Patientinformation og undervisning - generelle principper

 

Formål

Information, vejledning og patient-undervisning har en central betydning for kræftpatienters og pårørendes oplevelse af tryghed og handlekraft før, under og efter behandling. 

Patienter har ifølge Sundhedsloven, samt regionale og lokale vejledninger, ret til information om deres helbredssituation og behandlingsmuligheder; og relevante fagpersoner har pligt til at give denne information og vejledning på en empatisk måde og med lydhørhed for patienters og pårørendes egen opfattelse og forståelse af situationen.

Informationskravet omfatter alle relevante oplysninger om:

Målet med sundhedspædagogisk arbejde, herunder patientuddannelse og patientundervisning (§5, Sundhedsloven), er, at patienter og pårørende tilføres en viden og indsigt, der gør dem i stand til at deltage aktivt i deres sygdomsforløb, som gør dem beslutningsdygtige ift. valg om mulige pleje- og behandlingstilbud, og i stand til at håndtere forandringer i hverdagen. Hvis dette skal lykkes må opgaven planlægges nøje, og en række didaktiske overvejelser må medtænkes, uanset om der er tale om simple informationer f.eks om en undersøgelse, eller om mere omfattende vejlednings- og undervisningsopgaver.

Formålet med denne vejledning er at sikre høj kvalitet i informations- og patientundervisningsopgaver, og at give fagpersoner i Afdeling for Kræftbehandling indsigt i:

 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle sundhedsprofessionelle i Afdeling for Kræftbehandling, som informerer, vejleder, rådgiver og/eller underviser patienter og pårørende.

 

Tilbage til top


Definitioner

Sundhedspædagogiske indsatser: Fællesbetegnelse for information, vejledning, rådgivning, instruktion og patientundervisning.  

Information: Envejs-kommunikation om facts (ekspertstyret), f.eks. hvornår en undersøgelse udføres, hvilke behandlingsmuligheder, der foreligger, hvilken sygeplejerske, der er plejeansvarlig.

Vejledning: Med vejledning hjælpes nogen som er mindre vidende eller erfaren end én selv til at klare forskellige opgaver. Vejledning er personorienteret og tager udgangspunkt i den viden og de færdigheder, som den pågældende person allerede har. Et eksempel kan være forberedelse til en bestemt undersøgelse, eller behandling, og hvad patienten selv kan/skal gøre for at minimere evt. ubehag, eller hvordan medicin skal indtages.

Rådgivning: Med rådgivning tilbydes patienten konkrete forslag til, hvad han bør gøre i en bestemt situation. Rådgivning er ekspertstyret, og handler altså om, at en mervidende person tilbyder en mindre vidende person sine ideer om, hvad der kan gøres i en konkret situation.

Instruktion: Instruktion retter sig primært mod opgaver af instrumentel karakter, som patienten selv skal varetage. Der kan være tale om seponering af en grippernål, forbindsskiftning, kontrol af en ernæringssondes beliggenhed etc.

Patientundervisning: Patientundervisning er undervisning af personer med en diagnosticeret sygdom. Formålet med undervisningen er at give patienten viden om sygdommen, praktiske færdigheder, kropslige færdigheder, evne til at sætte mål samt emotionel og social støtte. Patientundervisning inddrager også patientens psykosociale kontekst og ressourcer. Undervisning er målrettet, planlagt, sagsorienteret og gennemført med udgangspunkt i patientens situation.

Patientundervisning kan etableres over et længere forløb i forskellige moduler og benævnes i disse situationer "Patientuddannelse". Med patientuddannelse er formålet typisk at give patienter og pårørende handlestrategier til et forandret liv med kronisk sygdom, f.eks. KOL, diabetes, gigt og kræft. Patientuddannelse gennemføres oftest i kommunalt regi.

Didaktiske overvejelser: Faktorer, rammer og vilkår af betydning for udbyttet af information og undervisning.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Ved information og undervisning af patienter og pårørende står fagpersoner ofte overfor modsatrettede krav, der kan opleves vanskelige at honorere indenfor de givne rammer.

For det første skal man af lovgivnings- og patientsikkerhedsmæssige begrundelser sikre, at pa­ti­enter og pårørende gives et minimum af information.

For det andet skal man lade patien­ter og pårørende komme til orde med de problemer, tanker og spørgsmål, de oplever som mest pågå­ende i den konkrete situation.

For det tredje skal man hele tiden foretage en afvej­ning af, hvilke informationer patienten kan kapere i situationen, for derved at undgå at give en information, der virker for overvældende for patienten i den konkrete situation.

Alt dette kræver målrettethed fra samtalens start, det kræver nærvær og en konstant opmærksomhed overfor de signaler, patienten sender, samt en skarphed og forståelse for, hvad patienten som minimum skal vide, for at kunne klare sig videre i forløbet og i hverdagen. 

Patienten bør ses som eksperten i forhold til eget hverdagsliv, og fagpersonen som eksperten på selve sygdom, symptomer og behandling. Det er med en sådan ligeværdighed i forhold til disse to ekspertpositioner, at informationer/sam­tal­er gennemføres.

Patientinformation og undervisning kan gennemføres indidviduelt eller i grupper. Fordele og ulemper ved de to forskellige tilgange bør overvejes nøje.

Ved gruppebaseret undervisning skal der altid foreligge en tydelig beskrivelse og plan for arbejdet, herunder hvordan der foretages evaluering. I en selvstændig vejledning vedrørende gruppebaseret undervisning beskrives generelle principper for etablering og gennemførelse af gruppebaserede undervisningstilbud Patientundervisning - gruppebaseret undervisning af kræftpatienter

 

Generelle råd om information

 

Spørgsmål og overvejelser

De overordnede principper for information og kommunikation med patienter og pårørende er beskrevet i 'Bruger-, patient-, og pårørendepolitik', region Hovedstaden . Nedenstående spørgsmål og didaktiske overvejelser bør altid indgå i planlægning af informations-, vejlednings- og patientundervisningsopgaver:

Hvad skal der informeres/undervises om?

Hvad er formålet med informationen/undervisning

Hvem skal modtage informationen/undervisning?

Hvordan skal informationen/undervisning gives/planlægges?

Hvor og hvornår skal informationen/undervisning gives/planlægges?

 

Skriftlige patientinformationer og anden understøttelse af den mundtlige information

Skriftlige patientinformationer kan være en god understøttelse af den mundtlige information. For udarbejdelse af pjecer jf. bilag 1.

HUSK at billeder, illustrationer, hjemmesider, film, demonstrationsdukker etc. kan være nyttige at anvende som supplement og understøttelse af den mundtlige information.

 

Etablering og gennemførelse af gruppebaseret undervisning

Se VIP VIP Patientundervisning - gruppebaseret undervisning af kræftpatienter

 

Patientundervisning i kommunalt regi

Af www.sundhed.dk/soft fremgår alle aktuelle kommunale og regionale sundheds- og forebyggelsestilbud, herunder patientundervisning. Tilbuddene kan være grupperet under sygdomskategori som f.eks. kræft, men det kan også være under indholdet f.eks. kost, rygning, inkontinens, seksuel sundhed, eller pædagogisk metode, f.eks. patientskole, rådgivning og støtte. Søg derfor bredt, og se hvilke tilbud kommunen har. I nogle kommuner findes også individuelt baserede tilbud.

Patientskoler ”Lær at tackle” kurser er baseret på Standford-metoden, hvor patienter underviser andre patienter. Kurser af relevans for kræftpatienter kan være: Lær at tackle kronisk sygdom, Lær at tackle kroniske smerter, Lær at tackle job og sygdom, Lær at tackle hverdagen som pårørende og Lær at tackle angst og depression.

 

Patientundervisning i Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse har udviklet kursuskonceptet: ”Dit liv”, som har fokus på problemstillinger, kræftpatienter selv kan arbejde med, herunder: At sove godt, at tænke godt, at spise godt og at bevæge sig godt. Læs mere på www.cancer.dk/ditliv. På sigt vil kurset blive tilbudt i alle rådgivnings­enheder og tilbydes nu følgende steder: Herning Kræftrådgivning, Lyngby Kræftrådgivning, Næstved Kræftrådgivning, Odense Kræftrådgivning, Roskilde Kræftrådgivning, Vejle Kræftråd­givning, Aalborg Kræftrådgivning og Aarhus Kræftrådgivning. Kursusforløbet består af 4-6 kursusdage.

Desuden tilbydes sygdomsspecifik patientundervisning i flere rådgivningsenheder i samarbejde med kommunerne fx Center for Kræft og Sundhed, Kbh. Kommune, http://www.kraeftcenter-kbh.dk/aktiviteter/undervisning/patientundervisning

 


Ansvar og organisering

Teamledelsen er ansvarlig for implementering af vejledningen, og for sikring af, at personalet har de fornødne sundhedspædago-giske kompetencer.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Kræftens Bekæmpelse: "Kræftramtes behov og oplevelser gennem behandling og i efterforløbet" Barometerundersøgelse 2013.

Egelind Susanne: "Patientundervisning”; I Læring i sundhedsvæsenet red.af Lise Hounsgaard og John Juul Eriksen, Munksgaards Bogklubber,

Mach-Sagal R & Gabrielsen T: Sundhedspædagogik for praktikere. Munksgaard 2009, 3.udgave

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder, henholdsvis DDKM og JCI

 DDKM: 2.1.2, 2.2.1, 2.2.2

Tilbage til top


Bilag

Bilag: Udgivet af redaktionsgruppen Afdeling for Kræftbehandling, juli 2012

Pjecer og patientinformation_vejledning og retningslinier_juli 2012.pdf

 

Tilbage til top