Formålet med denne instruks er at sikre ensartede, sammenhængende og korrekte arbejdsgange relateret til medicinering af børn indlagt på Neonatalklinikken. Instruksen henvender sig til læger, sygeplejersker og sekretærer.
Overordnet følges Region Hovedstadens 7 regionale vejledninger på medicineringsområdet, som tillige kan findes i VIP.
Sundhedsplatformen:Elektronisk patientjournal med integreret patient medicinering. Anvendes på Region Hovedstadens hospitaler og er under udbredelse til alle Region Sjællands hospitaler.
Al medicin til Neonatalklinikkens patienter ordineres, dispenseres og administreres i Sundhedsplatformen
Adgangskode er personlig og tildeles ved ansættelsen med ordinations-, administrations- og læserettigheder i henhold til profession.
Brugervejledning til Sundhedsplatformen findes på Intranettet under ”Sundheds-IT”.
Sundhedsplatformen kan tilgås fra alle klinikkens computere.
Der forefindes stregkodeprinter (til patientarmbånd) på 5023 i sekretærområdet. Printer til EPM-medicinlabels forefindes i de 2 medicinrum.
Printere til print af medicinlister forefindes i sekretærområdet på 5021 og 5023/5024
I begge medicinrum forefindes computere og skannere, som anvendes ved medicindispensering. Disse genstartes en gang i døgnet (nat).
Rover anvendes ved aflæsning af patientarmbånds- og personalestregkoder, ved administration af medicin for at sikre, at medicinen gives til den korrekte patient.
Hygiejne/rengøring
Klinikkens hygiejneinstruks følges. Se VIP ”Hygiejnevejledning IT-udstyr og bærbar PC og PDA”
Alle indlagte patienter skal udstyres med patientarmbånd med patientidentifikation. Ved udprint af patientarmbånd, og når armbåndet sættes på barnet, sikres barnets identitet.
Patientarmbånd skiftes ved behov.
Se i øvrigt klinikkens VIP: ”Identifikation af børn indlagt på GN”.
Cave skal dokumenteres i Sundhedsplatformen, når barnet er mere end 28 dage. Feltet udfyldes af læge.
Medicinsk Cave indskrives i Sundhedsplatformen af lægen i ambulatoriet for ambulante og af indlæggende læge for indlagte patienter. Ved enhver indlæggelse kontrolleres for nytilkommen medicinsk Cave. Se i øvrigt klinikkens VIP: ”Cave, allergi – neonatal”.
Ved indlæggelse indføres patientens vægt i Sundhedsplatformen af sekretær/sygeplejerske
Efter lægens vurdering korrigeres vægten i Sundhedsplatformen. Når et nyfødt barn i de første levedøgn taber i vægt, anvendes stadig fødselsvægt til beregning af medicindosis. Når barnet har passeret sin fødselsvægt, anvendes siden aktuelle vægt som udgangspunkt for medicinberegning.
Vægt noteres mindst én gang ugentlig i vurderingsskemaet i sundhedsplatformen
Indlæggende læge har ansvaret for ordination af medicin i Sundhedsplatformen. For alle ordinationer skal indikation, antal administrationer pr. dag/uge/måned, administrationsvej og administrationsmåde fremgå.
Parenteral ernæring ordineres i Sundhedsplatformen af lægen (Se VIP: Parenteral ernæring – neonatal). Præparaterne er en særydelse og betales derfor af barnets hjemkommune. Øvrige væsker, som anvendes til at erstatte eller supplere enteral ernæring eller væsker, som gives af hensyn til monitorering af barnets tilstand ordineres også i sundhedsplatformen. (fx. Glucose Darrow, NEO-KNaG 10% eller hypoton NaCl). På alle børn føres væskeregnskab i Sundhedsplatformen
Alle læger ansat på GN kan ordinere i sundhedsplatformen. Der er indlagt standardplaner for smertebehandling som kan anvendes af alle læger. Der er desuden mulighed for at der indlægges standardplaner for andre børn f.eks. PICU-børn eller præmature, hvor dosering overvejende afhænger af barnets vægt, men under hensyntagen til specielle forhold for det enkelte barn. Det er klinikkens medicinansvarlige læge, der har ansvar for at organisere behovet for standardplaner.
Medicin i sundhedsplatformen er grupperet i standardsortiment, apoteksvarer eller tilladelsespræparater. På alt medicin i standardsortiment skal der findes en medicininstruks. Standardmedicin er medicin, der forefindes i klinikkens medicinrum. Lageret er bestemt af forbrug, økonomi og patientsikkerhed. Hvis der ikke findes en medicinvejledning er det den ordinerende læge, som skal angive doser i mg og ml, som skal tage stilling til infusionsform og blandingsvejledning. Lægen har ansvar for dosis, og hvis lægen er i tvivl anvendes ”Neofax 2010” og ”BNF for children 2011-2012”, hvilke også anvendes som referencer til Neonatalklinikkens medicinvejledninger. Det er ikke muligt i denne situation for sygeplejersken at kontrollere dosis.
Hvis særlig dosering gør sig gældende for PICU-børn, findes denne i vejledningen nederst på siden i den pågældende VIP for præparatet.
Medicin må kun dispenseres og administreres af sygeplejersken, såfremt lægen har bekræftet ordineret medicin. Ordinationen kontrolleres af en anden sundhedsfaglig person (oftest sygeplejerske) inden medicinen administreres første gang. Ved kontrollen indgår følgende elementer: Indikation, allergi, interaktioner, kontraindikation, dosis og hyppighed samt administrationsvej.
Ved den første dispensering af en given ordination, skal sygeplejersken selvstændigt regne efter, at den dosis, der skal gives, svarer til det barnet i følge medicininstruksen skal have, afhængig af sin vægt, alder samt hensynstagen til specielle problemer omkring det enkelte barn (fx nedsat organfunktion). Dokumentation af denne kontrol foregår ved at sygeplejersken kvitterer elektronisk for, at dosis er korrekt i ordinationsdialogen (tekstboks, der fremkommer i EPM ved dispensering af første dosis).
Medicinordinationer i EPM bekræftes alle dage ved stuegang. Lægen kan bekræfte medicinen flere dage frem, hvilket er praktisk eksempelvis før en weekend hos stabile børn. Desuden kan vitaminer, jern med flere evt. bekræftes for længere tid. Hvis der foretages medicinændringer i weekenden, skal ordinerende læge ved samme lejlighed bekræfte ordineret medicin i EPM.
Sygeplejersken dispenserer i EPM fra systemets dispenseringsoversigt.
Der anvendes specielle ”pr os sprøjter” (lilla/orange) til medicin, der ikke gives intravenøst dvs. mikstur, tabletter, ved rektal administration mv. Sprøjterne påsættes prop.
Dispensering af i.v. medicin samt anvendelse af infusionspumper skal være forudsat oplæring i dette, i henhold til Neonatalklinikkens kompetenceudviklingsprogram for sygeplejersker.
Dispenseret medicin, der ikke bliver administreret, annulleres i EPM. I feltet for fritekst noteres, hvorfor medicinen ikke er indtaget/givet.
Ved hver dispensering foregår kontrasignering. Kontrasignering betyder at man står inde for, at der er overensstemmelse mellem oplysningerne på ordinationen (præparat, mængde og administrationsmåde) og det den dispenserende sygeplejerske fremviser. Desuden kontrolleres at medicinen er tiltænkt den pågældende patient. Kun vitaminer og lign er undtaget kontrasignering.
Der sikres forstyrrelsesfri zone under kontrasigneringsprocessen. Ved evt. forstyrrelser, startes processen fra trinnet før afbrydelsen.
Kontrasignering foregår ved, at sygeplejersken sparrer den dispenserede medicin med sin sparringspartner evt. anden sygeplejerske eller en læge. De to skal sammen kontrollere, at den rigtige medicin er dispenseret i den mængde og koncentration, der er ordineret i EPM. Desuden kontrollerer sparringspartneren at medicinen er dispenseret i den korrekte slags sprøjte. Sparringspartneren kontrasignerer i EPM ved at kvittere med BAM-bruger-ID og adgangskode idet, der fremkommer en automatisk tekstboks om kontrasignering. Denne tekstboks forudsætter, at lægen ved ordinationen har afvinget punktet ”Kontrasignering ved dispensering”. Dette felt er forudfyldt i klinikkens standardsortiment i EPM.
Kontrasignering indebærer således kontrol af, at
-det er de rigtige stoffer
-dosering og infusionstid
-korrekt indgiftsvej
-relevans for barnets kliniske problemstilling
-lægemidlets holdbarhed
Ved dispensering af medicinblandinger udskrives labels fra EPM. Før etiketten printes fra EPM, noteres præparates holdbarhed. Er det ikke muligt at udprinte en label skrives en blandingsetiket i hånden. Etiketten påhæftes infusionsbeholder eller hætteglas. Påsatte labels må ikke dække væsentlige oplysninger og farvekoder på originalemballagen.
Medicinlabels skal signeres af en anden sygeplejerske med initialer. Der skal være dobbeltsignerede labels på alle medicinblandinger (oftest opbevaret i køleskabet), hvoraf lægemidlets navn, opløsningens styrke, blandingsforhold, blandingstidspunkt og udløb fremgår. Infusioner, der dispenseres og kun benyttes til den konkrete patient, skal desuden forsynes med patientens navn og cpr-nummer, administrationsvej og indgiftshastighed.
Der kan udskrives 2 former for labels i EPM:
1) Labels med barnets navn, cpr-nummer og stregkode
2) Blandings-labels som foruden barnets navn, cpr-nummer og stregkode også beskriver medicinblandingens indhold og koncentration, samt indeholder den dispenserende sygeplejerskes BAM-bruger-ID samt tidspunkter for dispensering og holdbarhed.
Medicineringsprocesen planlægges inden sygeplejersken går i medicinrummet. Der er følgende roller og scenarier:
Sygeplejerske 1: Varetager plejen af barnet
Sygeplejerske 2: Er nr 2 på stuen
Sygeplejerske 3: Kontrasignerer for dispenseringen og deltager i hele medicineringsprocessen.
Scenarie 1:
Sygeplejerske 2 og 3 går i medicinrummet og dispenserer, samt administrerer medicinen på stuen. Dvs foretager hele medicineringsprocessen sammen. Sygeplejerske 1 bliver hos barnet. Sygeplejerske 2 har ikke ansvar for andre børn
Scenarie 2:
Sygeplejerske 2 lytter på barnet. Sygeplejerske 1 og 3 går i medicinrummet og dispenserer, samt administrerer medicinen på stuen. Dvs foretager hele medicineringsprocessen sammen. Sygeplejerske 2 har ansvar for andre børn.
Scenarie 3:
Sygeplejerske 2 tager medicinen med ind på stuen, hvor sygeplejerske 1 og 2 fortager hele medicineringsprocessen sammen. Der er ingen sygeplejerske 3.
I medicinrummet bør følgende proces pågå, når medicinen dispenseres:
1) Sørg for forstyrrelsesfri zone for dig og din sparringspartner.
2) Skab overblik over hvilken medicin, der skal blandes.
3) Bland eet lægemiddel af gangen - marker med signeret label.
4) Print og påsæt 3 labels: 1) På sprøjten/infusionsposen, 2) På slangen tættest muligt infusionspumpen og 3) Tættest muligt på barnet (ofte ved trevejshanerne)
Hvis barnet er i risiko for ustabilitet ved skift af infusionssæt, kan sættet sættes op i særskilt pumperack i medicinrummet for at sikre korrekt koncentration i hele sættet.
Sygeplejersken administrerer al medicin i EPM ved hjælp af PDA, som hovedregel inden medicinen gives til barnet.
Med PDA foretages: Patientidentifikation (aflæsning af patientarmbånd), beholderskift, afslutning og pausering af infusioner.
De tidsafgrænsede infusioner skal afsluttes på PDA efter endt infusion ved at aktivere ”Afslut infusion”.
Ved kontinuerlige infusioner skal sygeplejersken være opmærksom på, at der ikke i EPM er angivet tidspunkt for, hvornår medicinen skal skiftes. Sygeplejersken skal her selv være opmærksom på, hvor længe medicinen er holdbar. Når medicinen skiftes, skal der under administration aktiveres ”Skift beholder” forud gået af en ”dispensering”.
Ved opstart af infusion kontrolleres med sparringspartner at infusionshastighed samt volumen-to-be-infused er i overensstemmelse med EPM.
Administration af P.N. medicin kræver særlig omhu, idet sygeplejersken selvstændigt vurderer barnets behov for P.N. medicin i situationen. Der bør derfor være en skærpet opmærksomhed i kontrasigneringsprocessen, således, at sparringspartneren er bekendt med det aktuelle barn og dets kliniske tilstand.
Lægen administrerer lokalbedøvelse samt intraspinal antibiotika, dette dokumenteres i EPM.
Medicinadministrationsprocessen foregår i én sammenhængende proces fra dispensering til og med administration. Dokumentationen i EPM skal afspejle dette. Undtaget er infusioner, der infunderes over flere vagter.
På patientstuen bør følgende proces pågå, når medicininfusioner administreres:
For alle trin gælder: Læs højt fra PDAen og sig højt, hvad du gør.
1) Infusionen sættes til infusionspumpen
2) Kontroller, det er den rigtige medicin
3) Kontroller, det er den rigtige infusionspumpe
4) Kontroller, det er den rigtige infusionshastighed
5) Kontroller, at alle haner er åbne.
Det hører desuden med til et "droptjek" at sikre, at haner er åbne fra indstikssted til infusionspose/sprøjte.
Kemoterapi kan dispenseres og administreres efter bestået kemoterapikursus.
Sygeplejersken kan opnå telefonisk tilladelse af lægen til enkelt administration af lægemiddel, uden at lægen har ordineret det i EPM. Der er tale om en engangsordination. Ved behov for gentagelse, skal det ordineres af en læge i EPM.
Læge giver telefonisk tilladelse til medicinadministration, men kun hvis lægen ikke har umiddelbar mulighed for regelret ordination i EPM. Både lægen og sygeplejersken skal sikre sig, at sygeplejersken har forstået det præcise indhold i ordinationen (Skriv ned og læs op- sikker mundtlig kommunikation)
Ved første given mulighed skal telefonordinationen godkendes i EPM af ordinerende læge ved førstkommende lejlighed.
Medicin dispenseres /administreres af læge eller sygeplejerske. Sparring skal finde sted imellem sygeplejersken og lægen ved akut dårlige patienter, hvor man ikke kan nå at ordinere, dispensere og administrere medicin i EPM. Medicin gives af sygeplejerske/læge efter mundtlig instruks. Indgiven medicindosis og administrationstidspunkt noteres efterfølgende i EPM.
Se i øvrigt klinikkens VIP vedrørende akuttasker: ”Akuttasker – Neonatalklinikken”.
Under transporter skal lægen ordinere alt medicin på på ”EPM Nødskema”, og sygeplejersken og lægen signerer for administreret medicin.
Ved ankomst til GN skal lægen ordinere den givne medicin i EPM, hvorefter sygeplejersken skal dispensere og administrere medicinen i EPM. Det er lægen som skal kontrasignere for den givne medicin, der er givet under transporten. I bemærkning dokumenteres, hvilket tidspunkt medicinen er givet.
EPM indeholder et udvalg af blandinger for intravenøst administrerede medikamenter, som er taget fra apotekets blandingskatalog. Ved at sætte hak under blandinger vælger programmet selv disse blandinger, som er mest velegnede til nyfødte børn. Disse anvendes med mindre lægen finder indikation for at give medicinen på anden vis. I givet fald tilrettes dette i EPM. I andre tilfælde vælges blandinger fra apotekets sortiment.
Det skal anføres om medicinen skal gives tidsbegrænset eller som en kontinuerlig infusion.
Der kan med fordel ordineres et indløbshastighedsinterval, indenfor hvilket sygeplejersken frit kan justere infusionen. Små volumina i form af skyl i forbindelse med i.v. drop skal som udgangspunkt ikke regnes med i barnets væskeregnskab. Det sikres at intravenøs adgang fungerer tilfredsstillende ex ved at skylle forinden med Isotonisk NaCl og/eller for at undgå at medicin som skal gives, blandes med den væske, som allerede løber.
Lægemidler, som ikke er markedsført i Danmark, kræver en udleveringstilladelse fra Lægemiddelstyrelsen, før de kan udleveres fra Region Hovedstadens Apotek.
På Lægemiddelstyrelsens hjemmeside www.laegemiddelstyrelsen.dk findes et ansøgningsskema, som udfyldes af den behandlende læge og faxes til Lægemiddelstyrelsen på fax: ###TELEFON###. Afdelingerne har SKS-kode ###DIVERSE###
Når Lægemiddelstyrelsen har udstedt en udleveringstilladelse, skal denne faxes til Apotekets distributionsafdeling på fax: ###TELEFON### påført afdelingens 8-cifrede kontonummer ###TELEFON### (team 1) og ###TELEFON### (team 2 og 3). Apotekets distributionsafdeling sørger herefter for, at det er muligt for farmakonomen at bestille præparatet og gør det muligt ordinere det i EPM.
Klinikkens farmaceut og farmakonom er behjælpelige med at udfylde og indsende ansøgninger om udleveringstilladelser.
Den medicin, der forefindes i standardsortimentet, bliver bestilt af Apotekets medicinservice. I klinikken har vi tilknyttet en farmaceut og en farmakonom. Farmakonomen kommer dagligt og bestiller medicin, tjekker holdbarhed og sætter medicin på plads mm. I tilfælde af mangel af et præparat, findes der et ringbind i begge medicinrum til medicinbestilling, hvor man skriver præparatets navn, styrke, forventet forbrug samt den pågældende patients cpr-nr. Herefter vil farmakonomen (eller farmaceuten) sørge for at præparatet bestilles hjem. Er det akut medicin kan man mandag til fredag mellem 8-15.30 ringe til farmakonomen/farmaceuten. Deres telefonnumre findes på opslagstavlen i medicinrummene samt i mappen. Ved akut behov for medicin udenfor apotekets åbningstid er det vigtigt, at man primært forsøger at låne på en anden afdeling. Er dette ikke muligt kan man ringe til apotekets vagttelefon (tlf. ###TELEFON###). Vær opmærksom på at der tillægges et vagtgebyr ved brug af Apotekets vagtordning. Ved brug af taxa ved leveringen tillægges også et akut transportgebyr.
Medicin med begrænset holdbarhed mærkes med anbrudsdato. Omhældning af medicin er generelt forbudt. Undtagelser herfra kan læses i ”Dispensering, administration, selvmedicinering og udlevering af lægemidler – medicinvejledning 4”. Antibiotika blandes efter rekommandationerne i Neonatalklinikkens instrukser og opbevares i original emballage i køleskab efter apotekets rekommandationer. Blandingen påsættes etiket med oplysning om blandingsforhold, styrke, blandingstidspunkt og holdbarhed. Denne etiket skal være underskrevet af 2 sygeplejersker.
Forældre, hvis børn udskrives til et ambulant forløb eks. ”Tidligt hjemmeophold” (THO), skal medgives en udprintet patientvenlig medicinliste fra enten EPM eller FMK. Sygeplejersken skal gennemgå medicinlisten, samt sikre sig, at forældrene har forstået informationen. I tilfælde hvor medicinen omhældes fra originalembalage og udleveres til forældrene, skal der påføres præparatets navn, styrke, mængde, dato og holdbarhed. Ved Medicinadministration i hjemmet er det vurderet af både læge og sygeplejerske, hvilke præparater dette indebærer. Oftest er der tale om vitaminer, jern og paracetamol.
Sekretæren udskriver barnet i OPUS. I vagterne er det den sygeplejerske, der har varetaget plejen af barnet. Ved overflyttelse til anden afdeling uden adgang til EPM, udskrives en medicinliste, der lægges sammen med de øvrige overflyttelsespapirer.
Ved udskrivelse giver sygeplejersken/lægen besked til sekretæren. I vagter/weekend er det den sygeplejerske, der varetager plejen af barnet, der udskriver barnet i OPUS og dermed afslutter indlæggelses forløbet i EPM.
Medicinstatus ved udskrivelsen overføres af lægen til barnets ambulante forløb via EPM til FMK. Se i øvrigt vejledning ”FMK -medicinafstemning ved indlæggelse, udskrivelse og ambulant kontrol”. Medicinstatus ved udskrivelsen skal fremgå af epikrisen, der dokumenteres i forbindelse med udskrivelsen.
Ved udskrivelse til hjemmet udleveres en patientvenlig liste til forældrene. Listen udprintes fra EPM eller FMK og udleveres af sygeplejersken evt. med supplerende kommentarer påført listen.
I ambulatoriet udleverer lægen en patientvenlig liste ved enhver ændring i medicineringen.
Barnets faste apotek skal angives i EPM, men alle recepter sendes til en central server således at de kan hentes fra alle apoteker. Tillige kan vælges at udstede recepter fra FMK. Hvis EPM eller FMK ikke fungerer, kan recepter findes i sekretærområderne EPM nødproceduremappen.
Retningslinjer for lån af medicin fremgår af Medicinvejledning 4. Lån så lidt som muligt og kun til én bestemt patient. Mærk den lånte medicin efter medicinvejledningen: ”Dispensering, administration, selvmedicinering og udlevering af lægemidler – meidicnvejledning 4. Udlån af medicin til andre afdelinger noteres på en særlig liste i medicinrummet. Ved udlån af morfika skal den udlånende afdeling ringe kontrol til den lånende afdeling.
Når medicin må lånes fra en anden afdeling noteres dette på særlig liste i mappen: ”Lån fra andre afdelinger”. Dette for at sikre at standardsortimentet er opdateret med de relevante lægemidler.
Timelønnede vikarer, sygeplejersker på efteruddannelse eller andre kan tilmeldes EPM undervisning a 3 timer hos IMT. Sidemandsoplæring vil finde sted på førstkommende vagt. Klinikkens faste medicinstuderene (ventilatørholdet) tildeles læserettighed til EPM. Der sendes skema til brugeradministrationen som ved vanlig brugeroprettelse.
Ved servicevinduer med en varighed på mere end 3 timer skal medicinlisterne på alle patienter udskrives en time før servicevinduet. Er servicevinduet på hverdage i dagtimerne udskriver sekretærerne medicinlisterne. I weekender og vagter er det den koordinerende sygeplejerske, der er ansvarlig for at listerne bliver printet ud.
Servicevinduer med varighed > 24 timer skal alt medicinen overføres på nød-medicinskemaer en time før servicevinduet. Sygeplejersken skal overføre medicinen til nød-medicinskemaer på de børn, som hun varetager plejen af. Herefter skal sygeplejerskens sparringspartner sparre, at det er korrekt, hvad der er overført. Der signeres for dette på skemaet. Desuden skal lægen signere for ordinationen. Der er påtrykt vejledning nederst på medicinskemaet.
Ved alle servicevinduer skal nye ordinationer ordineres på nød-medicinskema.
Vagthavende læge er ansvarlig for, at ordinationsdata fra udfyldte nød-medicinskemaer indføres i EPM. Der skrives i bemærkningsfeltet: Overført fra nødmedicinskema.
Sygeplejerskerne sørger for at data vedrørende dispensering og administration indføres i EPM. Der skrives i bemærkningsfeltet: Overført fra nødmedicinskema.
Uaktuelle medicinlister og nød-medicinskemaer lægges i patientens sagsmappe. Når data er overført fra nødskemaer til EPM, skal dette bemærkes på skemaer ved f.eks at skrive ”overført til EPM” suppleret med 2 lodrette seponeringsstreger således at det undgås at medicin bliver givet fra 2 kilder.
Hvis EPM går ned
Hvis en læge ordinerer på nødskema i forbindelse med evt lukkevindue el nedbrud, skal denne læge inden han/hun går hjem, så vidt muligt ordinere i EPM. Er dette ikke tilfældet orienteres kollegaer ved vagtoverlevering og stuegangsgående læger ordinerer.
Ved enhver erkendt medicineringsfejl eller nærhændelse udfærdiges en ”Utilsigtet hændelse” (UTH). Elektronisk indberetningsformular findes på Rigshospitalets intranet.
Spørgsmål vedr. EPM rettes til Neonatalklinikkens medicinansvarlige læge eller IT-sygeplejevejleder.
Driftsforstyrrelser
Ved driftsforstyrrelser kan Rigshospitalets Servicedesk (5-3636) kontaktes hele døgnet.
Hvis EPM går ned træder Nødproceduren i kraft. Alle skal være bekendt med denne. Der ligger EPM-nød-ikon på alle computeres ”skrivebord”. Som adgang anvendes egen EPM-kode.
Nødproceduren findes i ringbind: ”Nødprocedurer for Kliniske IT-systemer”, som findes i sekretærområdet på 5023/5024. Nødprocedure findes også på intranettet under EPM og nødprocedure.
Hvis EPM er nede og, og der ikke er netadgang/strømforsyning, så det ikke er muligt, at printe Nødmedicinlister i eget afsnit, da opstartes telefonkæde.
Telefonkæden i JMC starter hos Neontalklinikkens forvagt (5-1328).
Det betyder at forvagten skal melde det til gyn forvagt, pæd forvagt, AN-vagt + GN-bagvagt og de 3 teams. Oversigt over telefonkæden findes i mappen: ”Nødprocedurer for Kliniske IT-systemer”.
PC-Support sørger i dette tilfælde for at nødlister bringes ud til de enkelte afsnit.
Spørgsmål vedr. EPM
Spørgsmål vedr. EPM kan rettes til Neonatalklinikkens medicinansvarlige læge eller IT-sygeplejevejlederen personligt eller pr. mail.
Det er klinikledelsens ansvar at alle målgruppens medarbejdere bliver introduceret til og undervises i denne instruks.
Neonatalklinikkens medicingruppen har det organisatoriske ansvar jvf. Medicingruppens kommissorium.
Den medicinansvarlige læge har det faglige ansvar, og udarbejder medicininstrukser for alle lægemidler i standardsortiment.
Nattevagterne i de enkelte teams lukker og genstarter alle teamets computere. Team 3 (###TELEFON###) lukker og genstarter PC’ere i medicinrummet på 5023/24.
I dagtiden har sekretærerne ansvar for at patienter i OPUS. I aften- og nattevagt har den sygeplejerske, som modtager barnet ansvar for barnet indlæggelse.
Den ledende lægesekretær er ansvarlig for at holde OPUS manualen ajour
I dagtiden på hverdage udskriver sekretæren patientarmbånd.
I aften- og nattevagt er den modtagne sygeplejerske ansvarlig for, at patientarmbånd udskrives.
Regionale vejledninger:
Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinskabseftersyn - medicinvejledning 1
Lægemiddelordination, delegering, medicinafstemning, naturlægemidler og standardplaner - medicinvejledning 2
Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika - medicinvejledning 3
Dispensering, administration, selvmedicinering og udlevering af lægemidler - medicinvejledning 4
Dosisdispensering - håndtering ved indlæggelse og udskrivning - medicinvejledning 5
Lægemiddelinteraktioner- medicinvejledning 6
Medicinbivirkninger og utilsigtede hændelser vedrørende medicinering - dokumentation og rapportering - medicinvejledning 7
EPM - nødprocedure ved nedlukning eller nedbrud af EPM (EPM1, EPM2 og EPM3)
DDKM:
2.9.3 Lægemiddeladministration
2.9.5 Opbevaring af lægemidler
2.9.6 Lægemidler til akutte situationer
LM.1, LM.1.1, LM.2, LM.2.2, LM.3, LM.3.1, LM.3.2, LM.3.3, LM.4, LM.4.1, LM.4.2, LM.4.3, LM.5, LM.5.1, LM.5.2, LM.6, LM.6.1, LM.6.2, LM.7, LM.7.1.