ACC, AMB, SCAN - Medicin og sterile sygeplejeartikler, opbevaring i klinik 3981/3991

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Klinisk personale i Afdeling for Kræftbehandling, Afsnit for stråleterapi.

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Medicinrum findes i UK 211 (3981) / K 234 (3991):

indeholdende: 

· Aflåst medicinskab med aflåst morfikaskab.

· Aflåst køleskab - findes i K234 (3991).

· Aflåst højskab til akutkasse, samt lagermedicin.

· Skabe til cremer, infusionsvæsker, sprit etc.

· Opsamlingskassetter til særydelsesmedicin, samt meddelelser til farmaceut og medicinansvarlig.

· Computer til medicinregistrering.

 

Medicinbestilling:

Apotekets TOP-OP personale indsamler hver onsdag beskeder fra den medicinansvarlige, samt registrerer hvor meget anden medicin der skal bestilles. Medicinen bliver derefter leveret i plomberet plastikkasse, og farmaceut sørger for at medicinen bliver stillet på plads.

Apotekets TOP-OP personale fører kontrolskema hver måned vedrørende udløbsdato for medicin. Hver ½ år gennemgås al medicin, og præparater der udløber inden for et ½ år, påklistres rød mærkat.

Rengøring: Rummet rengøres dagligt af rengøringspersonale.

Medicinskab: Bliver rengjort den 1. uge i hver måned af den medicinansvarlige.

Køleskab: Bliver rengjort den 1. uge i hver måned af den medicinansvarlige. Kondensvand bliver tappet hver 3. måned. Temperaturkontrol af rum køleskab bliver foretaget dagligt af senvagter og weekendansvarlig. Logbog sidder på dør til medicinrum.

Ved medicinskabet forefindes desuden instruksmateriale vedrørende afdelingens overordnede retningslinier vedrørende bestilling og opbevaring af medicin.

  

Medicinopbevaring uden for medicinrum UK 211 (3981) / K 234 (3991).

For at lette arbejdsgangen for sygeplejepersonalet, er det vedtaget at medicin kan opbevares uden for medicinrum.

 3991:

- I dagtiden i aflåst medicinvogn i klinik 3991. Uden for ambulatoriets åbningstid opbevares medicinvognen i aflåst medicinrum.

Ambulatoriesygeplejerske sørger hver måned for rengøring og kontrol af medicin. Dato for kontrol dokumenteres med signatur på skema som forefindes i vognen. Udløbsdato på medicin kontrolleres altid før udlevering til patienter.

 

 Anafylaksi-kasser (Blå):

- Anafylaksi-kasser er placeret i medicinrum UK 211, ved apparat 14 og i medicinrum K 234 ved 3991.

Udløbskontrol for medicin føres hver sjette måned af apotekets TOP-UP personale og dokumenteres i mappe i medicinsummet UK 211 / K 234

Udløbskontrol af sterile sygeplejeartikler føres hver sjette måned af den medicinansvarlige sygeplejerske i 3991 og noteres på kassen.

- Ved anbrud fyldes kassen op med sygeplejeartikler af sygeplejersken. Anvendt medicin bestilles via apotekets TOP-UP personale 5-9634

 

Anafylaksi-tasker (Rød):

- Der er placeret én anafylaksi-taske ved Scanner 1 UK 435 (på akutvognen), samt to på de to medicinvogne i ambulatoriet.

Udløbskontrol føres hver sjette måned af apotekets TOP-UP personale og dokumenteres i mappe i medicinsummet UK 211 / K 234.

- Ved anbrud fyldes kassen op med sygeplejeartikler af sygeplejersken. Anvendt medicin bestilles via apotekets TOP-UP personale 5-9634

  

Sterilvarer findes i fælles depot UK 705:

 Bestilling:

Sterilvarer bestilles fortrinsvis af RH´s centrale sterildepot-personale som en gang ugentligt gennemgår sterildepotet (UK 705), for mangler i standard-sortimentet.

Enkelte sterilvarer bestilles ad hoc via ERS af sygehj.- / sosu.gruppen.

Alle varer i 3981 og 3991 leveres til sterildepotet UK 705.

 Rengøring: Rummet rengøres dagligt af rengøringspersonale.

 

Udløbskontrol: Føres hver sjette måned af den områdeansvarlige sosu.assistent og dokumenteres på skema ophængt i rummet.

Hver ½ år gennemgås alle sterilvarer, og varer der udløber inden for et ½ år, påklistres rød mærkat.  

Opbevaring af sterilvarer udenfor sterildepot:

 3981:

Acceleratorerne:

- I højskabe i behandlingsrummene.

Skabene rengøres årligt i forbindelse med hovedrengøringen. Sygeplejepersonalet er ansvarligt for opfyldning, samt kontrol af udløbsdato på sterilvarerne. Dato for kontrol dokumenteres månedligt med signatur på skema som forefindes i medicinvognen.

 

Planlægningen:

- I vogne i de 2 CT-scannerrum, i betjeningsrummet ved MR-scanneren og på dropvognen i mellemgangen ved PET 4.

Vognene og dropvognen rengøres årligt i forbindelse med hovedrengøringen. Scannerpersonalet er ansvarligt for opfyldning, samt kontrol af udløbsdato på sterilvarerne. Dato for kontrol dokumenteres månedligt med signatur på skema som forefindes i vognene.

 

Sengeventeplads:

- I skab ophængt på væg samt på hylde over senge med ilt og sug.

Skab og hylde rengøres årligt i forbindelse med hovedrengøringen

Sygehj.- / sosu.gruppen er ansvarlig for opfyldning samt kontrol af udløbsdato på sterilvarerne.

Dato for tjek af ilt og sug dokumenteres en gang ugentligt med signatur på skema som forefindes i ”Anne-gården”.

 

3991:

- I højskabe i medicinrummet, i behandlingsrummene, på lægestuerne samt i 2 dropvogne.

Skabene og dropvognene rengøres årligt i forbindelse med hovedrengøringen. Sygeplejepersonalet er ansvarligt for opfyldning, samt kontrol af udløbsdato på sterilvarerne. Dato for kontrol dokumenteres månedligt med signatur på skema som forefindes i medicinvognen og i medicinrummet.

 

Sekretær i 3991 bestiller drop sæt til ambulatoriet via ERS. Drop sæt leveres direkte til 3991.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Medicingruppen er ansvarlig for revidering og implementering af denne instruks. 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM - 2 > 2.9.5 > Opbevaring af lægemidler (4/7)

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top