil se afdøde i retsmedicinsk regi, og det ikke kan vente til næste hverdags morgen kl. 7, hvor der er mødt personale ind i kapellet og Retsmedicinsk Institut, er det politiet der bestemmer (det er kun politiet, som kan bede om overførsel til Retsmedicinsk Institut) Portørerne skal i så tilfælde og uden for kapelvagtmesterens vagt være behjælpelig med at lukke politiet ind
    • Fremvisning for politiet skal ske med deltagelse af en sygeplejerske fra stamafsnittet. Sygeplejerske og portør skal i fællesskab identificere den afdøde
    • Ved travlhed / akutte opgaver må der laves konkret aftale med politiet angående forventet tidspunkt for fremvisning, hvor såvel sygeplejerske som portør kan frigøres uden at det påvirker akutte opgaver fx OP, helikopter eller traume/akutkald eller øvrige patientrelaterede pleje- og behandlingsopgaver
    • Hvis der er tale om medikolegalt ligsyn, skal der laves en aftale med en tekniker / lab.betjent fra Retsmedicinsk Institut, som skal være til stede

Så længe afdøde er i kapellet, hører afdøde under Rigshospitalets ansvarsområde. Retsmedicinsk Institut har ikke adgang til Rigshospitalets kapel.

Når afdøde er overgået til retsmedicinsk regi, tilhører ansvaret for afdøde Retsmedicinsk Institut.

Hvis der er tale om fremvisning af afdød i retsmedicinsk regi, skal pårørende kontakte teknikerne fra Retsmedicinsk institut på telefon 3532-6180.

Tilbage til top

 

Ad 6: Værdigenstande og ejendele

 

Afdødes ejendele:

  • Med ejendele forstås eksempelvis tøj, sko, briller, tasker

Afdødes værdigenstande:

Genstande der anses at have værdi i Skifteretten. Eksempler på værdigenstande kan være:

  • Kontanter
  • Kort til bank/pengeinstitut (Kredit/debetkort)
  • Id kort, samt personlige kort (f.eks. rejsekort mv.)
  • Smykker, ure
  • Nøgler
  • IT-udstyr (musikafspiller, PC, tablet mv.)
  • Mobiltelefon

Der er særskilt VIP for håndtering af værdigenstande og personlige ejendele, gældende for begge RH-matrikler: Værdigenstande MORS, håndtering af

Hvis personalet er involveret i udlevering af værdigenstande og/eller ejendele til skifteretten udfyldes og signeres skemaet: "Til skifteretten". Bemærk der er et skema for hhv. Blegdamsvej- og Glostrupmatriklen

2023_Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_BLEG.docx

2022 - Til Skifteretten_udfyldes af klinikken_GLO.docx

 

Hjælpemidler:

  • Medbragte hjælpemidler udleveres til de pårørende, som efterfølgende selv håndterer returnering af disse til rette sted

 

Ad 7: Vejledning af pårørende om bisættelse og begravelse

Hvis de pårørende rejser spørgsmålet om bisættelse/begravelse, kan afdelingens personale henvise til kapellet. Alternativt kan de pårørende rette henvendelse til en bedemand. Der må ikke henvises til konkrete, navngivne bedemandsfirmaer – der kan evt. henvises til pjece fra kapellet.

Pjece fra kapellet: Ved dødsfald 

###FOLDER###

Tilbage til top

 

Ad 8: Fjernelse af elektroniske implantater

Det er lægens ansvar at dokumentere på dødsattestens side 1a, om afdøde har elektroniske implantater samt i positivt fald at notere i patientjournalen, hvilket implantat der er tale om, og hvorvidt det er fjernet eller ej.

 

ICD / Pacemaker:

Såfremt pacemaker / ICD ikke er fjernet i stamafsnittet, fjernes den af kapellets personale.

For Blegdamsvej:

  • Pacemaker / ICD sendes efterfølgende til pacemakerambulatoriet på RH, afsnit 2012 (tlf: ###TELEFON###). Hjertemedicinsk forvagt kan evt. kontaktes på 5-1697 ved spørgsmål om dette

For Glostrup:

  • ICD sendes efterfølgende til pacemakerambulatoriet på Gentofte Hospital

Andre elektroniske implantater

Andre elektroniske implantater såsom pumper og forlængersøm, skal fjernes på korrekt vis inden afdøde flyttes til kapellet:

  • Baklofenpumper fjernes i neurokirurgisk regi (Afventer bekræftelse fra neurokirurgien, Ziebell)
  • Forlængersøm fjernes af stamafdelingen eller af kapellets personale 

Ad 9: Organdonation

Organdonation udføres i overensstemmelse med den regionale vejledning: Organdonation - samtykke til og link til national vejledning, som beskriver arbejdsgangen vedrørende samtykke til organdonation samt relevante bilag til notering. I patientjournalen føres nøjagtige optegnelser over hvem der har givet samtykke til organgivning og i hvilken form.

 

Særligt ift. hornhindedonation:

For at hornhinderne kan bruges, er der visse kriterier, som skal opfyldes:

  • Det præcise dødstidspunkt noteres i journal og på dødsattest
  • Ligsyn skal udføres så hurtigt som muligt
  • Afdøde skal være på køl inden 12 timer og køletidspunktet skal noteres på tavle i Mourge-rummet

Er ovenstående ikke opfyldt, kan hornhinderne ikke bruges

 

Særligt ift. afdøde, der har testamenteret sit legeme til Anatomisk Institut:

Hvis afdøde har testamenteret sit legeme til Anatomisk Institut, rettes henvendelse på telefon ###TELEFON###-###TELEFON###. http://icmm.ku.dk/donation/

Patientens CPR-nr. samt navn og adresse på de pårørende oplyses til instituttet, som herefter kontakter og varetager det videre forløb i samarbejde med Kapellet. 

Pårørende skal sørge for transporten til instituttet, typisk i samarbejde med bedemand.

Tilbage til top

 

Ad 10: Obduktion

Begæring om obduktion udfyldes via Mors-navigator i SP. Begæring printes ud og følger mors/afdøde sammen med dødsattestens side 1. Herefter vil kapellets personale kontakte kapelmester på patologisk afdeling mhp. den videre arbejdsgang.

Definition, begæring af og opgaver i relation til obduktion - herunder samtykke - er desuden beskrevet i RH VIP: Obduktion på Rigshospitalet

Bemærk der er særlige retningslinjer ift. børn under 18 år.

Se også dokumentet på retsinfo: "Vejledning om samtykke til lægevidenskabelige obduktioner m.v. (hospitalsobduktioner)".

 

Tilbage til top

Ad 11: Transport af mors

Som udgangspunkt forlader afdøde ikke stamafsnittet, før der er foretaget ligsyn og fremvisning til pårørende.

 

Transport til kapellet:

Når afdøde skal transporteres til kapellet foregår det via portørerne, som bestilles via det elektroniske CSL-System.

Transport forudsætter, at elektronisk dødsattest er udfyldt i SEI og printet. Dødsattesten følger altid afdøde.

Hurtig overflytning til kapellet er vigtig af hensyn til dels de pårørende, nedkøling af afdøde, evt. hornhindedonation mv, obduktion, eller religiøst begrundede ønsker om hurtig begravelse.

Ved retsmedicinsk obduktion skal print af journal fra SP medfølge afdøde, da personalet på Retsmedicinsk Institut ikke har adgang til SP.

Transport af afdøde sker ved hjælp af de kliniske portører og bestilles via CSL. Alle portørområderne har nøglekort til kølerum i kapellet; og alle portører kan til enhver tid transportere afdøde til kapellet – På ydertidspunkter/i ydertimer hjælper portørerne hinanden, hvis der er travlhed el. andre akutte opgaver, som også skal håndteres. Der kan dog være lidt ventetid på portørerne i ydertidspunkterne, hvis de er optaget af andre akutte opgaver.

Ved overdragelse af mors fra stamafsnit til portøren foretages identifikation ved hjælp af tåseddel og jf. vejledning: Identifikation af patienter.

Under enhver transport udvises takt og tone, så værdighed og respekt for afdøde bibeholdes. Se nedenstående:

  • Mors overdækkes altid med både dyne og lagen. Dynen går til ansigtet og lagnet dækker hele kroppen inkl. tåseddel (brug evt. to lagner)
  • Mors transporteres altid i en til dette formål reserveret elevator
  • Mors efterlades aldrig uovervåget på offentligt tilgængeligt sted.

Ledsagelse af pårørende under transport til kapel:

Pårørende tager som udgangspunkt afsked med afdøde på dennes sengestue i stamafdelingen. I særlige tilfælde (fx hos børn) kan nogle få pårørende (fx. forældre) ledsage afdøde til kapellet. Dette dog kun efter aftale og efter nøje overvejelse ift. etik og transportrute gennem kælder, hvor der vil være begrænsede muligheder for at kunne undgå støj, ændre logistik og transport af varer/affald/(u-)rent linned mv. Derudover forudsætter transport med ledsagelse af pårørende følgeskab af plejepersonale fra stamafdelingen/stamafsnittet, som er ansvarlig for at tage sig af de pårørende undervejs.

Når afdøde er overgået til kapellet, har kapellet ansvaret for afdøde.

 

Transport af mors til udlandet, herunder udstedelse af ligpas

Hvis afdøde skal transporteres til andet land, kræves som udgangspunkt et ligpas. 

Ligpas kræves også ved transport til Grønland.

Ligpasset udstedes af embedslægen, men dette forudsætter, at der foreligger en underskrevet udskrift af elektronisk dødsattest, hvorpå der side 2 under ”supplerende oplysninger" skal stå: 

  • Om afdøde led af smittefarlig sygdom
  • Lægens stempel, dato og underskrift.

Dødsattesten skal indberettes i SEI, ellers kan der ikke søges ligpas

Skal afdøde balsameres aftales det mellem de pårørende og bedemanden.

Som udgangspunkt skal alle ikke kremerede afdøde, der skal transporteres ud af landet efter lovgivningen balsameres samt transporteres i en zinkkiste. Dog gælder særlige regler ift. Finland, Island, Norge og Sverige, hvor balsamering ikke er nødvendig, med mindre det kræves af den som transporterer afdøde.

Læs mere om regler og udstedelse af ligpas på Styrelsen for patientsikkerheds hjemmeside,  hvor der også findes diverse blanketter og attester til udfyldelse ift. ansøgning og udstedelse 

Transport foretaget af pårørende

Hvis der ikke er forlangt retslægeligt ligsyn eller retslig obduktion, er det fuldt lovligt for pårørende selv at transportere afdøde mellem hospitalet/kapellet og hjemmet. Der skal i så tilfælde altid udvises pli og sømmelighed ifm. transporten. Dødsattesten følger også her den afdøde.

 

Ad 12: Udlevering af afdøde fra kapel:

Når afdøde er modtaget i kapellet, efter evt. obduktion, har kapellet den videre kontakt med pårørende, bedemænd, m.fl. for eventuel fremvisning, udlevering af afdøde og afdødes ejendele, samt eventuel afholdelse af højtideligheder. Udlevering af afdøde sker kun fra hospitalets kapel.

Tilbage til top

Ad 13: Særlige forhold ved afdødes trosretning:

Medlemmer af andre trossamfund end den danske folkekirke har i nogle tilfælde egne skikke og regler.

Jøder:

  • Det er vigtigt, at begravelsen finder sted så hurtigt som muligt (helst inden for et døgn efter at døden er indtrådt)
  • Jøder foretager selv en afvaskning af afdøde. Den rituelle afvaskning foregår sædvanligvis i lokaler tilhørende Det Mosaiske Trossamfund

Muslimer:

  • Det er vigtigt, at begravelsen finder sted hurtigst muligt
  • Muslimer foretager også selv rituelle afvaskninger. Sædvanligvis foregår dette i Det Islamiske Trossamfunds lokaler / deres egen moske

Der kan ikke ske rituelle afvaskninger i kapellet

I forhold til afdøde, der tilhører et andet trossamfund, gælder det ligeledes, at krav om retslægelig obduktion går forud for ønsket om en hurtig udlevering af afdøde.

Der henvises i øvrigt til Religionsvejviseren på Rigshospitalets intranet. Herudover kan hospitalets tilknyttede præster på begge matrikler eller Etnisk Ressourceteam på Blegdamsvej, som kan kontaktes for yderligere informationer.

Tilbage til top

 

Ad 14: Særlige forhold vedrørende afdøde børn og aborterede fostre:

Der gælder som udgangspunkt samme ”regler” for fremvisning og transport af børn og unge under 18 år, som for voksne. 

Hvis et barn bliver født levende, uanset gestationsalder, og senere dør, skal der udfærdiges dødsattest.

Hvis et barn bliver født før 22. graviditetsuge, og er dødt ved fødslen, betragtes det som et aborteret foster.

Hvis et barn bliver født efter 22. graviditetsuge, og er dødt ved fødslen, skal der udfærdiges dødsattest.

Ved aborterede fostre sker følgende:

Forældrene underskriver Aftale i forbindelse med aborteret foster 2019 10 30.pdf og udfylder Nedgravningsattest hhv. begravelse og kremering. Nedgravningsattest med samtykke til begravelse.pdf Nedgravningsattest med samtykke til kremering. 2020 11.pdf

(Dokumenterne findes også oversat til engelsk - se under bilag)

Forældrene vælger mellem fire muligheder:

  1. Kremering og nedgravning af urnen i Bispebjerg Kirkegårds urnegrav for aborterede fostre håndteres af Rigshospitalet
  2. Begravelse håndteres af moder/forældre
  3. Kremering og nedgravning af urnen håndteres af moder/forældre
  4. Bortskaffelse af det aborterede foster foretages af Rigshospitalet

 

Ved dødfødte børn sker følgende:

For uddybende oplysninger, se vejledning: Intrauterin fosterdød - Foetus mortuus 

 

For dødfødte børn, nyfødte børn som dør og afdøde fostre, er udarbejdet særlige lokale VIP´er:

Senabort (Spontan eller missed abortion) i uge 14+0-22+0 

Intrauterin fosterdød - Foetus mortuus 

Levendefødte børn, som dør kort efter fødslen (uanset GA) 

Ad 15: Livstestamente

Lovgivningen gør det muligt at skrive et livstestamente, hvori afdøde kan have angivet særlige ønsker blandt andet ift. organdonation. Livstestamente kan fremsøges via SP.

Se i øvrigt på Sundhed.dk vedrørende: Livstestamente 

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er Center- og Afdelingsledelsernes ansvar at sikre implementering af denne vejledning.

Ledelserne har ansvar for at udarbejde lokale tilføjelser, hvor dette måtte være relevant.

Medarbejderne har ansvar for at efterleve vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Pjecer / udgivelser:

Lovgivning, retningslinjer og bekendtgørelser:

Interne / regionale VIP´er:

Øvrige relevante links:

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag