MRSA - isolation i Neonatalklinikken

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen retter sig mod alt klinisk personale i Neonatalklinikken. Instruksen omfatter alle børn med kendt MRSA-bærertilstand, og børn, hvor der er en begrundet mistanke om at barnet kan være bærer af MRSA.

Formål:

At beskrive og præsicere isolationsforhold, der skal praktiseres for at hindre spredning af MRSA.

Tilbage til top

Definitioner

MRSA: Methicillin Resistent Stafyloccus Aureus

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Placering af barnet:

Allerede ved mistanke om MRSA anvendes følgende foranstaltninger:

Barnet lægges på enestue og døren holdes lukket. Det prioriteres at barnet lægges på en stue med eget toilet og bad til forældrene (stue 1-7). Er dette ikke muligt skal et toilet med bad dedikeres til familien med synligt isolationsskilt.

Der placeres isolationsskilt på døren. til patientstuen. Oftest er der tale om kontaktsmitte og der opsættes GULT isolationsskilt, som indikerer at der skal anvendes overtrækskittel samt handsker. I få tilfælde kan der være tale om dråbesmitte, hvis barnet er MRSA positiv i svælg. I sådanne tilfælde skal orange isolationsskilt vælges, hvor der er behov for overtrækskittel, maske og handsker. 

En doorcaddy med værnemidler placeres på indersiden af døren til patientstuen. Se bilag for af- og på tagning af værnemidler.

Påtagning af værnemidler:

Værnemidlerne tages på inde på stuen i følgende rækkefølge:

  • håndhygiejne
  • maske
  • overtrækskittel
  • handsker
  • ved risiko for aerolsoldannende procedurer ex sugning, intubation af barn benyttes beskyttelsesbriller

Aftagning af værnemidler:

værnemidlerne tages af inde på stuen, inden denne forlades, i følgende rækkefølge:

  • handsker
  • håndhygiejne
  • briller
  • håndhygiejne
  • maske
  • håndhygiejne
  • overtrækskittel
  • håndhygiejne

Brugen af værnemidlerne kan kun fraviges i de tilfælde, hvor der ikke er direkte kontakt til patienten eller til udstyr og inventar.

Patienttøj og sengelinned:

Tøj og linned skiftes minimum én gang dagligt på barnets seng samt på forældresengen. Tøj og linned lægges til vask i en hvid snavsetøjspose som lukkes på stuen og bringes ud i affaldsrum.

Udstyr:

Alt udstyr er patientbundet og skal derfor så vidt muligt blive på stuen under hele behandlings- og plejeforløbet. Alt udstyr som fjernes fra stuen rengøres med først grønne wet wipes og herefter desinficeres med blå Wet Wipes og stilles på plads i rent depot. Engangsudstyr kasseres på stuen. Vugge og kuvøse skiftes en gang ugenligt.

Rengøring:

Rengøringspersonalte anvender samme værnemidler som pleje- og behandlingspersonalet.

  • kontakter, dørhåndtag, kulisseskinner og lign. rengøres med grønne wet wipes og desinficeres med blå wet wipes dagligt af rengøringspersonalet.
  • udstyr og apparatur på stuen rengøres med grønne wet wipes og desinficeres med blå wet wipes dagligt af den patientansvalige sygeplejerske.

Affald:

Affald lægges i sort affaldssæk, som lukkes efter forskriften og bringes direkte ud i affaldsrummet.

Forældrene:

Forældrene må være på stuen uden brug af værnemidler. For at undgå spredning af bakterier, skal forældrene gå direkte til og fra isolationsstuen på afdelingen og må ikke benytte andre rum end sengestuen – dvs ikke mælkekøkkenet, forældrerummet og forældrekøkkenet. Morgenmad hentes af den patientansvarlige sygeplejerske på barselsgangen og sekretæren bestiller frokost og aftensmad til familien hvis forældrene ønsker dette. Forældrene må gerne selv indkøbe mad. Sekretær eller driftassistent bestiller et køleskab til stuen som forældrene kan opbevare mad i. Forældrene må gerne opholde sig på offentlige steder, såsom kantine og bibliotek. De må ikke færdes på andre afdelinger.  Forældrene må kun benytte eget toilet.

Udmalket mælk:

Mælkeflasken modtages med påsat mælkelabel med rene handsker af sygeplejersken inde på stuen. Flasken aftørres med grøn Wet Wipes og bringes til mælkekøkkenet hvor flasken sættes i køleskabet. Herefter udføres håndhygiejne.

Besøgende/pårørende:

Alle besøgende skal informeres om vigtigheden af håndhygiejne og instrueres i at anvende håndsprit. Hvis besøgende skal inddrages i plejen eller har tæt kontakt med barnet, skal de benytte samme værnemidler som personalet. Endvidere skal besøgende gå direkte til og fra isolationsstuen og må ikke anvende fællesarealerne i afdelingen.

Ophør af isolation:

MRSA-positive børn forbliver isoleret under hele indlæggelsen.

Ved udskrivelse skal stuen rengøres og ryddes op i følge tjekliste og der foretages RHEA behandling. Se VIP: RHEA behandling i Neonatalklinikken

Barnets egen læge og sundhedsplejerske informeres, og der sendes brev til Videncenter for MRSA mhp videre opfølgning af MRSA-status der. Forældrene skal ved udskrivelsen have et dokumentationskort med hjem som vises ved alle kontakter til sygehuset et år efter udskrivelse. Dette rekvireres fra IHE.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag