Formål
At have standardiseret indhold i journaler ved logopædiske undersøgelser.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Audiologopæder ved journalskrivning af logopædisk undersøgelse af børn med læbeganespalte.
Tilbage til top
Definitioner
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Disposition til taleundersøgelse > 3år:
- Digital lydoptagelse
- Barnets alder (år og mdr.)
- Diagnose (herunder evt. andre misdannelser)
- Operationer
- Ledsagere
- Pasning/skole (navn og klassetrin)
- Trivsel (herunder hørelse mv.)
- Regurgitation
- Taleundervisning (beskrivelse af tilbud)
- Forældres/egen opfattelse af talen
Taleundersøgelse:
- Motivation (fra 8 år kun hvis relevant)
- Sproglig udvikling (fra 8 år kun hvis relevant)
- Taleklang (herunder Gutzmann)
- Artikulation/fonologi
- Forståelighed
- Stemme
- Andet (fx tandstatus, mundmotorik mv.)
- Nasometermåling
- Konklusion (resumé + stillingtagen til taleundervisning)
- HUSK! at notere at forældrene er indforståede med foranstaltningen
- Taleundervisning (evt. uddybning af den anbefalede taleundervisning)
- Foranstaltning
Taleundersøgelse < 3år:
- Ingen lydoptagelse / digital lydoptagelse
- Alder
- Søskende
- Diagnose (herunder evt. andre misdannelser)
- Operationer
- Ledsagere
- Pasning
- Trivsel (herunder ører/hørelse og spisning)
- Regurgitation
- Motorisk udvikling
- Sprog/udtale ifølge forældre (herunder REEL-test)
Iagttagelser ved vejledningen:
- Adfærd (humør, leg)
- Sproglig vurdering (skønsmæssigt REEL-test/EVA-test + evt. scoring af CDI-skema)
- Taleklang
- Konsonantlyde/pludrelyde
- Andet (fx savlen, prosodi, stemme mv.)
- Indhold i vejledning: (fx svingende hørelse, kommunikationsmåder, sproglig stimulation, lydlege mv.)
- Konklusion (resumé + stillingtagen til taleundervisning)
- HUSK! at notere at forældrene er indforståede med foranstaltningen.
- Taleundervisning (evt. uddybning af den anbefalede taleundervisning)
- Udleveret materiale
- Foranstaltning
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top