Behandling og rehabilitering

 

Kliniske og administrative aktiviteter

Ansvarlig

Dokumentation

Kontaktteam og tovholder

På baggrund af vurdering af patientens rehabiliteringsbehov - udarbejdelse af SMART-mål og plan for rehabiliteringsforløbet pba. ICF-klassificering

Kontinuerlig diagnostik og behandling af komplikationer og følgetilstande, herunder evt. midlertidig overflytning til andre hospitaler ved behov

Overvågning ud fra besluttet observationsniveau, udførelse af pleje, opretholdelse af vitale funktioner, sikring af søvn og koordinering af aktiviteter gennem døgnet

Kontinuerlig risikovurdering, herunder ernæringsscreening, tryksårsscreening, mundstatus.

Kontinuerlig revurdering ift. sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme. Herunder: Kost, rygning, alkohol og motion

Kontinuerlig information og vejledning af patient og pårørende vedr. sundhedsskadelige risici

Kontinuerlig vurdering og revurdering samt anskaffelse af hjælpemidler og skinner.

Kontinuerlig vurdering og revurdering mhp. holdtræning i:

  • Konditionshold
  • Orienteringsløb
  • Køkkengruppe (madlavning og efterfølgende fælles-spisning)

 

Indretning af patientens stue:

At skabe et faciliterende miljø på stuen ift. rehabilitering og patientsikkerhed

 

Hjælpemidler:

  • Ved behov fremstille og tilpasse skinner
  • Ved behov for speciallavede skinner og bandager kontakt til bandagist
  • Ved behov afprøve og tilpasse hjælpemidler ift. spisning

Spisevurdering og information:

Spisevurdering – aktualiseres 1 gang ugentligt

Ved behov kontinuerlig revurdering af tilpasning af spiseinformation

Børn: Ernæringsscreening og spisevurdering 

Løbende stillingtagen til behov for instrumentel undersøgelse af synkefunktion (Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES))

 

Instruktion og vejledning til personale:

  • Specifikke tiltag og håndtering af patienten ift. patientsikkerhed. Eksempelvis lejring på gulv
  • Specifikke tiltag og håndtering af patienten ift. kommunikation. Eksempelvis brug af kommunikationshjælpemiddel
  • Specifikke tiltag og håndtering af patienten ift. det fysiske arbejdsmiljø. Eksempelvis brug af hjælpemiddel til forflytning af patienten
  • Specifikke tiltag og håndtering af patienten ift. det psykiske arbejdsmiljø. Eksempelvis flere personale samtidig hos patienten
  • Specifikke tiltag og håndtering af skinner
  • Specifikke tiltag og håndtering af patienten ift. det psykiske arbejdsmiljø

 

 

Informeret samtykke - patienten:

Ved generhvervet habilitet og dermed evne til at give samtykke skal dette indhentes af patienten selv 

Kontaktteam og tovholder


 

 

Patientansvarlig læge 

 

 

Plejepersonale

 

Læge/ Sygeplejerske

 

Læge/ Sygeplejerske

Fysio- og ergoterapeut

 

 

Fysio- og ergoterapeut


Fysioterapeut

Fysio- og ergoterapeut

Ergoterapeut

 

 

Tværfagligt

 

 

Fysioterapeut

Sygeplejepersonale
i samarbejde med teamet

 

Ergoterapeut

 

Ergoterapeut i samarbejde med plejepersonale/diætister.

 

Kontaktteamet
 

 

 

 

  

 

Logopæd

Fysioterapeut og ergoterapeut

 

Læge/ Neuropsykolog i samarbejde med team

 

Fysioterapeut 

Monofaglig dokumentation, herunder monofaglige status min. hver 14. dag og inden hvert statusmøde.
 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tavle på patientens stue

 

Evt. billeder på patientens stue

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtykkesedler scannes ind i SP

 Neuropsykolog

  • Information til pårørende omkring det at få en hjerneskade og konsekvenser heraf
  • Rating af patient, kontinuerlig vurdering af kognitive funktioner og tests
  • Støttende samtaler til patient og pårørende  
  • Ved behov kontinuerlig supervision af patientens kontaktteam i forhold til relevante problemstillinger
  • For børn vurderes skoleparathed, og der tages kontakt til skolestuen på hospitalet

Neuropsykologen

 

Neuropsykolog i samarbejde med afd. sygeplejerske

 

Audiologopæd 

Audiologopæden inddrages af teamet ved behov for vurdering og rehabilitering af sproglige funktioner

  • Kontinuerlig vurdering og revurdering af patientens funktionsevne ift. kommunikationsforstyrrelser, herunder:
  • Etablering af sikker ja/nej-kommunikation
  • Behovet for og tilpasning af kommunikative hjælpemidler
  • Specifikke test af de kommunikative forstyrrelser, når patienten er i stand til at medvirke
  • Vurdering af behov for/tilpasning af kommunikationshjælpemidler kontakt til kommunikationscenter og/eller hjælpemiddelcentral
  • Ved behov for vurdering, intervention og hjælpemidler ved synsforstyrrelser kontakt til IBOS og/eller lokal synskonsulent

Patientens kontaktteam

 

Audiologopæden

 

 


 

 

Ved behov henvises til indsats af udredning

  • Kontinuerlig vurdering og revurdering af patientens funktionsevne ift. psyko-social adfærd – både ift. deltagelse og aktivitet. Herunder:
  • Færden i trafikken mhp. orientering og trafiksikkerhed
  • Kontinuerlig vurdering og revurdering mph. gruppeaktiviteter for at fremme social interaktion fx. ved orienteringsløb, køkkengruppe, musik og/eller udflugter ud af ”huset”

Patientens kontaktteam


Fysioterapeut og ergoterapeut
 

 

 

Socialrådgiver

 

Ved behov kontinuerlig kontakt til patient og de nærmeste pårørende vedrørende:

  • Sikring af forsørgelsesgrundlag
  • Rådgivning ift. den sociale lovgivning
  • Vejledning omkring forsikringsydelser, erstatning og advokatbistand
  • Vejledning og ansøgning om evt. værgemål 
  • Afdække behov for tabt arbejdsfortjeneste til barnets forældre

Socialrådgiver

 

Pårørende

Kontinuerlig medinddragelse og dialog og information til de pårørende.

Alle pårørende inviteres hver 3. uge til pårørendegruppe, som er en dialog mellem pårørende mhp. udveksling af egne erfaringer

Ved behov instruktion og vejledning af pårørende ift. kommunikation med patienten

Kontaktteamet

 

Neuropsykolog og afdelingssygeplejerske

 

 

 

Neuropsykolog / audiologopæd