Formål
Formålet er at udfylde RH's rammevejledning for håndtering af svar på prøver og undersøgelser.
Vejledningen indeholder derfor beskrivelse af:
- Hvordan afdelingen sikrer overblik over det enkelte patientforløbs prøver og undersøgelser, der er ordineret og rekvireret, men hvor prøve- og undersøgelsesresultater endnu ikke foreligger
- Hvordan det sikres at prøve- og undersøgelsesresultater ses rettidigt af en medarbejder, der har kompetence til at vurdere og reagere på resultater herunder modtagelse af prøve- og undersøgelsesresultater, der kræver akut reaktion
- Afdelingens proces for kvittering for modtagelse af prøve- og undersøgelsesresultater
- Hvordan patienten informeres om prøve- og undersøgelsesresultater
- Hvordan afdelingen ved udskrivning eller overflytning sikrer, at manglende svar på rekvirerede prøver og undersøgelser videreformidles efter udskrivning / overflytning.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Klinisk og administrativt personale, der er involveret i patientbehandling og patientforløb
Tilbage til top
Definitioner
Prøver og undersøgelser: Parakliniske undersøgelser, der er defineret som prøver, der er udtaget fra patienten samt billeddiagnostiske undersøgelser. Omfatter rutine-, fremskyndede og akutte prøver og undersøgelser.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Overordnet gælder følgende:
- Læger, sygeplejersker, sygeplejestuderende og sekretærer har kompetence til at modtage prøvesvar uafhængig af modtagelsesformerne. Social- og sundhedsassistentelever har ikke kompetence til dette.
- Alle prøver og undersøgelser dokumenteres i SP af den der ordinerer eller ved standardpakkeforløb(sygeplejerske eller sekretær), dette gælder også undersøgelser der bestilles som led i visitationsprocessen.
-
- Biokemiske prøvesvar:
- Alle standardprøvesvar ses i LABKA.
- Klinisk biokemisk afdeling kontakter afdelingen telefonisk når prøvesvar overskrider fastsatte grænser: sygeplejerske, læge eller sekretær kan modtage disse svar ved anvendelse af ”Sikker mundtlig kommunikation: skriv ned og læs op”.
- Patientens sygeplejefaglige kontaktperson sikrer, at biokemiske svar bliver set, vurderet og signeret på ordinationsark. Lægen noterer ordinationer/ handlinger i SP.
- Skæve, akutte eller fremskyndede prøver og undersøgelser skal ses af patientens lægefaglige kontaktperson eller vagthavende hurtigst muligt. Patientens sygeplejefaglige kontaktperson sikrer dette. Lægen noterer ordinationer/ handlinger i SP.
- Sygeplejerske noterer i SP/plan/konference, hvis svar skal ses i den følgende vagt
- Patologiske/ mikrobiologiske prøvesvar:
- Patalogi-svar signeres af patientens lægefaglige kontaktperson/ speciallæge/ læge på stuegang. Notat desangående i SP
- Sygeplejerske/sygeplejestuderende eller læge kan modtage telefoniske svar ved anvendelse af ”Sikker mundtlig kommunikation: skriv ned og læs op”
- Billeddiagnostiske prøvesvar:
- Resultatet af billeddiagnostik indskrives i SP.
-
- Skæve og akutte prøver og undersøgelser skal ses af læge hurtigst muligt.
- Lægen noterer ordinationer/handlinger i SP.
-
- Hvis der er foretaget undersøgelser og prøver ud over det der er forventeligt i forhold til behandlingsforløbet orienteres patienten på stuegang.
- Som udgangspunkt har hjertekirurgiske patienter ingen udestående prøver. Skulle der være prøvesvar man ved ankommer efter patientens udskrivelse, gives besked til sekretæren. Hun lægger svar i ”Sene prøvesvar-kasse” som vil blive gennemgået at læge dagligt.
Lunge- og spiserørspatienter får patologisvar ved det ambulante besøg
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Afdelingsledelserne og de lokale teamledelser er ansvarlige for at vejledningen formidles og implementeres.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
RH vejledning: Håndtering af svar på prøver og undersøgelser
Sundhedsstyrelsen: "Vejledning om håndtering af parakliniske undersøgelser" (VEJ nr. 9207 af 31/05/2011)
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
DDKM std. 2.8.6
Tilbage til top
Bilag
Ordinationsark RT dec 2014.docx (Gælder for alle afsnit med undtagelse af afsnit 3151/2)
Ordinationsark RT afsnit 3151-2, februar 2015.pdf (Gælder kun for afsnit 3151/2)
Tilbage til top