Børn født af misbrugende mødre - mor barn samspil

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

 

Tilbage til top


Definitioner

 

BMIS - Bethlem Mother Infant Interaction Scale

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

 

Mor/ barn samspil.

 

Information til plejepersonale i udfyldelse af skemaet.

Vejledning i valg af kategori/ beskrivelse af de enkelte punkter på observationsskemaet.

Skema til observation af mor/ barn-samspil - BMIS (Bethlem Mother Infant Interaction Scale)

 

Information til plejepersonalet i udfyldelse af skemaet.

 

Dette skema til beskrivelse af mor/barn-samspillet er udarbejdet af Familieambulatoriets psykologer, med udgangspunkt i "The Bethlem Mother-Infant Interaction Scale". Ønsket er at opnå en mere objektiv og ensartet observation af mor/barn samspillet.

 

Metoden:

Daglig observation foretages af den/de sygeplejersker, som er i den tætte daglige kontakt, gerne i dag- og aftenvagt.

For hver kategori sættes ring om det bogstav, der passer bedst på situationen. Hvis det ikke er muligt at vurdere den pågældende kategori, sættes ring om E. Det er vigtigt at supplere med kommentarer, der kan uddybe og forklare.

Der noteres det laveste niveau, som er blevet iagttaget det meste af dagen.

Een gang ugentligt gennemgås observationerne af primærsygeplejerske og psykolog fra familieambulatoriet.

 

 

Vejledning i valg af kategori/ beskrivelse af de enkelte punkter på observationsskemaet

 

ØJENKONTAKT

A Moderen søger og opretholder øjenkontakt med babyen på en relevant måde. Hun reagerer med øjenkontakt og mimik på barnets tilstand (fx smil, gråd m.v.).

B Som ovenfor (A), men der er korte afbrydelser, hvor moderen ser bort og synes at være uopmærksom på barnet

C Som ovenfor (B), men afbrydelserne er længere, og moderen synes mindre hyppigt at søge øjenkontakt. Der er tidspunkter, hvor hun undgår at se på barnet, finder det ubehageligt at opretholde øjenkontakt eller er for ukoncentreret.

D Som ovenfor (C), men meget ringe øjenkontakt med barnet.

E Kan ikke udfyldes, idet mor og barn er adskilt det meste af tiden.

 

FYSISK KONTAKT

A I al almindelighed holder og støtter moderen barnet på en afslappet og kompetent måde. Hun søger at opretholde fysisk kontakt med sensitiv opmærksomhed over for barnets tilstand (fx opmærksom, lyst til at lege, søvnig, sovende).

B Som ovenfor (A), men af og til ude af rytme med barnet (fx tager barnet op for ofte eller for sjældent, kontakten kan synes mekanisk eller for pludselig og kortvarig).

C Som ovenfor (B), men moderen er mere vedvarende og åbenlyst usensitiv over for barnets tilstand. Kan under optimale forhold holde barnet relevant i få minutter ad gangen.

D Som ovenfor (C), men ude af stand til at holde barnet på en relevant måde i mere end få øjeblikke ad gangen.

E Kan ikke udfyldes, idet mor og barn er adskilt hovedparten af tiden.

 

VERBAL KONTAKT

A I almindelighed tager moderen initiativ til og opretholder dialogen. Mængde, rytme, tonefald, stemmens styrke og indholdet er passende og tilpasset barnets tilstand (fx latter, pludren, gråd).

B Som ovenfor (A), men korte afbrydelser i dialogen på grund af ikke afstemt respons fra moderen.

C Som ovenfor (B), men afbrydelserne er længere og kvaliteten ringere. I perioder er hun klart ude af stand til at opretholde "samtalen" med barnet, men på andre tidspunkter lykkes det hende med nogen succes.

D Klart ude af harmoni med barnet næsten hele tiden. Det verbale udspil mangler eller er alt for kraftigt eller uhensigtsmæssigt i mængde, rytme, tonefald, stemmestyrke eller indhold.

E Kan ikke udfyldes, idet mor og barn er adskilt hovedparten af tiden.

 

SENSITIVITET

A I al almindelighed velbefindende, afslappet, omsorgsfuld, varm og følsom over for barnets følelsesmæssige tilstand. I stand til at tolerere, når barnet er utilfreds og irritabel.

B Som ovenfor (A), men afbrudt af korte perioder, hvor følelsesmæssige svar til barnet er uhensigtsmæssige eller manglende. Trods dette sensitiv over for barnet det meste af tiden.

C Som ovenfor (B), men moderens følelsesmæssige tilstand dominerer samspillet med barnet. Noget af tiden er hun imidlertid i stand til at respondere relevant - fx kan hun indimellem trøste barnet eller opretholde en leg.

D For det meste ude af harmoni med barnet. Moderens respons er ikke i samklang med barnets følelsesmæssige tilstand i mere end få øjeblikke ad gangen.

E Kan ikke udfyldes, idet mor og barn er adskilt det meste af tiden.

 

ALMINDELIG RUTINE

A Velorganiseret mht. at passe barnet - fx er måltider og bleer i almindelighed forberedt i god tid. Påvirkes ikke af uventede mindre problemer. Handler selvstændigt.

B Som ovenfor (A), men mislykkes engang imellem med det resultat, at personalet må minde hende om eller opfordre hende til at passe barnet. Ingen alvorlige vanskeligheder.

C Som ovenfor (B), men pasningen mislykkes oftere og i alvorligere grad, således at personalet ofte må intervenere og hjælpe.

D Meget desorganiseret. Kræver hver dag betydelig intervention og hjælp fra personalet.

E Kan ikke udfyldes.

 

FYSISK RISIKO FOR BARNET

A I al almindelighed sikker - ingen oplevet risiko for barnet.

B Af og til "ligeglad" med og uopmærksom over for barnet, men reagerer hurtigt ved risiko for barnet.

C Uden at være klar over det, ignorerende eller hårdhændet over for barnet, hvilket bringer barnet i potentielt farlige situationer. Indimellem giver hun udtryk for, at hun er bange for, at hun kan komme til at skade barnet.

D Truer med eller konkret frygter, at hun vil skade barnet, og personalet er nødt til at tage over.

E Aktuel skade er påført barnet.

 

Hvis der sættes ring om C, D eller E, beskriv da:

1. Hændelsen i detaljer eller, hvad i moderens adfærd eller sprog, der kunne indebære en risiko.

2. Relevante aspekter af moderens psykiske tilstand, som omfatter barnet, fx suicidal, manisk, vrangforestillinger etc.

 

BABYENS BIDRAG TIL INTERAKTIONEN

 

A Sundt, opmærksomt og responderende barn.

B Indimellem kan barnet synes "vanskeligt", eller der kan være andre sundhedsproblemer, som påvirker mor-/ barn-forholdet i mindre omfang.

C Som ovenfor (B), men barnet er "vanskeligt", eller der er andre sundhedsproblemer det meste af tiden.

D "Vanskelig" eller i dårlig helbredstilstand hele tiden.

E Kan ikke udfyldes.

Hvis der sættes ring om B, C, D eller E, beskriv da problemet så detaljeret som muligt.

 

 

 

GENERELLE KOMMENTARER I FORBINDELSE MED DEN FORLØBNE UGE

 

Moderens generelle tilstand:

Amning og evt. problemer hermed:

Barnets generelle tilstand:

Større begivenheder i hjemmet:

Større begivenheder på afdelingen:

Ændringer i behandlingsplanen:

Medikamentel behandling:

Andre kommentarer:

 

 

Vedlagte filer:

 

BMIS - skema obs mor/barn samspil Fil bilagNarko2.doc

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top