6.45-8.00

  • Får rapport fra afgående koordinator.
  • Sikrer sig at der er min 2 modtagepladser klar.
  • Danner sig overblik over dagvagtens planlægning, herunder hensynstagen til eventuelle særligt dårlige børn, børn i vente, kursus- og mødeaktivitet, sygemeldinger.
  • Danner sig visuelt overblik over samtlige indlagt børn, mhp. at kende plan og pleje- og ressourcebehov for hvert enkelt barn.
  • Modtager tilbagemelding fra den daglige leder i hvert team om antal børn og plejetyngde samt eventuelle udfordringer i dagens planlægning.
  • Sikrer sig at de fornødne ressourcer til dagvagtens hensigtsmæssige afvikling er til stede - i samarbejde med den daglige leder i de to teams. Er dette ikke tilfældet skal de fornødne ressourcer allokeres til patientplejen eller ekstra personale kaldes ind.

 

  • Afdelingsjordemoder (5-1333) på fødegangen kontaktes mhp. orientering om eventuelle børn i vente.
  • Igangsætning (5-5024) kontaktes mhp. orientering om eventuelle igangsættelser med forventet indlæggelse af barnet på GN.
  • Orienterer sig i børn i vente mappe
  • Patientkoordinatorer for hjertebørn henvender sig mhp. orientering om ny indlagt hjertebørn.
  • I samarbejde med afgående bagvagt planlægges stuegang og de rette ressourcer allokeres, tavlen justeres.

8.00-8.20 Konference

Kort gennemgang af:

  • Børn indlagt på GN
    • Antal indlagte på GN (læge / koordinator)
    • Antal komplicerede forløb (respirator, ECMO, hypotermi, PICU, komplicerede eller ustabile børn) (læge / koordinator)
    • Pladssituation på GN (koordinator)
      • Børn der kan udskrives/overflyttes (læge/koordinator)
  • Visitation af børn fra andre afdelinger (læge)
    • Obstetrisk afdeling, RH afdelinger, andre hospitaler
  • Behov for tidlig stuegang udmeldes og planlægges, således at udskrivelse/overflytninger kan koordineres tidligt med samarbejdspartnere
  • Ved konferencens afslutning besluttes hvilken zone Neonatalklinikken befinder sig i.

9.00-

  • Koordinator udfylder den elektroniske døgnbemandingstavle – Koordinatortavlen – ( V:\Journalkladder\Oversigtstavler\KUN for Koordinator).

Koordinatortavlen er et arbejdsfordelingsredskab for det kommende døgn startende fra aftenvagten til og med næste dagvagt. Antal børn skrevet på tavlen er det antal børn, der vil være indlagt ved aftenvagtens begyndelse (børn der udskrives i pågældende dagvagt tælles ikke med).

  • Antal børn og plejetyngde justeres på koordinatortavlen.
  • Koordinator sikrer sig i samarbejde med daglig leder, at børn som er klar til at blive meldt til at andre hospitaler er MRSA podet samt at der er skrevet opdateret status.
  • Koordinator aftaler telefonisk detaljer for transporten/overflyningen.
  • Koordinator deltager i visitationen af børn i Neonatalklinikken og kommende børn skrives i børn i vente mappen
  • Løbende dialog med de daglige ledere om ressourceforbruget i det kommende døgn

Weekend dagvagt

  • Plejetyngdemåle i begge teams.
  • Ansvarlig for tildeling af PAS samt indskrivning på GN-seddel.
  • Sørge for at der bliver hentet morgenmad til personalet hvis ikke drift ass. er på arbejde.
  • Aflæse køleskabstemperatur
  • Tjekke og ajourføre sygebogen
  • Syge- og raskmeldinger skal meddeles til koordinator på 5-8562
  • Weekendkoordinatoren har ansvar for at give informationer videre til mandagsholdet, hvis koordinator ikke selv er til stede mandag morgen.  

14.45-15.00 Rapport til aftenvejleder

15.00-15.02 Fælles GN_sikkerhedsbriefing

  • Nyankomne, akutte og dårlige børn samt eventuelle særlige planer nævnes.
  • Det sikres at alle er mødt til den kommende vagt.
  • Prioriteringer i klinikkens fremmøde, samt eventuelle specielle overvejelser eller hensyn der gør sig gældende i kommende døgn
  • Placering af 2 modtagepladser

Løbende i aftenvagt

  • Antal børn og plejetyngde justeres løbende på den elektroniske planlægningstavle. 
  • Koordinator deltager i visitationen af børn til indlæggelse i Neonatalklinikken og kommende børn skal skrives i børn i vente mappe.
  • Sikre 2 modtagepladser i afdelingen.
  • Dialog med de ansvarshavende om ressourceforbruget i dette døgn i forhold til ændringer i antal og plejetyngde.
  • Koordinator underrettes om rask/sygemeldinger og er ansvarlig for vagtdækning og planlægning af eventuelle omrokeringer i afdelingen, i samarbejde med den ansvarshavende i de to teams.

 

23.00-23.02 Fælles GN_sikkerhedsbriefing

 

  • Nyankomne, akutte og dårlige børn samt eventuelle særlige planer nævnes.
  • Det sikres at alle er mødt til den kommende vagt.
  • Prioriteringer i klinikkens fremmøde, samt eventuelle specielle overvejelser eller hensyn der gør sig gældende i kommende døgn
  • Placering af 2 modtagepladser

Løbende i nattevagt

  • Antal børn og plejetyngde justeres løbende på den elektroniske planlægningstavle. 
  • Koordinator deltager i visitationen af børn til indlæggelse i Neonatalklinikken og kommende børn skal skrives i børn i vente mappe.
  • Sikre 2 modtager pladser i afdelingen.
  • Dialog med de ansvarshavende om ressource forbruget i dette døgn i forhold til ændringer i antal og plejetyngde.
  • Koordinator underrettes om rask/sygemeldinger og er behjælpelig med planlægning af eventuelle omrokeringer i afd.
  • Vurderer om powernapping er en mulighed i klinikken 

6.45.00-7.00 Rapport til koordinator

7.00-7.02 Fælles GN_sikkerhedsbriefing

  • Nyankomne, akutte og dårlige børn samt eventuelle særlige planer nævnes.
  • Det sikres at alle er mødt til den kommende vagt.
  • Prioriteringer i klinikkens fremmøde, samt eventuelle specielle overvejelser eller hensyn der gør sig gældende i kommende døgn.
  • Placering af 2 modtagepladser.

Ansvarshavende i teams

  • Der skal være ansvarshavende i alle tre teams
  • Kompetencer: have overblikket over teamet, kunne løse sygemeldinger, være handlekraftig
  • Være i løbende dialog med koordinator