5 års undersøgelse Specialtandklinikken

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At give orverordnet indblik i det fremtidige forløb ved specialtandklinikken for det enkelte barn og familie til barn med læbe-ganespalte. at give mulighed for tidlig intervention, når der er behov for dette. 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Børn født med læbe- gumme- og/eller ganespalte.

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Hoveddiagnose: Registrered i SP.

Ekstraoralt: Læbe/næse - beskrivelse af form/udseende inkl. arvæv.

 

Intraoralt:

Tandsystem:

Der skal optages foto af ansigt og dentition og evt. OP. Se særskilt skema (Materialer)

 

Eksempel:

 

Hoveddiagnose:                   Læbespalte ve.si. inkomplet

Ekstraoralt:                         Pæne symmetriske forhold, dog ses lille optrækning ved labii sup. sin. Arvæv kun en                                              stregtegning.

Intraoralt                            Der ses en svag indtrækning ved processus alveolaris facialt regio 2+

                                         Ganen er høj, symmetrisk og uden tegn på spalte.

Tandsystem:                       DS2M0;

Okklusion:                          6+/6-:N, +6/-6: N, HOB:1mm, VOB: 1mm                                   

                                         Krydsbid 05+/05-

 

Pladsforhold:                      Trangstilling OK.

Funktion:                            Lille låsning og føring i front samt 05+/05-.

 

 

Der optages klinisk foto af ansigt og dentition

OP-rtg. viser alt anlagt; der ses ingen patologi i øvrigt.

Forældre informeres om det mere generelle behandlingsforløb. Indkaldes til 8 års unddersøgelse m.h.p. en ny vurdering.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Det er behandlingsansvarlige tandlæges ansvar at beskrive røntgen. Det er behandlende klinikassistent/tandplejers ansvar, der optager materiale.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top