Stuegang på afdeling 123

Instruks for: Stuegang på afd. 123

 

###TABEL_1###

 

 

 

 

Definitioner:

Stuegang:

En struktureret gennemgang af journaler, klinisk vurdering af og tilsyn hos indlagte patienter med henblik på opfølgning på den planlagte pleje- og behandlingsplan. Stuegang omfatter samtale med indlagte patienter, hvor dette er muligt og relevant.  

Akut-stuegang:

Gennemgang af akut opståede problemstillinger hos patient. Tilsyn og stillingtagen til og ordinationer i relation til behandling ved en læge er påkrævet og kan ikke vente til næste almindelige stuegang. Den ansvarshavende sygeplejerske er overordnet ansvarlig for prioritering af problemstillinger til akut-stuegang. Det er den enkelte sygeplejerskes vurdering, hvad der skaber et behov for at bringe en problemstilling på akut-stuegang.


 

1. Formål.

Stuegang har en vigtig funktion i at opnå

 

2. Omfang.

Dækker sengeafsnit 123 for de voksne patienter. Stuegang er under fortsat udvikling og denne instruks er midlertidigt gældende indtil ny stuegangsform besluttes og indføres.

 

3. Ansvarsfordeling.

Alle ansatte er ansvarlige for at instruksen overholdes, alternativt at informere afdelingsledelsen/ afsnitsledelsen om afvigelser fra det aftalte.

Det tilstræbes at stuegang gås af læge og sygeplejerske eller social-og sundhedsassistent, der er tilknyttet den enkelte patients team (sidstnævnte med kompetence til at gå stuegang). Kan dette ikke honoreres planlægges stuegangsdeltagelsen med størst mulig kontinuitet for den enkelte patient og for personalet blandt de fremmødte.

Andre faggrupper kan involveres i stuegang afhængig af patientens problemstillinger, hvor dette skønnes relevant.

 

4. Fremgangsmåde. 

 

Elektronisk patientoversigt/ 'safety briefing- oversigt:

I hver kommandocentral vises patientoversigt på storskærm. Her opdaterer plejepersonalet efter hver vagt de vigtigste informationer om akutte problemstillinger, behandlingsmøder, teammøder, datoer for undersøgelser og udskrivning, dagens kontaktperson og pt.s team. Herunder relevante emner til stuegang. Til hver patient påfører sekretæren dagligt hvilken læge, der går stuegang på hvilken patient. Evt. koordinering/ændringer lægerne indbyrdes finder sted på læge- morgenkonference.

 

 

Patienttavler i begge ”kommandocentraler”:

Plejepersonalet opdaterer tavlen  i grupperummet 3 x dgl med de vigtigste informationer om akutte problemstillinger, behandlingsmøder, teammøder, datoer for undersøgelser og udskrivning, dagens kontaktperson, pt.s team samt stuegangskoordinator.

 

Stuegangskoordinator: udpeges af den ansvarshavende sygeplejerske blandt de fremmødte sygeplejersker,  en for hver langside. Stuegangskoordinator har overblik over sin langside m.h.t. hvilke patienter, der skal prioriteres først, og styrer planlægningen af plejepersonalets deltagelse i henholdsvis stuegang og møder/undervisning. I tilfælde af underbemanding i plejepersonalet, må funktionen udelades eller der udpeges én sygeplejerske til at varetage den samlede stuegang.  

 

Stuegangstiden på hverdage:  Det tilstræbes at denne foregår kl. 10-12. Kan påbegyndes før, hvis der er behov herfor. Afdelingens læger kan kontaktes indtil kl. 15.00.

 

Stuegangslokaler: ”Kommandocentralen” på henholdsvis 6+7 siden, 8+9 siden.

 

Lægens ansvar:

Plejepersonalets ansvar:

 

Stuegang i weekender og helligdage:

I weekend og helligdage gås akut-stuegang ved lægekonsulent, når akut arbejde i AMA er overstået. Lægekonsulenternes samlede mødetid er kl. 9.00 – 15.30. Det er aftalen at konsulenterne kontakter afdelingen inden deres vagt slutter.

Det påhviler afdelingens læger om fredagen at notere i patientjournal og meddele sygeplejerskerne, hvilke patienter, der skal tilses af læge i weekenden! Dette noteres på patientoversigten /Safety brifing - oversigt i kommandocentralerne.

Alle nyindlagte patienter og alle febrile patienter SKAL tilses af læge i weekenden.